Jump to content

Kappe 30.06 for lyddemper


Pil og bue

Recommended Posts

Hei

all kapping av løp vil gi tap av hastighet

men gjør det noe?

jeg har kappet mitt 3006 løp til 50 cm

gir mer enn nok hastighet / energi, presisjonen er bra og dette er en løpslengde levert av produsenten.

mitt råd er kapp til 50 cm og få en hendigere jaktbørse

Hilsen Torodd

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av definisjonen av "problem". Skal du smyge deg igjennom tetta og skyte rådyr på ti meters hold er jo hastighetstap helt irrelevant. Skal du skyte hjort på 800 m er det plutselig viktig, mens det ikke spiller så mye rolle at børsa er lett og hendig. Men å kappe løp betyr tap av hastighet, uansett kaliber (med unntak av 22lr, har jeg latt meg fortelle).

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo greit å huske på at smellen blir en del friskere med kortere løp, hvis man skyter uten demper da. Jeg gikk for bare gjening på min 30-06, men den hadde vel et løp på akkurat under 60 cm. Kunne faktisk godt tenkt meg 5-10 cm kortere i og med at jeg aldri avfyrte et skudd uten demper uansett, og den fanget en del greiner med ca. 60 cm løp og demper på. 

Dette var en ren elg rifle og ble ikke brukt til langholds skyting og sånn, så derav ønsket om en litt mer hendig rifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går helt fint. Jeg har "forsket" litt på det der og kom fram til at (med en Remington sps) 51cm løp, ca 58grs VVN160 og kule på 165grs gir en utgangshastighet på ca 820 mps. Helt greit til det meste av jakt. Kulevekt og krutt/kruttmengde ble til med litt hjelp fra noen med programmet quikload som kunne hjelpe meg å finne den optimale ladning for høy nok hastighet, stabil nok kule og minst mulig "svinn", DVs mest mulig av kruttet skal brennes om til energi fr det forlater løpet. Presisjonen er det ingenting å si på. 

Det er null problem å kappe et løp for jakt på storvilt langt over "normalhold" på 100-150 meter, muligens hastigheten kan bli litt for lav for homogene kuler, men det der finner du ut av :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...