Jump to content

Verdi vurdering Krag jørgensen m voitlander kikkert 1910mod


Bergjeger

Recommended Posts

Hei sann. Har en m/1894 krag-1910mod på hånden. Den er nr lik og har org samt nr lik kV brakett og Voitlander kikkert. Pipa er byttet til 17mm og Stokk og overtre tilpasset. Våpen nr er på nytt slått inn i pipe og overtre. Mest sannsynlig gjort på Kv, uten at jeg kan bekrefte dette. Det står også merkelig nok montert Kv m30 diopter på våpenet, samt org åpne sikter. Tre i en😜Har blitt tilbudt å kjøpe kragen av en hyggelig eldre mann. En handel jeg har bearbeidet i snart to år. Latt dette gå i hans tempo, da han har hvert usikker på om han skal selge fra seg deler av samlingen sin. Har ikke holdt i bøssa, bare sett bilder av den. Den bærer litt preg av alder. Vet sann ca verdi på denne men er litt usikker. Har sjekket litt rundt. Er i ferd med å bli medlem på Kvf etter å deltatt på møter som gjest i over to år. Pratet så vidt med dem på mail i går,uten at jeg fikk no pris antydning. Forstålig nok. Dårlig med møte aktiviteter på Kongsberg nå om dagen, så jeg får ikke vist frem bildene. 

Noen her som kunne bidra med en vurdering for meg. Takker for svar

IMG_20200331_203208.jpg

IMG_20200331_202917.jpg

IMG_20200331_202817.jpg

IMG_20200331_202038.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ingen Krag spesialist, men jeg kjøpte min av en samler for kr 1500,- for 3-4 år siden. Min er nummer-lik og strøken, bygget i 1904. Uten kikkert riktignok. Justerbart avtrekk, såkalt skarpskytter Krag har jeg blitt fortalt..

Min var tildelt IR16 i Narvik i 1940.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En 1894 Krag fra 1910 med Vogtlander ligger på langt over 20 000 i orginal stand. Ser at festeplata på denne ser sliten ut, og diopteret og uorginal pipe trekker også ned prisen. Er det med etui til kikkerten?

 

Nå vokser ikke disse på trær, så selv om den har visse mangler, gjør den seg godt i en samling. 

 

Jeg har også en annen Krag med kikkert i samlinga mi, den har en Oigee Berlin kikkert. Det var to slike til prøve i Forsvaret i mellomkrigstiden, men ble ikke approbert. Min er desverre ikke en av disse. Min har i tillegg både diopter, skur og korn. 

 

IMG_0645.JPG.3f28fe5a019c94668393761b188b46b3.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det var i den banen jeg tenkte. Vet at flere fikk byttet pipe hos Kv til 17mm, av disse ca 1000 produserte m/1894 fra 1910. Står vel litt omtalt i Hanevik boka om dette. Denne kragen har jeg veldig lyst på til samlingen min. Har også en Rwe98 mauser, 30.06. Smal ring med en Ogiee Berlin kikkert. Børsa er vel fra 1918. 

IMG_20191023_100459.jpg.728ed03caef728b651d00797f09ac785.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei, jeg har arvet en Krag av min bestefar.

Også denne en 1910, såkalt skarpskytterversjon.
Rifle, kikkert (lik den på bilde nr to fra trådstarter) og teak-eske til denne, har samme nummer.
Var etter krigen (deltok i aprildagene 1940) i bruk på banen, og har også dioptersikte.
Jeg er usikker på om det er bajonett med. Det er en del ting i en lerretspose, sammen med pussesaker osv.

Verdi er kanskje mest for moroskyld, men vil den bli "ødelagt" hvis man får noen som driver med total rehabilitering av gamle våpen til å gjøre den "som ny" igjen?

Snakka med Hanevik for en del år siden, hvis han da bodde på Rena?
Kom aldri så langt at våpenet ble tatt med dit for en overgang.

Beholde originalt, eller pusse opp?

Edited by Ei tohi varjata
fikset tekst i sitat
Link to comment
Share on other sites

Du bør ABSOLUTT ikke gjøre noe som helst mer enn å olje stålet og pipa. Å begynne reblånering og oppussing av kolben ødelegger originaliteten..

Dersom du ønsker en Krag du kan bruke på jakt og blinkskyting ville det vært bedre å selge den du har til en samler, til prisen den er verdt, og kjøpe en du heller kunne fått "strammet opp" og satt noe brukbar optikk på.

Rifla du har er et samlerobjekt! Det finnes svært få slike.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for godt svar.

Jeg kommer selvsagt til å beholde den, da affeksjonsverdi nok overstiger verdi i penger.

Det var et spørsmål om hvordan jeg best skal ta vare på den, og om en oppussing vil ødelegge mer enn å gjøre godt.

Skal jeg kjøpe jaktrifle blir det et moderne våpen på alle måter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du bør etter mitt syn absolutt ikke begynne med noen som helst form for oppussing. Bare det å lakkere kolben på nytt vil ødelegge samlerverdien i våpenet. Det samme vil reblånering.

 

Det du bør gjøre, er å få pusset våpenet godt over med olje og sjekket at det ikke er noe begynnende (eller eksisterende) rust. Oppbevar det riktig, for å unngå rust, og pass veldig godt på kikkerten. Veldig få slike rifler ble produsert og enda færre er i dag i original stand.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, Ole.

Jeg sjekka litt rundt for noen år siden, og tror jeg fant ut at det ble produsert 10 000 eksemplarer av denne utgaven i 1910.

Mange ble nok tapt under krigene, mange ombygd, mange ødelagt, mange kastet da det kom nyere våpen på markedet, osv.

Så du har nok rett i at det ikke er mange komplette igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...