Jump to content

Patronlengde 30-06


Bäke

Recommended Posts

Jeg har tenkt å begynne å lade treningsammo i 30-06 med Nosler CC 168 grains. Jeg har noe Vectan TU-5000 krutt stående som jeg tenkte å bruke. Nosler oppgir en patronlenge (O.A.C.L  er det det samme?) på 3.320" som jeg har oversatt til 84,3 mm.

Jeg laget etpar dummies som jeg forsøkte i kammeret. De gikk inn, men da jeg målte dem etterpå var de ca 83 mm lange, og det var merker på kula. Jeg prøvde pussestokkmetoden og målte kammeret til 82,8 mm. Børsa er en Schulz Larsen DL Classic.

Til sammenligning måler jeg Norma Trainer patroner til 78,8 mm.

 

Vectan opppgir startladning på 41,7 grains (2436 fps) for en HPBTMK-kule på 168 grains og en maxladning på 47,8  gains (2608 fps) med TU-5000 .  Jeg tenkte å bruke dette. Dessverre oppgir de ingen patronlengde i tabellene sine. Da har jeg etpar spørsmål:

 

  1. Hvor lange bør jeg lage patronene, eller sagt anderledes: hvor stor friflukt bør jeg ha?
  2. Hvordan forholder jeg meg til Vectans ladedata som gjengitt ovenfor? Hvordan bør jeg bruke dem når jeg ikke vet hvilke patronlengde de har testet med?
  3. Må jeg virkelig ha en kronograf for å holde på med dette?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

81mm burde f.eks fungere fint. 

Jeg ville brukt dataene for Sierra-kula uten blygsel, det pleier å fungere fint. Nei, du trenger ikke kronograf. Men det er utvilsomt nyttig. 

 

Med treningspatroner for vanlig jegertrening, pleier jeg å lade litt slapt. Ingen grunn til å slite unødig på våpen, skytter eller kruttbeholdning for å lage hull i skiva ut til et par hundre meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Om du er fortrolig med "pussestokk-metoden" og opererer med en friflukt mellom en til to mm bør du være på sikker grund.

 

Jeg har ladet for 30-06 meget lenge og i alle forekommende kulevekter og kan ikke huske at jeg noensinne har hatt COL overstigende 82,5 mm med noen kuler.

Husk også at kulehold er viktig og i .30 kal motsvarer det min. ca 8mm i hylsehalsen 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, spindrift skrev:

Nosler oppgir vel 84,3mm som «tested COL» i sine data. Det oppfatter jeg som veldig langt. Jeg har opplevd våpen (Ruger american) som strevde med å kamre denne patronlengden. Nei, jeg tror ikke kammeret ditt er langt. 

Jeg lurte heller på om kammeret mitt var særskilt kort. 

Ja Nosler oppgir 84,3 mmm i sine tabeller, mens mitt ble målt til 82,8.

Nå sier @bobby her at han aldri lader så lange patroner som 84,3 mm.

 

Jeg prøver 81 mm

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også erfart at noen kule- og kruttprodusenter oppgir høye col-verdier. Prøvde å lade Lapua Mega i 6,5x55 etter col fra Vihtavuoris ladetabell i en Browning A-bolt, og kula stanget i bommene. Da jeg startet hjemmelading hadde jeg, av en eller annen grunn, et negativt syn på lang friflukt. I praksis har det liten betydning for presisjon og trykk (med mindre du lader hardt) at du tillater litt friflukt. Mye tryggere at patronene er litt for korte enn at kula står mot bommene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...