seven Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Trenger noen tips på hvordan jeg skal av frontlokket på en A-tec CMM-6. Modulene har jeg fått separert ved hjelp av et par oljefiltertenger med gummireim fra Biltema. Nå ønsker jeg å få av frontplata på den fremste modulen da det har kommet litt rust på innsiden. Har prøvd med en oljefiltertang rundt modulen og en 10mm unbrako i hullet, men den lar seg ikke rikke på. Har også prøvd å varme den opp i stekeovnen og latt den ligge i god sauset inn med olje i et døgn. Ingen av delen hjalp. Er det noen her som har noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Sett umbrakoen i ei skrustikke, slik at modulen kan tres helt nedtil stikka. Prøv så med oljefilter tanga. (du vil kunne generere betydligt høyere moment, siden umbrakoen ikke får vri seg. Pass på så ikke umbrakoen gir etter og ødelegger sporet i demperen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seven Posted December 10, 2008 Author Share Posted December 10, 2008 Nå har jeg vært i snekkerboden og prøvd trikset ditt. Du har helt rett i at momentet ble mye høyere da jeg ødela begge tengene, men å rikke på den fikk jeg ikke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 (edited) Du har lagt den i penetrerende olje (ala disel)? Du har prøvd å kjøle den ned (rett ut av fryseren og opp på umbrakoen i stikka). Poenget er å varme opp moduelen mer enn lokket. Siste mulighet, er nok varme (åpen flamme på modulen type propan brenner, for å utvide denne mer enn lokket). Pass på at tengene ikke klemmer modulen sammen over lokket. Edit presiseringer. Edited December 10, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seven Posted December 10, 2008 Author Share Posted December 10, 2008 Har bare sauset den inn med våpenolje og pakket den i plastpose. Fungerer det bedre med diesel? I såfall skal jeg skaffe noe i morgen. Frysetrikset har jeg ikke prøvd. Kan prøve det når jeg har fått kjøpt meg en ny tang. Åpen flamme er jeg litt skeptisk til, men som en siste utvei så kan jeg prøve det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 10, 2008 Share Posted December 10, 2008 Disel er universal middlet på alt som er rustet, la ligge over natta. Nå vet jeg ikke hvor stor evne våpenoljen din har til å krype, men den burde ha trengt helt gjennom alle gjengene. Om du har mulighet til det, så vil sjokk ofte virke bedre enn press. Men forsiktig forsiktig (det samme gjelder oppvarming). OBS det er CMM6 i stål du har, ikke alu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seven Posted December 10, 2008 Author Share Posted December 10, 2008 Ja. I stål. Hadde det vært aluminium så hadde umbrako-hullet vært dratt istykker nå, så hardt om jeg har dratt til. Når du sier sjokk, mener du å rykke til? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Jeg synes A-tec CMM6 setter seg fort fast, selv om jeg smører med det fettet den ble levert med. Er det noen som har et tips om hvordan man smører og med hva for best mulig funksjon/ levetid. Etter første tur på skytebanen tok jeg demperen av geveret og løsnet på modulene, som løsnet lett. Dagen etterpå tenkte jeg at jeg skulle se hvor mye skit som hadde satt seg i demperen, men da satt den bom fast. Jeg greide å løsne alt etter hvert og har nå smurt alt opp igjen. Jeg har sett etter en bruksanvisning på vedlikehold, men det har jeg ikke funnet. Jeg har lett etter plasser som selger grafitt-fett ettersom jeg tror det er god sort..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeride Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 (edited) ---------------------------- Edited October 19, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir jamalot Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Ille nok bare på alu utgaven for 22lr. Jeg gjør som Freeride, løsner på alle moduler etter hver tur på banen. Jeg måtte dynke demperen i Wd40 i tre dager før jeg fikk rikka på de som satt som verst første gangen jeg skulle demontere den. Fremdeles er det en modul som aldri vil løsne. BB John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seven Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 På de modulene som jeg har fått fra hverandre har jeg brukt lithiumfett fra Biltema i gjengene. Står at den skal tåle høy varme. De modulene som jeg har fått smurt har vært ok å få fra hverandre etterpå. Sliter fremdeles med å få av frontplata. Tenkte å gjøre et nytt forsøk en av de nærmeste dagene. Skal spenne modulen fast til en skrustikke og dra for Gud og fedreland. Regner med at enten så vil plata løsne, eller så må jeg kjøpe meg en ny modul og frontplate. Skulle gjerne ha latt den være, men kan ikke da det er rust på innsiden av modulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slurry Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Kopperpasta pleier være fint på ting som setter seg. Tåler endel varme også uten å tørke ut, men vet ikke om det reagerer med aluminium.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grt Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Teflon teip - rørleggerteip skal også fungere meget bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.