Jump to content

Stille hund til smyg/snikjakt ?


fluefiskern

Recommended Posts

Noen som kan anbefale en hunderase som er god på rådyr, som ikke gauler ? Vil ha en båndhund man kan snike rundt med i skauen

 

Er ikke med i noe jaktlag eller godt nok kjent på øyene, til at jeg vet hvor de er. Har sitti på endel jordekanter i høst uten hell. Så nå tenker jeg at smygjakt med hund kansje er bedre ? En drivende hund som bjeffer, bråker og jager dyret mot meg på post er kansje mer effektivt, men jeg tviler på at det gir den samme gode feelinga (Hvis dere skjønner hva jeg mener) og jeg vil gjerne at bikkja er sosial og god, kan være sammen med unger på 1-5år (masse venner med unger) 

 

Vet det meste av det jeg skriver over handler om trening, men det er kansje noen raser som er bedre utgangspunkt enn andre. Har fått litt avsmak på vorsteh/pointee, etter at jeg har blitt kjent med bikkja til en kamerat som er blanding av disse. Den sitter der å rister, piper og blir helt merkelig bare den ser en børse, hvis det smeller så tar det helt av for den. Noe sånt er jeg absolutt ikke interessert i å ende opp med

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt tips, da vet jeg hvilke rase jeg må lese meg opp om og vurdere fremover 

 

Ang hørselskade på hunden, de kan jo trenes til og gå 1-2m bak meg, når det skal skytes. Bruker demper ja, men bråker jo endel fordet. 

 

Det er ikke noen av dere som har tips til en god bok/pdf for eks, om trening av båndhund ? Har bare trena sitt, dekk, gimme5, rull rundt osv tideligere 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha noe enda mer allsidig. hva med en jaktlabbe? De er jo fryktelig allsidige, og de jeg kjenner konkurrerer i både jakt, lydighet og agility, og er godkjente ettersøkshunder. Kan brukes til å spore opp dyr også. 

Har forsåvidt også vært med på en jakt der en mynde gikk som bandhund, funker det også. 

Link to comment
Share on other sites

Svart elghund er glimrende. Har brukt samme hunden som både bandhund, løshund på elg. I tillegg brukte en kompis den på storfugl jakt og den ble i tillegg brukt til å samle sammen villsau. Fleksibel som få. Eneste bakdelen med den var at den var stri som få.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, vannebo skrev:

Skal du kun bruke hunden til båndhund, eller er det det aktuelt å bruke hund til andre ting som feks apportør osv? 

Har for øvrig brukt og skutt dyr på nært hold for alle våre hunder i bånd (SV/B blanding, jaktspringer og kleine münsterländer). 

 

Kamerat har en apportør, så det slipper jeg unna. Fort gjort og låne Balter hvis jeg vil det :)

 

sv/b ? 

 

Jeg har aldri trena opp noen jakthund før, kun familiehunder.  Heit hund = sta adhd bikkje?  

 

men nå har jeg mye mer og lese om fremover, vil lissom ha "the one" på første forsøk 

 

og en annen ting, åssen vil bikkja reagere hvis den har 2eiere og bor 2 forskjellige plasser fra den er ung ? Han jeg jakter mest med, har en stor gård med masse dyr, unger, andre bikkjer osv, "jaktterreng" med masse rådyr 200m fra huset. Så vi har snakka litt om og ha den sammen, men hvis det betyr trøbbel for topplokket til bikkja så blir det til at det er kun meg den bor hos. Har jo 5min å gå til ett jaktterreng med endel rådyr, så har jo nok av treningsmuligheter her også 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...