Jump to content

Hva er forskjellen på m12 basic og m12 pure?


Håvard Myren

Recommended Posts

Det er at tennmekanismen ikke er spent før du spenner den (med oppspenneren) 

En vanlig mekanisme blir spent når du tar ladegrep, og sikringen holder tennstemplet fra avtrekkerhaken - avtrekket er avlastet.

På kjipe rifler er bare avtrekkeren låst - men m12en later til å ha tennstempelsikring om den ikke har oppspenner.

Jeg sikla på Trail, Extreme og Impact i dag faktisk, og vil vel si at extreme ser ut til å være den som gir mest for pengene.

Å male den orange og sage av pipa litt koster ikke 6-8000...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en i 8x57 Basic som ekstrarifle. Flott sak med ganske fint treverk, fantastisk sikring og avtrekk, gedigen kvalitetsfølelse. Presisjonen heilt framifrå. Ble mest brukt av min kone som synes ønsket seg lyddemper. Kom over en M12 Extreme i 308 med demper og byttet, mest fordi det ikke finnes varmintkuler i 8mm.

 

Om M12 og prisen på Basic og Extreme mener jeg det er noe av det beste kjøpet som finnes i dagens marked. Kvalitetsfølelsen ligger over f.eks S&L, Tikka T3, Sauer 100 og Mauser M18. Noen vil påpeke at men ikke kan bytte pipe i M12, jeg mener det er irrelevant i en jaktrifle. Velger man f.eks 308 tåler pipa 8-12 tusen skudd og det holder lenge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK. Ja vi har også kjøpt en tilsvarende som deg på xxl. Bare stusset på at rail og hevearm ikke var slik som impact. Antok da at det ikke var samme rifle. Uansett kjemperifle som er lett å fin å bære på. Syns den gir mest for pengene hvis man ønsker seg en m12 i 308. Har ikke sett den med andre kaliber. Får heller ikke den med oppspenner for den som bryr seg om det. Skal teste å se om bolten fra max(oppspenner) passer over..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...