Jump to content

Trykk på leirduepatroner/treningsammo


Mathias V

Recommended Posts

Hei, jeg har en gammel Baikal sideligger fra 80-tallet som jeg er usikker på om tåler treningsammo (som er laget av stål). På undersiden av løpet mitt står det 65 mPa, og ett løp er merket med F(1,0) og det andre med M(0,5).

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå hva dette betyr? Det siste har vel noe med trangboring å gjøre?
 

Vil tro at 65mPa står for hvor mye trykk den tåler, er dette innenfor hvis jeg vil bruke billig treningsammo av stål på hagla mi? Og hvis ikke, er det noen som har gode forslag til annen type ammo jeg kan bruke som ikke er like kostbart som jaktammo?

 

Setter stor pris på all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Om hagla er i normal god stand kan du skyte lerduepatroner (stål) i det høyre løpet merket M 0,5 som er halv trangboring. 

PS. Skyt ikke med stålhagl i venstre løp merket F 1,0 som indikerer fullt trangboring. 

Mod. 1/2 choke er "trangeste" som normalt anbefales med stålhagl. 

Bismut kan fint brukes, men betydelig dyrere.- Blyammo er normalt forbudt brukt på skytebanene.

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har iallefall ikke ei hagle laget for stålammo. Men det vet du nok. Sideliggere er heller ikke laget for leirduebanebruk. Hagla de er laget for å skyte etter dagens std svakt ladd bly jaktammo under 30 gram. Om den passer, noe som jeg betviler, er den sikkert kjekk nok på jakt, såvidt jeg vet,  skyter 50 prosent av norske jegere ingen ryper likevel under jakta. Men om antall treff på bane ikke betyr mye og det er for moroskyld så kan du nok som bly nevner skyte svak leirdueammo i us str  7-9 i det ene løpet uten å gå i lufta. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Nå er hovdeknuten litt for negativ. Baikal er robuste hagler og de fungerer generelt mye bedre enn mange av de nyere billighaglene. Haglen er helt OK for jaktbruk, og den fungerer greit på leirduebanen om du lærer å bruke den. Det er en myte at du må ha en over/under til 40 000 for å treffe leirduer, de knuses like lett av en side-side om du gjør jobben din. Dersom våpenet passer deg har du et våpen som er OK på sjøfugl. Skal du jakte rype eller skogsfugl bør du slipe opp trangboringene om det er mulig. (løpene kan være forkrommet, og det lager krøll for modifisering). Våpenet er trykkskutt for standard 12-70 hagleammunisjon, og skal være sikkert for slik, med unntak av stålammunisjon. På skogsfugl og rype trenger du ikke kraftigere ammunisjon. Baikal er overdimensjonert, og ville nok tålt vesentlig kraftigere ladninger om den hadde blitt testet. Problemer med stålhagl er ikke sikkerhet, men at haglene er så harde at de kan ødelegge trangboringen, og loddingen mellom løpene i munningen.

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hagle er vel strengt talt to stålrør sveiset i ca samme retning. I motsetning til rifle der man kan snakke om våpenets egenpresisjon, er det nok for de aller fleste ingen forskjell på hagler mtp byggekvalitet og presisjon. Største forskjellen er hvordan den passer, så en ordentlig justerbar stokk hadde nok for de fleste vært mer utslagsgivende enn pent treverk...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Nå er hovdeknuten litt for negativ. Baikal er robuste hagler og de fungerer generelt mye bedre enn mange av de nyere billighaglene. Haglen er helt OK for jaktbruk, og den fungerer greit på leirduebanen om du lærer å bruke den. Det er en myte at du må ha en over/under til 40 000 for å treffe leirduer, de knuses like lett av en side-side om du gjør jobben din. Dersom våpenet passer deg har du et våpen som er OK på sjøfugl. Skal du jakte rype eller skogsfugl bør du slipe opp trangboringene om det er mulig. (løpene kan være forkrommet, og det lager krøll for modifisering). Våpenet er trykkskutt for standard 12-70 hagleammunisjon, og skal være sikkert for slik, med unntak av stålammunisjon. På skogsfugl og rype trenger du ikke kraftigere ammunisjon. Baikal er overdimensjonert, og ville nok tålt vesentlig kraftigere ladninger om den hadde blitt testet. Problemer med stålhagl er ikke sikkerhet, men at haglene er så harde at de kan ødelegge trangboringen, og loddingen mellom løpene i munningen.


Takk for godt svar! Jeg har brukt den en del på jakt i høst og jeg treffer forså vidt bra med den, når jeg først fikk hodet mitt rundt den å skjønte hvordan den fungerte har jeg hatt bra treffprosent på rype og skogsfugl. 
 

Finnes det noen alternativ på billig treningsammunisjon som ikke er laget av stål og/eller ødelegger løpet?

Link to comment
Share on other sites

"Normala " 24g  övningspatronet typ steelmax lär svårligen ödelägga ett Baikal lopp borrat 1,0  som säkerligen är 0,90 för den delen. Däremot kan dina träffbilder bli skit, men det är inte säkert.  I Sverige säljs 21g  övningstål  av flera märken som  ger mindre moment när det passerar choke.  Du kan på ett billigt sätt öppna din trånga choke med ett sk broms honingsverktyg , dock kan du förbereda dig på att det går oändligt långsamt och du kan med fördel köra med torra stenar de första tiondelarna,  observera dock att så här kan man göra på en gammal Baikal men  inte på en dyrare bössa för då bör man använda finare utrustning med styrningar.  Full/1.0 borrning är för övrigt en skitborrning som få behärskar till fullo  5/10 -5/10 lär du ha mer praktisk nytta av både på övning och jakt. 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Har en Baikal sideligger fra 87 som jeg sikkert har skutt 25000 skudd med , 90 % av disse med stål leirdueammo ,også i pipa med 1/1 tranboring . Av bly så har alt fra 42 gr til 28 gram blitt skutt , og en mengde slugs i tillegg

Skyt i vei 

Edited by 358 Win
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.10.2019 den 7.47, msteiro skrev:

Hagle er vel strengt talt to stålrør sveiset i ca samme retning. I motsetning til rifle 

Man kanskje  kan anta at ca halvparten (50%) av forumets lesere har i større eller mindre grad interesse for hagelskyting og våpnene som brukes... din nedlatende kommentar om denne våpentypen er å beklage i et forum for alle typer våpen, jakt og skyting. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...