Jump to content

kaliber valg


knutmstien

Recommended Posts

heisann,mann på 23 år fra rana:D

har etter mye jakting funnet ut att min nye salong rifle type 22lr remington 597 halv auto med 10-30x60 optikk ikke holder til alt jeg har lyst og jakte på.

så defor har jeg vurdert ei ny rifle som skal dekke

rev

kråke

mere kråke

skjur

rype

storfugl

hare

gås

and

og nabo katta om ho pess i radiatorn på biln min en gang til:D

kunne tenkt meg og hatt en kaliber som dekker rådyr og,selv om de ikke er noe jeg kan jakte i min kommune men vil jeg ha muligheten,elg hadde vert fint med samme rifla men de blir om noen år framover tenker jeg.

har vurdert cal 222 223 22-250 og i senere tid har jeg fått hørt litt om 6.5,55,

har lite skyte erfaring med disse kalibrene og er ikke så inne på va de står for,ikke noe stor fan av rekyl:D haggla skremmer meg ikke men har hørt de er 2 litt forskjellige ting..

har hørt att 222 til 22-250 er en ypperlig kaliber om jeg ikke skal spise rypa jeg skyter:D

vet ikke va eller kem jeg skal høre på :roll:

er veldig opptatt av flat kulebane som er en fin ting:)

har sett litt på rifler som howa,tikka t3,sauer,sako etc

kan godt bruke 10-20.000kr på ei fin rifle,bare usikker på kaliber

skal med tiden begynne og ladde selv hjemme så snart arbeids benken er på plass.

så er de noen med god erfaring som kan gi meg noen nyttige råd eller tips ver snill og hjelpe meg :D

 

knut

Link to comment
Share on other sites

så defor har jeg vurdert ei ny rifle som skal dekke

rev

kråke

mere kråke

skjur

rype

storfugl

hare

gås

and

 

Til disse er .223 et greit kaliber. Men du kan ikke skyte større dyr enn rådyr med dette kaliberet. Billig ammo til kråke skyting / sprengning :wink:, fin ammo til rådyr (RHINO / Oryx) og stort utvalg av kuler til alt annet.

Skal du driste deg opp på elg må du opp i minst 6,5x55 som skal være et flott allround kaliber. Selv liker jeg .270win en del bedre, men her er utvalget av ammo mye lavere så sant du ikke lader selv. Men du skriver at ladepressa er nesten på vei, så da ville jeg valgt .270win.

 

Rekyl er ikke noe å snakke om for noen av de tre kaliberene. Hagle i 12/76 eller 12/90 vil sikkert sparke mer!! (men da snakker vi kun om de tre nevnte kaliber...noen flere kan tas med, men mange sparker også mye mer enn hagla).

Er du redd for rekylen skaffer du deg lyddemper til rifla først som sist og fjerner inntil 80% av den med en gang.

 

Type rifle er egentlig en smakssak. Den skal være god å holde ("stødig"), og du skal like plassering og type sikring, magasin/ ikke magasin osv.

 

Tikka T3 lite SS har jeg i .223 og er veldig fornøyd. Må oljes litt ekstra utvendig (tross SS). Veldig mye rifle for pengene og sabla bra presisjon.

 

Sako er nokså lik i konstruksjonen, men noe dyrere. Mange foretrekker disse fremfor Tikka...

 

Hvis du ikke skal prøve deg på hjort / elg med det første hadde jeg gått for Tikka T3 lite SS .223 med Hausken standard demper (NB: med NY innmat) og et Meopta Meostar 3-10X50 sikte oppå toppen (husk lav montasje!!!!). Da har du en "rimelig" rigg med alt du trenger for lang, lang tid fremover. Utenom ammo da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et våpen med stor morofaktor og meget bra presisjon: Howa 1500 Sporter i enten 223. eller 308. :)

Den er kanskje litt tung å dra ut på jakt men..... Det er mye våpen for penga! Howa har også lettere våpen med god presisjon og kvalitet.

Som sagt Mye våpen for penga! :D

Link to comment
Share on other sites

heisann,mann på 23 år fra rana:D

har etter mye jakting funnet ut att min nye salong rifle type 22lr remington 597 halv auto med 10-30x60 optikk ikke holder til alt jeg har lyst og jakte på.

så defor har jeg vurdert ei ny rifle som skal dekke

og nabo katta om ho pess i radiatorn på biln min en gang til:D

knut

 

Hei, Knut!

Velkommen til forumet!

Her inne vil du før eller siden stifte bekjentskap med et moderatorkorps, som i følge en meget rutinert person på diverse forum "består av en gjeng grinete, halvgamle reserveoffiserer". Disse moderatorene slår blant annet ned på oppfordring til, eller kunngjøring av framtidige lovbrudd. Og vi har nettopp hatt en "kattetråd", dvs. diskusjon om hva en kan gjøre med uønskede katter. Og i følge loven er altså alle (?) katter en eller annen persons "løsøre", og da kan man dessverre ikke foreta seg noe drastisk med dem uten vedkommende eiers samtykke!

 

Jegermeistern

Link to comment
Share on other sites

Det er mange tråder om dette ja, og jeg sier det samme som alltid. 6.5x55 er et godt valg til alt. Gjerne med lyddemper. Jeg har sjøl en 6.5x55 med lyddemper. Må jo en eller annen gang bytte løpet fordi det blir slitent, men jeg kommer alltid til å ha 6.5x55 :D Min 6.5 med demper sparker som ei kraftig salongrifle. Meget behagelig å skyte med 8)

 

Skal du jakte meste elg, ville mitt valg vært 30-06 med lyddemper uten tvil, siden du ikke er glad i rekyl. Da sparker den ca. som en 6.5x55. Med andre ord, meget behagelig 8) Hadde du ikke hatt problemer med rekyl, ville jeg gått for 9.3x62 eller 375. Jeg har veldig lyst på en 375 sjøl :D

 

Lykke til med valget 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...