Jump to content

Border Terrier


Toby

Recommended Posts

Jeg og tre til hadde ekstra dag fri grunnet den effektive gaupejakta dagen før. Dette måtte vi bruke til noe fornuftig, så vi fant ut at vi skulle ta en runde med hijakt. Vi sjekka et par hi, uten at det var noen hjemme. I det tredje hiet vi sjekket var det mye revespor og liggeplasser rundt, og Borderterrieren Borris ville inn. Vi slapp inn hunden, og den fikk kontakt noen meter lengre inne. Hunden jobbet godt, og brøt flere ganger. Skuffelsen var derfor veldig stor når det ikke dukket opp noen rev.

 

Vi hørte losen veldig godt, og bestemte oss derfor å grave oss inn. Etter 70cm med tele og to timer var vi gjennom telen, og nå gikk alt mye bedre. Nesten to meter nede fikk vi gjennomslag, og trodde nå at mikkel skulle komme. Det gjorde han ikke, og vi måtte hakke et nytt hull lengre bort. her var gangen bare 40cm under telen, så dette gikk ganske greit. Når vi endelig kom gjennom fikk vi se hvorfor "reven" vår ikke ville ut. Nede i enden sto en skikkelig vintergretten grevling og snerret mot hunden. Borris som nå hadde brutt hele dagen hadde funnet ut at han ikke ville det noe mer, og det var greit å komme inn å få avsluttet drakampen. Vi fikk skilt kamphanene med en spade, og fikk en fillete hihund opp av hullet.

 

Det ble seks sting og ti dagers sykemelding på Borris når han møtte sin første grevling i hi. Vi får håpe at bryteegenskapene hans ikke har tatt skade av slossingen :-).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe, ja det er ikke lett :lol: men er man uter etter og beholde sprenger egenslapene ser vel det en ting man bare må gjøre av og til :| selv om det er surt .. jeg kommer ikke til og grave frem rev for loco, siden han viser gode sprenger egenskaper og bevegelighet.. er det skutt flere rever for hunden? er hunden gammel ? :)

Link to comment
Share on other sites

Bryst omkrets er vel mer relevant?

 

Zorro er heller ikke liten, 51 cm i omkrets.

 

Zorro veier 9,2 kg målt på baderomsvekt så det blir jo ikke helt riktig. Han er heller ikke topptrent nå så matchvekta er vel i underkant av 9 på den vekta?

Link to comment
Share on other sites

Tok en målerunde på Borderen min nå. Han er 46cm rundt brystet, akkurat så jeg kommer rundt med mine store never:-). Han veide 8,2kg, og er 35cm høy. Faren hans Astrix er betydelig mindre, og etter min mening er Boris noe stor. Er vel et problem at rasen har blitt større, er vel for mange som avler på store stuegriser uten å tenke på jakt. Men dette gjelder vel ikke bare Border.

 

I rasestandarden står det:

Bryst: Ribbene går godt bakover, men ikke overdrevet buet. Man skal kunne rekke rundt brystkassen bak skuldrene med begge hender.

 

Vekt:

Hannhunder: 5,9 – 7,1 kg

Tisper: 5,1 – 6,4 kg

 

Dvs at min er for stor, og det er stusselig å se premiehunder som er både 9 og 10kg:-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Boris fikk ut nok en rev i går. Vi slapp i et stort sandhi hvor vi visste at reven lå inne. Han var inn ca 2x5 minutter men vi hørte ingen ting. Den tredje gangen han gikk inn gikk jeg ned for å lytte etter los. Plutselig kommer reven rett i ansiktet på meg, men stikker forståligvis inn igjen. Håpet om å få ut reven ble nå noe mindre. Etter enda ti minutter kommer reven ut med hunden rett bak. Reven fikk noen smeller etter seg, men klarte på et mirakuløst vis å komme seg unna.

 

Vi jaktet på den i flere timer, men fikk den ikke :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har hatt lemensesong i Vest-Agder fra i fjor vår til nå. Ikke mange som har overlevd vinteren.

Det er jo plagsomt, men kan nesten ikke nekte hunden det heller da det er en stor del av instinktet deres.

En dag kan det jo være greit at hunden duger til å ta ei rotte innendørs.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde kaizer for første gang i kunsthi i dag. Gikk rett på kassa med reven så de smalt og full halsing :lol::lol::lol: Artig å se at de er jaktlyst i sofabikkja. Gikk kun to svinger i kunsthiet siden dette var første gangen, å han skulle tilvennes hi. Blir morro å se hvordan de går i nåløyet siden han er såpass stor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Får vel blåse liv i denne tråden igjen, og kan begynne med å svare Bråkdalen: Ja, har peiler http://www.norsat.no/terrier-finder-p-211.html?osCsid=rtvbtc997hi091qqnunbhkqb54

 

I dag fikk jeg melding fra Schoenauer her på kammeret om at han var rimelig sikker på at han hadde rev i hi da han var ute på jakt med Schillerstøveren Tyri. Like etter ringer han om at Tyri hadde markert veldig kraftig i et annet hi. Jeg ber meg fri fra jobben og henter Zorro for å prøve.

 

Det var i en bergvegg så det var et typisk "ikke slipp hi" men Zorro har aldri gått skikkelig inn i et natur hi så jeg slapp han for å se om han viste noen interesse. Pluttselig stuper han inn i en bergsprekk og det tar ikke lang tid før det blir los. Rett etter blir det stille, og jeg går frem og hører det er slosskamp. Men hører rask at det er Zorro som har gått på litt vel hardt for jeg kan høre reven gjespe etter luft og Zorro prøver å lose mens han har tak i reven. Etterhvert som det ikke blir noe mer los går jeg frem og roper "BRYT!" et par ganger, da blir det los igjen og det tar ikke lang tid før reven er ute.

 

Hiet var trangt og zorro har litt skrubbsår etter noen skarpe steiner og han hadde fått seg en smell i øyet så nå er det 10 dager på antibiotika og øyedråper.

 

Det var en utrolig herlig følelse og se den reven luske ut av hiet, jævlig synd jeg akkuratt hadde slått av filminga.

310611_10150473830536998_564836997_10678101_963999562_n.jpg

Skytterne

392878_10150473833576998_564836997_10678115_1743052475_n.jpg

Fornøyd eier og hund =D

376699_10150473837941998_564836997_10678131_1706066248_n.jpg

Litt sår

Link to comment
Share on other sites

Bråkdalen

Du får ta å komme åt Fåvang ei helg. Plotten våres tar ut rev på barmark og jager som en rakett. I de siste 4 losene så har det ikke gått mer en 25 minutter før bikja har stått i full los, med hodet ned i bakken. bordern våres. 9 måneder fikk sprengt ut to av de.

 

Er det noen som kan fortelle litt hvordan de går frem når en støver ha jaga en rev inn. Er det bare å kobble støver og slippe inn terrier med det samme eller lønner det seg å vente ei stund?

innbiller meg at det er vanskaligere å få ut rev som er jaga av støver først..

Lars Christian

Link to comment
Share on other sites

Har vel erfart at rever som ligger inne og ikke aner fare er lettere å få ut enn rever som har blitt jaget inn i hi av støver. Men vi venter ikke med å slippe terrieren hvis vi ikke har noe annet å drive med. Hvis vi har mye spor har det hendt at vi legger vott i hullet og venter til senere på dagen med hijakten.

 

Har ikke merket at rever som har ligget inne en liten stund er vanskeligere enn de helt ferske, jeg synes de er ustabile og forskjellige alle sammen :D

 

Hvis dere har bråkete støvere er det kansje greit å ikke holde de ved hiet når dere har sluppet terrieren. Men stikker reven fra hiet uten å bli liggende er det vel greit å ha de i nærheten alikevel. :D

Link to comment
Share on other sites

blir i allefall på søndag. finner mye hi med den plotten :D nå er ikke bordern mer enn 9 måneder. så han går nok ikke hardt nokk på enda, men han blir vell tøffere med tida. tru detta ska bli en bra vinter.

Til dere som er litt mer erfarne på hi jakt. er det å få sender til hunden, som man kan ta inn med skredsøker?

LC

Link to comment
Share on other sites

blir i allefall på søndag. finner mye hi med den plotten :D nå er ikke bordern mer enn 9 måneder. så han går nok ikke hardt nokk på enda, men han blir vell tøffere med tida. tru detta ska bli en bra vinter.

Til dere som er litt mer erfarne på hi jakt. er det å få sender til hunden, som man kan ta inn med skredsøker?

LC

 

http://www.ortovox.com/dog-rescue

 

Men hvorfor ikke bruke Terrierfinder som er beregnet til formålet? Lettere å bruke tror jeg den er å, mer pressis.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg varierer veldig, men greit å trene på å bryte på kommando i allefall, det har jeg brukt en del tid på.

 

I kunsthi har det vært litt begge deler, noen ganger har han hatt fine runder der han har kommet ut selv. Andre ganger har jeg måtte kommandert han ut.

 

Når han først gikk i naturhi så måtte jeg få han til å bryte, da hadde han angrepet reven. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke de borderene jeg har vært på jakt med, men de er prøvd i kunsthi først.

 

Men har klødd meg tynn i håret av min egen, skjønte ikke hvorfor han var totalt jaktidiot på alt som rørte seg over bakken i tillegg til gulle god i kunsthi. Men at han ikke viste noen interesse i natur hi. Det vil si, det han hadde synskontakt med.

 

Etter en middkur i høst så har jeg en ny hund, kan lese mer om det her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=63532

 

Kanskje var det bare tilfeldig, men personlig er jeg rimelig sikker på det var en sammenheng der, så nå gleder jeg meg til vinteren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ok, Min har vært bare i naturhi som reven har vært jagd inn av støver, jeg skjøt to rever for han for 2 helger siden. men nå i helga hadde vi 2 i hi da også, men ingen ville komme ut. tror kansje han var litt foriktig. det virket som 2 store rever.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Boris var ute etter rådyrene etter jobb i går, og jaggu ble det resultater av det. Med sine dårlige frisøk hadde jeg lite tro på noe fall, men plutselig så jeg han været noe å løp over ei lita flate. 250m lenger framme klynket det i han, og fra der gikk losen jevnt. Losen gjorde en liten runde (10-15min) før losdyret havnet rett i fanget på meg. dyret ble liggende bak et tre ¨på ca 50 m, og jeg ventet ett minutt så var boris der. Øynene mine ble ganske store da boris forsvant bak treet, og ut kommer et rådyr i fullt firsprang på vei bort. Boris fikk skikkelig blod på tann, og han henger seg på. Jeg løper etter de to, og 200m lengre framme sitter Boris i strupen på bukken.

 

Ingen god følelse å se et dyr dra iveien på den måten, men det endte da raskt og godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...