Jump to content

Border Terrier


Toby

Recommended Posts

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Boris fikk sin hevn!

 

Jaktet rev i går, og etter en halvtimes los med russerstøveren Alvin gikk reven i hi. Slapp på Boris, og etter 12minutter kom hannreven på 10 kg ut. Etter et uvisst antall skudd dro reven fra hiet i stor fart. Boris kom ut, og fortsatte jakten oppe på bakken. Etter noen minutter fant vi de to kamphanene et par hundre meter lengre bort. Nå hadde reven tatt et solid tak over hodet til Boris, men vi fikk satt en stopper for kampen. Boris slapp unna med skrekken selv om en hjørnetann hadde tatt veien ned i nesepartiet. Fikk hijakten på film, og denne kommer senere

 

Etter dette prøvde vi et nytt hi hvor det var mye spor. Boris gikk inn, og like etter kom nok en hannrev på 10kg. dette ble også filmet, og resultatet ser dere under :-). rev nr 3 slapp unna med skrekken.

 

Skal snart fjerne stingene fra forige uke, så er han klar for nye eventyr.

 

http://www.youtube.com/embed/thnvtxO4muo

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt en i hi for Zorro idag, i tillegg så var det litt stang ut med en annen rev i los som jeg hadde på meg to ganger men ble for langt.

 

Den gikk til slutt i hi, men den ville ikke ut igjen.

 

Morro når det fungerer, nye muligheter i morgen. :D

 

389818_10150511143286998_564836997_10789549_8120371_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur for å sjekke det ene reveåtet i dag, og ved åtebua var det utrolig nok et minkspor som gikk inn under vedbua. Bua som ligger et godt stykke unna nærmeste bekk, og langt inne i østerdalen er nok et utrolig skjeldent tilholdsted for mink. Heldigvis var Boris og hagla i bilen, så jeg slapp terrieren med en gang. Etter en kort los inne i vedbua kom en fin mink hoppende. Gikk ned i første smell, og første mink for Boris var et faktum :-)

 

En god start på juleferien!

 

bilde kommer etterpå

Link to comment
Share on other sites

Var ute på jakt i går, reven gikk i hi etter ca 20 min los. da slepte jeg inn Obelix og etter ca 15 min los kom reven ut, men han kasta på hue og såg meg. i det jeg fikk opp hagla så smatt han inn i hiet igjen. Da fikk vi han ikke ut på nytt. litt stang ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gir du han antibiotika bare sånn just in case , eller får han betennelse om du lar være ?

 

Jeg spør fordi jeg har pr dags dato aldri hatt betennelse på noen av mine terriere etter besøk hos de underjordiske. Ikke for det , de får seg da " et nyp " i ny og ne men har som sagt ikke hatt betennelse på de.

Link to comment
Share on other sites

Gir antibiotika ved litt større bittskader. Nå hadde han hull som gikk ned i nesegangene, samt et hull gjennom leppa. Han hadde også endel småhull ellers. Har aldri hatt betennelse på Boris, men på tyskeren jeg hadde ble hele nesepartiet betent en gang. Har alltid fått antibiotika når jeg har vært å sydd sammen han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble en rev i dag, og delvis for Boris. Reven hadde søkt tilflukt under et gammelt hus, og vi slapp inn Boris. Det ble en dårlig los, og det viste seg at Boris var oppe på gulvet, mens reven lå under. Vi fikk han på riktig spor, og det ble straks kontakt. Mine dystre antagelser om at Boris har blitt litt hard ble bevist når vi fikk se han møte på reven under gulvet. Ingen nåde, full kontakt og forsøk på overlagt revedrap. Vi fikk skilt de to, og reven prøvde å stikke. Ved den ene inngangen kom reven ut, men så posten og løp inn igjen. Den kom ut en annen vei, men der møtte den et bomskudd, og dro inn igjen en gang til. Dette førte til at mikkel ikke ville forlate hytta.

 

Etter et lite dytt i rumpa med en pinne kom den til slutt ut og fikk en haglesverm i nakken. Boris fikk noen hull på snuten, men ikke værre enn at han er klar til helgen.

 

Tispe på 7kg, og jeg håper han roer seg litt med tiden.

 

Noen som har en vidundermedesin for å roe ned terriere et lite hakk så kom med de.

 

Fikk filma litt, det kommer litt senere:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan anbefale Streptocillin Forte vet. til bruk på bittskader! Er opprinnelig mot jurbetennelse på kyr (fåes derfor i 4 pk.)

Lang og tynn tut på "sprøyta" så man får salva godt ned i såret :) Utrolig effektiv og man slipper som oftest å sette hunden på antibiotika.

Å bløtlegge såret med renset grønnsåpevann som man har på ett truseinnlegg e.l trekker ut mye skit og det gjør at skorpa er lettere å fjerne.

Aldri bra med bettente sår som lukker seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kan det faktisk være litt dumt å la de riste og ragge grevling mtp at det kommer til å være ett uønsket vilt seinere! Bedre da å bruke grevlingen til å dressere den litt grevlingrein :)

Få harehundfolk som lar støverne sine riste og ragge i døde rådyr (som sammenligning)

Link to comment
Share on other sites

Grav ut en revesprenger nok ganger så bryter de dårligere og dårligere :(

Og blir det nok trøkk i terriern så blir dere nok lei av å sy den sammen etter grevlingmøter!

Er nok en grunn til at fler og fler holder sprengerne sine unna grevling mest mulig og ikke skyter det viltet for hundene!

Link to comment
Share on other sites

Var ute og sjekket noen hi i dag, det litt for fint vær etter noen dager med ruskvær så mikkel var ikke hjemme. Allikevel fornøyd med hvordan Zorro jobbet.

 

Vi fikk også en los, i et hi som lå under et gammel uthus. Ved første slipp, flyttet losdyret seg så lang under bakken så det nesten ikke var hørbart lenger. På fjerde slippet så ble det litt slåssing, dette var etter at vi egentlig hadde konkludert med at losyret mest sannsynlig var en grevling.

 

 

408000_10150678623901998_564836997_11360271_1373178388_n.jpg

Sliten gutt, som gjorde en god innsats idag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble en rev for Zorro i går, 2-3 min los så kom reven ut i en annen utgang. Effektivt jobb av Zorro.

 

Vi hadde også en rev inne i ei stor steinfylling, det ble los og Zorro kom ut. Reven var en meter fra utgangen, men kom ikke ut. Ved neste slipp hadde reven funne seg en plass der ikke Zorro kom til.

 

Avisen var også med oss: http://www.ostlendingen.no/nyheter/nord-%C3%B8sterdal/ivrige-revejegere-fikk-utbytte-1.7120615

 

Begivenheten ble også fanget på film.

 

431765_10150706873746998_564836997_11456048_688273418_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Prøvde bordern på rådyr for første gang tidligere i høst. 1.slipp: tok ut rådyr å drev i en time, men hadde problemer med å følge sporet. Klarte ikke å høre los. 2. slipp: tok ut rådyr å drev i ca 30 min. Fulgte sporet bra og begynte å lose litt.

3. slipp: fint søk, tok ut rådyr 300 m fra meg. FULL los! Etter ca en time fikk jeg skutt losdyret. Slippene er fordelt over en uke. Terriern er 3 år og aldri brukt på jakt før. Morro å se at jaktinstinktet ligger på lur. Lostiden er kanskje noe i overkant for en terrier, men for min del passer det bra :) Flere som har erfaringer med bruk av border på rådyr?

Hun har også gjort det bra på kunsthi og håper å få skutt rev for henne i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Hatt noen rådyrloser med min å men har loset kun ved synskontakt. Kan se ut som dette forandrer seg for i år har han losa litt i sporet. Lengste losen jeg har hatt er på elg, sto litt uttaket.Ikke akkurat noen elghund men moro var det. Håper å få sprengt rev i vinter, han er trent litt på kunsthi å ser vertfall ut til å være skarp nok.

Link to comment
Share on other sites

253155_10151250846276998_446041929_n.jpg

Her er Zorro etter et ublidt møte med grevlingen som lå nederst i et revhi, Kom seg kjapt og er klar for nye eventyr.

 

Jeg har sluppet han på rådyr\elg men han loser bare på synskontakt, dette er som nevnt tidligere sikkert noe som kan bli bedre hvis man trener på det.

 

På elg så har jeg 45 gang\stålos som rekord =) Det var morro. selv om jeg aldri kom helt innpå.

Link to comment
Share on other sites

 

Fikk en mikkel på film igjen i går :-)

 

" target="_blank

 

Hvorfor har Rulle to peilere i denne filmen?

Ser også at Boris har peiler på i noen av filmene og noen ikke. Hvorfor?

Hvilken peiler brukes på Boris?

 

Kan halsbåndet til astro220 være "skummelt" å bruke i hi, med tanke på å bli sittende fast?

Grunnen til mine spørsmål er at vi snart får en bt i hus, som vil bli prøvd til det meste :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Rulle har to peilere på aner jeg ikke, men kan tippe at det er en norsk og en US astro. hvis jaktlaget har forskjellige astroer.

 

Astro på en Border Terrier som hihund har ingen hensikt. Hunden kan sette seg fast, og du vet jo allerede hvor hunden er når du slipper den i hiet. En astro har vel også begrenset med signalstyrke under jorda hvis hunden løper dit av seg selv, men du ser tapet.

 

Bruker du den som drivende hund på rådyr, elg etc. kan du bruke Astro.

 

Til hijakt finnes det hipeilere. feks: Terrier finder.

Link to comment
Share on other sites

 

Astro på en Border Terrier som hihund har ingen hensikt. Hunden kan sette seg fast,

 

Bruker du den som drivende hund på rådyr, elg etc. kan du bruke Astro.

 

Mitt tenkte problem er hvis du bruker den som drivende og han finner ett hi den vil utforske.

Hvor stor er risikoen for at han da setter seg fast pga peileren?

Link to comment
Share on other sites

Rulle har en norsk og en us-astro. Ikke noe annet enn at gutta i laget har forskjellige.

 

Jeg bruker astro på Boris når han er løs, og har ikke hatt noe store problemer med det. Det har hendt kun en gang at han har gått i hi med astro, og det gikk bra. Mistet signalet, og når jeg gikk dit det ble borte hørte jeg han sloss under en gammel hytte. Sjansen for å sette seg fast er helt sikkert større, men jeg kommer alltid til å bruke peiler under drev.

 

I hi bruker jeg alltid terrier-finder rundt halsen. To ganger har jeg tatt det av i den troen at han kommer lengre inn uten, og begge gangene har dette fungert. Burde nok kansje tape den fast i halen, men har ikke kommet så langt :-).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...