Jump to content

Får ikke skrudd av lyddemper


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Kjøpte idag en Mauser M18 308win med hausken JD224 lyddemper. Selger skrudde lyddemper på. Når jeg kom hjem forsøkte jeg å skru den av, men istedenfor å skru av hele demperen var det kun ytterrøret som skrude seg av. Såvidt jeg forstår skal dette ytterrøret kun skrus av ved vedlikehold av demperen. Jeg får ikke skrudd den av da det kun er ytterrøret som går rundt. Er dette en feil på demperen eller gjør jeg noe galt?

 

Vedlegger info fra hausken angående ytterrøret:

"Hausken Lyddemper kan demonteres for rengjøring og inspeksjon. Skru av frontbeskytteren. Ved hjelp av en skifte-nøkkel holdes demperen fast og det ytre røret skrus fra innmaten. Delene vaskes med varmt vann og mild såpe. La delene tørke. Sørg for at begge o-ringene er intakt og riktig plassert foran (grønn) og bak (svart). Smør gjengene på det ytre røret før montering (Molykote 111 Compound eller tilsvarende). Vedlikehold vil forlenge levetiden på demperen og sikre optimal effekt."

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Mix said:

Kjøp deg en slik hvis den sitter godt.

Den er uansett fin å ha i heimen til alt fra syltetøy til lyddempere.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/universalapner-2000016986

Den fungerte perfekt! Demperen er nå av. Håper det var normalt at demperen heller vil demonteres enn å skrus av...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

Den fungerte perfekt! Demperen er nå av.

Det vil jeg tro, den er bra.👍

Sist jeg skulle demontere alle modulene på en demper for full rengjøring måtte jeg bruke 2 slike for å få fa#¤skapet fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, er redd børsemakere er nødt til det når de monterer Hausken dempere🤨- ihvertfall med M14x1. Se forøvrig egen tråd om temaet. For min del har jeg ofte samme problem som trådstarter opplever, stor vannpumpetang er som regel tilgjengelig.

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Snor med løkke og trepinne er vel rimeligste alternativ,fungerer på oljefilter,lyddemper osv. :-)

 

3 hours ago, asterix said:

Tja, er redd børsemakere er nødt til det når de monterer Hausken dempere🤨- ihvertfall med M14x1.

 

Hvis børsemakere brukte slike https://www.xn--verkty-fya.no/verksted/maleverktoy?cat=2370,2371&p=1 

Ja,da hadde de fleste dempere og piper gått overens...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...