Jump to content

Ladepresse 9mm/38


gken

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har planer om å kjøpe meg en progressive presse til å lade 9mm/38. Jeg vurderer å kjøpe lee pro1000. 

Jeg har sett på nett at det er flere som anbefaler Dillon 650 men den ligger litt over mitt budsjett 

Hvilken presse bruker dere som lader selv? Hvilken presse vil dere anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du har vurdert Square Deal, jeg bruker også denne. Har tre stk, en fast til 9x19, en fast til .45, og en til div. Jeg er fornøyd med disse, lader ca 300 skudd i timen i rolig tempo. Ulempen er at de bruker egne dier som kun kan brukes på denne type presser. 

Link to comment
Share on other sites

Om man som så mange andre ikke har hemningsløst mye penger å legge i ladeutstyr i starten, noe som forøvrig ikke egentlig er så smart heller før man har opparbeidet seg en smule erfaring, og gjor seg noen tanker over hva man trenger, ville jeg uten tvil valgt en presse som bruker vanlige dier, disse tar du med deg videre til neste presse  du kjøper.
Square deal er veldig kompakt, på godt og vondt, og bruker dier som kun passer denne, og vil fungere dårligere som en ekstra presse senere, Lee pressa er bedre slik, men også den er "trang" og har begerenset med muligheter.
Ville sett om du kan få en god pris på en Hornady LnL, uten hylsemater og ekstra ræl er den ikke veldig mye dyrere en en Lee, og den har utbyggingsmuligheter, god utveksling og enkel ombygging til andre kaliber

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Lee Auto Breech Lock Pro. Har brukt den noen måneder. Kjapt å bytte kaliber, og du har god oversikt over det som skjer. 

Har en Lee pro 1000 jeg har brukt til et par kaliber i mange år. Denne pressa er nå pakket bort, og kommer nok ikke frem igjen med de første!

 

Tiur

 

 

Link to comment
Share on other sites

I året eller måneden? 😉

Er viktig å ha på det rene før en anbefaler presse!

 

Skal du lade mindre kvanta og er nybegynner kan du godt begynne med en enkle presse for å få erfaring og så oppgradere senere.

Har selv to stk Lee Classic Turret presser jeg bruker til lading av sære kalibere (pistol) som jeg ikke skyter mye av i året.

Er billig og gir god kontroll på prosesser.

 

Skal du opp i større kvanta er det bare å se etter mere effektivt utstyr med en gang - Dillon Square Deal som minimum eller 650 og 1050.

 

Samtidig har jeg stadig problemer med å forstå folket som bruker mye tid på å lade 9mm (såfremt det ikke er 9mm Major ladninger).

Mye tidsbruk for lite penger og du får bra kvalitet i fabrikk ammo. Jeg (og familien) skyter 15-20.000 9mm i året. Veldig enkelt å handle inn 5.000 i slengen når god ammo er på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, gken skrev:

Jeg kommer nok til å lade 3-5000 9mm og kanskje 1000 38/357. Det ser ut som jeg får lånt meg en presse til å begynne med,er litt usikker på hvilket merke det er.

Jeg ladet 10.000 patroner til revolver og automatpistol i løpet av halvannet år på en Lee enstasjonspresse. Neppe noe å anbefale, men det funket for meg så lenge det varte. Pressa var grei for en nybegynner å lære på.

Heretter skal den brukes til små forsøksbatcher og til riflepatroner.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 7.7.2019 den 14.47, gken skrev:

Du får siifra hva du synes om den når du har fått testet den

 

Nå har jeg prøvd pressa og ladet noen hundre. Jeg er stort sett fornøyd, og den fungerer så langt slik jeg hadde tenkt meg.

 

Jeg har montert hylsemater med magasin, selvom pressa kan brukes uten. Da gjenstår det to manuelle handlinger (forruten å betjene spaken) per patron: Hettedispenseren må dyttes borttil hettekoppen og kulen må settes på.

 

Kaliberbytte er nokså lett, ihvertfall hvis man ser bortifra hylsemateren. Med denne er det ikke lenger plug-n-play slik det er med dies når du har breech lok muffe på. Man må ta ibruk skiftenøkkel og skrujern og justere den.

 

Jeg har ikke fått hylsematingen til å gå feilfritt ennå. Særlig når rørene begynner å tømmes, kommer noen hylser forkjært ut.

 

Med enstasjonspressa hadde jeg full kontroll på kruttfyllingen ved at jeg kikket oppi alle hylsene før jeg begynte å sette på kuler.  Med den nye pressa er det ikke like oversiktlig, men oversiktlig nok til at  jeg lett kan se at det ikke er dobbeltladning i magnumpatronene mine.

 

Den dynamske pressa har jo en helt annen kapasitet enn enstasjonspressa. Men det skjer også mye mer på samme tid. Litt trening må til for å finne håndlaget og rytmen og få følelsen av at sikkerheten er ivaretatt. Jeg fant et par alternative måter å trene på som reduserte kompleksiteten i begynnelsen:
1. Jeg  matet hylsene manuelt og kjørte en og en patron igjennom likesom på en turret presse.
2. Jeg kjørte to runder. Første runde bare med pressing og isetting av tennhette. Andre runde gjorde resten.


Alt i alt var det veldig greit å få oppgradert utstyret, men jeg er allikevel glad for at jeg begynte å lade på en enstasjons.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.og takk for tilbakemelding.

jeg har litt lyst på denne pressen også,jeg har fått tak i 2 godt brukte pro1000 med hylsematere en har jeg satt opp til 9mm og  en til 38.hylsematerene synes jeg fungerer best hvis du kan legge 1krone som mal for avstanden, og matingen fungerer best hvis en tar det ennå roligere når røret begynner å bli tomt.Til nå så har jeg ladet 800-900 skudd og funnet noen bra ladninger i mine våpen.

jeg venter også på en kulemater til 9mm så det blir spennende å se hvordan den fungere.Jeg har lyst til å få tak i en presse til som settes opp til 357 :-)

Men det er viktig å følge med på hva som skjer i pressa.

Edited by gken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...