Jump to content

Treg heve arm på Howa 1500


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

opplever når jeg skyter 20-30 skudd på banen at heve armen blir utrolig treg å løfte opp når jeg skal lade om, i starten når alt er kaldt er ikke dette noe problem, men det virker som når rifla blir varm så går det tregere. 

Det å trekke bolten bak og skyve frem går helt smertefritt, det samme og presse heve armen ned.

til info så skyter jeg fabrikk ammo (pvi partizan 168gr HPBT / Norma 150gr helmantel), og dette er ei Howa 1500 30-06

 

Noen som vet hva årsaken til dette kan være? 

 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd på en gammel Tikka 590 at den var hard å løfte opp etter avfyrt skudd, da måtte jeg bare dele sluttstykket å smøre opp, så ble den som ny.

 

Men opplever stadig i min andre rifle Sako 75 30-06 at Partizan skuddene gir tung hevearm etter avfyrt skudd, men med annen ammo så går det som normalt igjen, tipper det er kun ammo som ikke kamrer 100%, hvis det skjer med alt av ammo så ville jeg vurdert en rens og smøring av sluttstykket innvendig:) 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Hare4 skrev:

Jeg har opplevd på en gammel Tikka 590 at den var hard å løfte opp etter avfyrt skudd, da måtte jeg bare dele sluttstykket å smøre opp, så ble den som ny.

 

Men opplever stadig i min andre rifle Sako 75 30-06 at Partizan skuddene gir tung hevearm etter avfyrt skudd, men med annen ammo så går det som normalt igjen, tipper det er kun ammo som ikke kamrer 100%, hvis det skjer med alt av ammo så ville jeg vurdert en rens og smøring av sluttstykket innvendig:) 

 

ja nå har jeg kun opplevd dette med Partizan og Norma ammunisjon, jeg kan selvsagt smøre opp bolten innvendig, hva er det beste å bruke der? olje eller fett?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om glideflatene på låseklakkene har rivemerker. Min Howa i rustfritt begynte å få tregere og tregere hevarmsløft .Da var det rivemerker på låseklakkene pga for dårlig smurning. Etter en tur til børsemaker for lapping av låseklakker så bruker jeg nå litt molybden fett på glideflatene til låseklakkene.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Hare4 skrev:

Jeg ble anbefalt denne, litt tykkere enn vanlig olje som man bruker til å pusse løp, men sikkert flere merker i din nærbutikk som funker, bare ikke bruk for tynn olje, da kan mekanismen fryse ved skikkelig frost:) 

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-rem-oil-4-oz-aerosol 

 

 

Takker for tips, skal bestilles :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, ruger1022 skrev:

Sjekk om glideflatene på låseklakkene har rivemerker. Min Howa i rustfritt begynte å få tregere og tregere hevarmsløft .Da var det rivemerker på låseklakkene pga for dårlig smurning. Etter en tur til børsemaker for lapping av låseklakker så bruker jeg nå litt molybden fett på glideflatene til låseklakkene.

 

 

skal sjekke ut dette,

ellers har jeg denne liggende, den kan vel brukes til dette formålet? :)

 

https://www.skytterlinken.no/vapenfett

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Snoppy skrev:

 

Jeg har opplevd unormalt fort rust med den der. Smørte sluttstykket med den, kom litt snø, ble masse rustprikker der snøen traff gjennom utkasteråpningen. 

 

Okei?

noen andre typer fett som er å anbefale da?

i første omgang bestiller jeg det som Hare4 linket, så får jeg se hvordan det fungerer

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mye overtenking her. Det holder i lange baner å bruke vanlig våpenolje og pusse nå og da. Helt nye våpen trenger gjerne litt ekstra olje slik at oljen for sette seg ekstra godt i kriker og kroker. Spray omså hele greia ned med olje, gjerne varm opp med en varmluftpistol på forhånd eller la den stå i sola en halvtime. Tørk av sånn tålig bra og tørrpuss kammeret. Begynner det å ruste da er det noe gærnt med stålet. Vurder evt Cerakote.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Gillen skrev:

Har hørt om tregt hevarmløft med Partizan pga. trangt kammer, men ikke med Norma fabrikk. Hvis dette er ei ny rifle ville jeg tatt en tur innom selger.. 

 

Nei dette er ei brukt rifle, typ 5-6år gammel, kjøpte den brukt i fjor, den har fungert utmerket (utenom hevearmløftet) men nå har jeg nesten bare brukt Partizan da denne gikk utrolig bra i rifla.

men jeg skal prøve litt forskjellig type ammo nå de neste gangene jeg skal på banen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...