Jump to content

Schaftol fargevalg


MadsN

Recommended Posts

Eller gjør det skikkelig.... ;) 

Beretta pleier å levere granplank som standard, så  ikke sikkert det er vits i å legge så mye mer i det enn terrasseolje. Dersom du har vært heldigere i vedhaugen, og har noe som pirrer, les denne..  

 

 

Link to comment
Share on other sites

En SP1 er ei brukshagle. Fin på sjøfugl.  Liberon er enkel å jobbe med, gir en hard motstandsdyktig oljebehandling, som tåler mye mer fukt enn linolje, linolje er kun brukandes  om den får herdet lenge nok. Og kun om en bruker en god våpenvoks aktivt under jakta. Og en påføring tar lang tid, 2-3 måneder.  Minst. Og passer best til allerede perfekte porefylte og dyre håndlagede våpen. En må ha tålmodighet og kunnskap. Liberon tørker typisk på en dag eller to. Og 3- 5 lag tar en ukes tid. Og er enkel å jobbe med. Opp til hver enkelt, men jeg ser virkelig ikke behovet for å gjøre det så komplisert.

 

20180402_211750.jpg

20180408_104259.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brukte granplanke som en metafor for drit kjedelig ;) 

For all del, ikke pøs på med olje, uansett hva dere bruker, ta den tiden det trenger. Litt om gangen.

 

Oljefinnish tar tid..

Man kan selvfølgelig bruke jærnet mens prosessen pågår..

Litt, etter litt bygger man opp den litt matte, dype glansen..

 

Så rødolje.. tja..

 

004.JPG

005.JPG

006.JPG

007.JPG

008.JPG

009.JPG

010.JPG

011.JPG

012.JPG

014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oppskriften på bruk av linolje er like gammel som velkjent. 

1. En gang daglig, en uke.

2. En gang ukentlig, en mnd. 

3. En gang pr mnd, ett år.  

 

Deretter ved behov. Påføres sparsomt med olje og gnides godt inn med håndflaten. - Enkelt.  😇 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker linolje på enkelte våpen, det går mye på at de er i utgangspunktet levert hånd rubbet til perfeksjon. Og en dråpe eller to som gnis inn etter bruk. En knusk tørr plank, rekker du muligens ikke å få ferdig til jakta, iallefall et problem om du har tenkt å trene med den før 10 september... jeg liker godt Liberon finishing oil, her rekker du å pusse ned stokken til bart tre, porefylle og legge på 5 seks harde lag på kort tid, Liberon selges overalt og har bevist sin styrke senest under jakta ifjor som var våt kald og generellt jævlig. Mye fugl dog:) Gjort riktig og med voks som beskyttelse på toppen, en stokk som ikke trekker fuktighet, og som er tørr etter 10 - 12 timer i regn / sludd. Neste dag på med nytt lag voks. Jeg bruker Renessaince wax. Fornøyd med den og. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...