Jump to content

Lading med North Fork kuler


seawolf

Recommended Posts

Da har jeg hamstret 225 gr NF kuler i .338 hos Idar på Jaktdepoet.

Disse har jo ganske mye "hel ved", så jeg er på utkikk etter ladedate i 338 Winmag til disse.

Går det greit å bruke data for andre 225 gr kuler eller bør en ned en vektklasse ?

Noen med erfaring her?

Link to comment
Share on other sites

Alle homogene og halvhomogene kuler uten tverriller bakerst på kula gir ett høyere trykk da det blir større friksjon, det blir også mere mantelbelegg i løpet også med disse kulene.

 

North Fork har vel tverriller da kan du i utgangspunktet bruke de ladningene som står i ladetabellen, men ved alle endringer som ikke står i ladetabellen ville jeg gått ned litt på ladningen iforhold til maxladning.

 

Lad ett par tre skudd og prøv og juster iforhold til det du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute på jomfrutur med NF kulene idag, 180grs i .300winmag, jeg leste advarselen, men etter å ha målt kulene med mikrometer så ladet jeg med N15 : 75, 76 og 77grs. Det var veldig sur vind og kun et par-tre grader men jeg så ingen tegn til trykk i mi børse. Så hvis det ikke endrer seg i varmere vær så ser det ut til at vanlige data virker greit for meg, Satte kulene til en OAL på 91mm og har fremdeles endel friflukt (4-5mm). Presisjonen ble ikke som håpet men jeg hadde problemer med å føle avtrekkeren, ganske "vasskaldt" som det heter her.

 

Jeg vil selvsagt ikke råde andre til å gjøre likedan men bare fortelle at i min Rem. 700 m/26" Duglas pipe så ser det foreløpig ut til at vanlige data for kulevekta kan nyttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...