Jump to content

Navnet skjemmer ingen: 8x57is-js / 7,92x57 / 8mm Mauser


Silver66

Recommended Posts

Noen som kan gi noen oppklarende ord om betegnelse på kaliber?

Antar at problemstillingen kan gjelde flere kalibre, men i mitt tilfelle tenker jeg på dette med de mange navn og betegnelser for:

 

·         8 x 57 is/js [C.I.P.] (is=infanterie Spitzgeschoß, hvorav ‘i’ ser ut som ‘j’  ?)

·         8 mm Mauser eller 8x57mm [SAAMI]

·         7,92 x 57 eller 7,9 mm

Sikkert flere betegnelser også: (caliber .324 ? .323 ?) (Patrone 88/1888)

 

57 mm er selvfølgelig hylselengden (dvs. den er som regel 56,8 ny, og plass til 57,2 eller mer i kammeret).

 

Men hvorfor så mange forskjellige betegnelser på kaliberet?

·         Til alt overmål står det på min 41 mod Mauser G33/40 innstemplet på låskassa: 7,88

 

Tar jeg fram skivelæret måler jeg i munningen 7,88 mm mellom bommene, så da gir jo innstemplingen mening. Måler jeg mellom rillene er det 8,22 mm. Måler jeg forskjellige kuler fra ulike tidsaldre er diameteren alt mellom 8,18 / 8,20 og 8,22 mm. Hvor kommer 7,92 målet ifra? Hva forholder de som lager pipene seg til når de skal bestemme løpsdiameteret? Er det vanlig med så mye «sprik» i dimensjoner? Eller er det bare OCD’en min som får kjørt seg her… 😵

samletbilde2.JPG

Edited by TS
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Patrona heter egentlig 7,9.

7,92x57 ble først brukt i Tsjekkoslovakia, senere bl.a. Polen og Norge.

 

Det er forøvrig IS som er korrekt, JS er noe en eller annen idiot har skrevet når han ikke forstod forskjell på gotisk trykket I og J, at Norma m.fl. den dag i dag kaller patrona noe den ikke heter syns jeg er helt absurd og på grensen til uforsvarlig. Det blir som om jeg skulle solgt .308 Win som "30 Vemchyster" fordi jeg leste feil en gang.

Samme greia med "JS", "JR", JRS"..

 

7,92 kommer fra diameteren mellom bommene som skal være 7,9(2) etter referansemål, på samme måte som 7,62 (hvor kula er 7,82).

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid trodd at 7.92 refererte til kulediameteren...

 

Uansett har @Ei tohi varjata rett i det meste. Og @Erlend Meyer har selvsagt rett, i referansen til CIP, det er her svaret ligger.

 

Sitat

 Er det vanlig med så mye «sprik» i dimensjoner? Eller er det bare OCD’en min som får kjørt seg her… 😵

Ja og ja... Eller nei, det er for mye variasjoner, men det er sånn det er. Om det er et problem eller ikke, tja. For den vanlige jeger og hobbyskytter, nei. Det gir jo variasjoner i både trykk, fart, løpslevetid og presisjon, men ikke så store. For den kritiske konkurranseskytter - tja? Ekstremvariasjoner, ja. En lærer seg jo hvilke produsenter som har mye sprik, og hvilke som ikke har, og en velger vel deretter, om en bryr seg? Det er jo en grunn til at noen pipeprodusenter regnes som bedre enn andre.

 

De 7.89 boringsdiameter er bare et mål, altså det standarden sier det bør være, og som en (antakelig) prøver å lage... Måler en 6.5x55 piper så finner en en del sprik. Nominell (altså standardens) riflingsdiameter er 6.73, og boringsdiameter 6.50.

Screenshot_2018-05-02-00-09-06.png.1e93391047666633dd5335f79b09947c.png.1f098fb5ce62908173502ea17fa09d0f.png

 

Dette er relativt meningsløst, iallefall svært vanskelig å måle nøyaktig nok med et vanlig skyvelære, men måler en - så finner en at boringsdiameter kan være 6.49, eller 6.51, og riflingsdiameter kan godt være 6.78 om du er uheldig, eller 6.71. Det er heller ikke sikkert at det er likt i begge ender... Og den forandrer seg i løpets levetid.

Kuler er ikke bedre, men fra de anerkjente produsentene er de det - 6.5mm-kuler kan måle 6.70 eller 6.73, men 6.71 og 72 er nok mest vanlig.

 

I min mors håndskrift ser stor I ut som J. Og det er nok forklaring på den toskete J-en.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe av årsaken til mye forvirring omkring 8x57 er at patronen startet sitt liv med boringsdiameter ca 7,8 mm og kulediameter ca 8,07 mm. Da spisskulen ble innført ble både boring, rifling og kulediameter øket med ca 0,1 mm. Våpen med "gammel" løpsdimensjon ble produsert frem til 50-tallet. Derfor er løpets kaliber på tyske våpen ofte slått inn på løpets underside slik at det er mulig å vite hvilken ammunisjon som skal brukes.

 

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...