Jump to content

Kalibre uten kulebane


Utmarka.net

Recommended Posts

Du har hørt om .22-250 og .220 Swift, og de har flat kulebane. Men ingen kaliber uten kulebane, alt detter til jorden før eller siden. :wink:

 

Avhengig av hva du skal skyte på, så spiller det nesten ingen rolle hva slags kulebane eller hva slags kaliber på 150 m hold, skyter du inn riktig så kan de fleste kaliber holde omtrent "midt i" på den avstanden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ha er det du skal skyte på opp til 150 meters hold da?

* Er det elg kan du bruke alle lovlige kalibre. Flat nok kulebane til det!

* Skal du skyte kråke, kan du også bruke alle standardkalibre.

 

hmmme, jeg kommer faktisk ikke på et eneste eksempel hvor du trenger ekstremt flattskytende kaliber på 150 meters hold! Spurv kanskje? Jeg har en 22-250, og skjøt skarv med den på søndag på 247 meters hold, men det hadde jeg klart med 6.5x55'en også, så lenge jeg kjenner astanden og antall klikk jeg må ratte.. Hmm, kommer mer og mer frem til at standardkalibre er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kommer mer og mer frem til at standardkalibre er tingen.

 

Akkurat ja.

 

Det er mye viktigere å vite hva du skyter med enn at det er siste påfunn innen magnumtrenden. Jeg er også stor tilhenger av å prøve børsa på ulike (lange) hold for å dobbeltsjekke innskyting og ballistikktabellen.

Link to comment
Share on other sites

Ha er det du skal skyte på opp til 150 meters hold da?

* Er det elg kan du bruke alle lovlige kalibre. Flat nok kulebane til det!

* Skal du skyte kråke, kan du også bruke alle standardkalibre.

 

hmmme, jeg kommer faktisk ikke på et eneste eksempel hvor du trenger ekstremt flattskytende kaliber på 150 meters hold! Spurv kanskje? Jeg har en 22-250, og skjøt skarv med den på søndag på 247 meters hold, men det hadde jeg klart med 6.5x55'en også, så lenge jeg kjenner astanden og antall klikk jeg må ratte.. Hmm, kommer mer og mer frem til at standardkalibre er tingen.

 

Ja Bjønn, når man kommer noe særlig over dette holdet, så er det lite som skyter noe vesentlig flatere enn gode ladninger i 6,5mm vår.

Hastighet er ingenting uten BC

Link to comment
Share on other sites

Tja, rødfis har vel ikke kulebane!? :lol:

Men spøk til side.

Der finnes ikke noen patron som vil gi deg strålerett kulebane!

Som du allerede har fått vite her så er ikke 150m så langt mtp kulebane.

Avviket mellom innskytingshold på 100m og ut til 150m gir deg ikke store endringer i vanlige kaliber.

Om du tenker på jakt, vel og merke.

 

Fant ei ganske informativ side om kulebaner som du kan se her.

Har ikke kontrollmålt noe av infoen, men synes den virket veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...