Jump to content

Ramps debut på mårhundjakt (SNO oppdrag)


caveman

Recommended Posts

Dersom det stemmer skal du foreløpig ikke være lei deg for at du ikke har fått prøvd dem på mårhund. Spesielt ikke du som bruker dem på rev. Begynner du å grave for hunden din vil den bli ødelagt som revesprenger og gå over til å bli forligger. Jeg har prøvd. Min terrier var sprenger helt til jeg skjøt de første grevlingene etter å ha gravd. Da ble det slutt på å se hunden under jakta. Losen kunne gjerne vare opp til åtte timer uten at hunden var ute.... Kan bli kjedelig det, når du innser at det ikke kan graves etter tjue minutter...

Link to comment
Share on other sites

Knall bra at Ramp viser gode takter i hi jakten, tror ikke det var hans feil at mårhunden kom ut, jeg leste på et svensk forum at noen hadde skutt 10 Mårhunder på 3 dager og ingen kom ut av hiet så den må nok graves ut som andre forteller her ja. Tenker nok dere finner en taktikk på hvordan det skal gjøres ganske raskt.

 

Legger ved noen linker hvor det står litt om mårhund jakt håper du skjønner svensk :)

 

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=9827

 

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=4888

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bok liggende et eller ant sted. Tror det var Jeger -93.

Der står det om Mårhundjakt i Finnland. Dem brukte en eller an slags terrier.

Når terriern tok los gikk Mårhunden inn i en slags transe og hadde kun fokus på terriern.

Hundefører gikk rundt på baksia av Mårhunden tok den i nakken av avlivet den med et nakkeskudd fra en revolver i kal 22 l.r. som var eneste bevæpning.

Er på grunn av dette enig med trådstarter at dem burde grav seg ned.

Mårhunden flytter seg ikke under losen. Står i front.

I Finnland ble det for noen år siden skutt mellom 80000-100000 Mårhunder.

Skal vistnok ligge rundt 140000 nå.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare jeg ville legge til en ting på dette med at hunden automatisk blir forligger hvis du graver for den.

 

Faren til Ramp (Radagast Bilbo) fungere utmerket til både revesprenger og forligger på grevling.

 

Så det er nok muligt å enten trene hunden til dette eller at det ligger i den..

 

Veldig spennende dette her du driver på med synest jeg.

Håper dere får noen mårhund i vinter..

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt jeg så en mårhund her jeg bor i fjor sommer, kom kjørende på natta og fikk se noe jeg trodde var grevling på ca 50 meters avstand.

Dyret sprang ikke som en grevling, men mer som en rev, fotene var tynne og når dyret snudde seg å så på meg ligna det en vaskebjørn i fjeset. Det var i juni så det var lyst.

 

Ligger ikke mårhund i hi om vintern?

Link to comment
Share on other sites

To ekstra bilder av mårhundspor lagt ut.

 

Noen som har en teori om hvorfor Helgeland ser ut til å være det nye mårhundstedet? Det skal visstnok ikke være noe særlig aktivitet over svenskegrensa. Kan det bare være så tilfeldig at det er kommet to streifdyr hit og så i fred og ro har arten spredd seg utover før den ble oppdaget?

 

Geografien kan gi en pekepinn her, det er ikke særlig høye fjell som skal forseres for å komme fra Sverige til Hattfjelldal og nærliggende dalføre. Noe mer fjelloverganger mot Rana, men begge steder har veier som er lette og følge. Har ikke hørt om mårhund i Rana da? Kommer nok.

 

At det er gjort lite observasjoner på svensk side kan jo skyldes at det er grisgrendt og for en stor del villmark.

Link to comment
Share on other sites

Håper dere får noen mårhund i vinter..

 

 

Jeg håper dere får ALLE!!! :evil::evil:

 

Men det er vel forgjeves å ønske seg det..... :cry:

 

 

At det kan være mårhund i Bindal er nok ikke utenkelig. Det var flere ubekreftede observasjoner ved Saus i Velfjord i fjor høst. Er nok ikke lenge før vi har den her på fast basis..

Link to comment
Share on other sites

To ekstra bilder av mårhundspor lagt ut.

 

Noen som har en teori om hvorfor Helgeland ser ut til å være det nye mårhundstedet? Det skal visstnok ikke være noe særlig aktivitet over svenskegrensa. Kan det bare være så tilfeldig at det er kommet to streifdyr hit og så i fred og ro har arten spredd seg utover før den ble oppdaget?

 

Sitter på en kopi av NINA rapporten fra 2007. Her det GIS analyser på habitatpreferanser, som viser en smal korridor med "ok" terreng fra Finnland gjennom Sverige, som går over i bra terreng på Helgeland. Får ta oss ei samling å diskutere fanskapen når jeg kommer hjem til jul.

 

Er i tankene på å dra til Finnland og skrive bachelor på pelsdotten. Mer aktuelt igjen nå som det ser ut for at den er dokumentert på sporsnø. Da får jeg attpåtil prega laikaen på mårhund. Siden det ikke har vært registrert noe uner verken hara eller elgjakta, så virker det som upregede hunder lett overser den?

 

EDIT: om dere ikke får has på dem, er det mulig å få komme å prøve med laika? Må da gå an å få den skremt ut av hiet på anna måte enn terrier, såpass den kan stilles utenfor hiet? Kommer hjem natt til 19..

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært på mårhundjakt i Susendal i Hattfjelldal kommune. SNO hadde fått tips om mårhund for en snau uke siden. Disse sporene hadde senere blitt bekreftet som mårhund, og det var nå gitt tillatelse til å ta ut denne. Med alle midler.

 

Håper dere får tatt ut disse dyrene. Men jeg lurer på en ting:Gitt tillatelse? Trodde dette var en uønsket art og fri jakt?

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært på mårhundjakt i Susendal i Hattfjelldal kommune. SNO hadde fått tips om mårhund for en snau uke siden. Disse sporene hadde senere blitt bekreftet som mårhund, og det var nå gitt tillatelse til å ta ut denne. Med alle midler.

 

Håper dere får tatt ut disse dyrene. Men jeg lurer på en ting:Gitt tillatelse? Trodde dette var en uønsket art og fri jakt?

 

Krever fortsatt grunneiers tillatelse, og øvrige regler for jakt, dvs kunstig lys mm må følges. Dagene er korte der nå etter hvert, så jeg går ut ifra "med alle midler" kan innebære bla bruk av lykt?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det med grunneiers tillatelse ja, men jeg tolket det sånn at tillatelse kom fra SNO.

 

 

Tillatelsen fra SNO gjelder bruk av lys og andre hjelpemidler. Dette er jo ikke jakt men uttak?

 

 

 

Da er jeg med. :oops: Kunne ikke skjønne at fellingstillatelse skulle komme fra SNO. Holder jo med grunneiers tillatelse til felling/jakt i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det stemmer skal du foreløpig ikke være lei deg for at du ikke har fått prøvd dem på mårhund. Spesielt ikke du som bruker dem på rev. Begynner du å grave for hunden din vil den bli ødelagt som revesprenger og gå over til å bli forligger. Jeg har prøvd. Min terrier var sprenger helt til jeg skjøt de første grevlingene etter å ha gravd. Da ble det slutt på å se hunden under jakta. Losen kunne gjerne vare opp til åtte timer uten at hunden var ute.... Kan bli kjedelig det, når du innser at det ikke kan graves etter tjue minutter...

 

I utgangspunktet er jeg enig med deg , men det er en sannhet med modifikasjoner. Nå har vi ikke grevling her hos oss , og ikke har jeg gravet så altfor mye for foxene mine heller. Men begge mine foxer er sprengere og oppfører seg deretter uansett om man graver eller ikke. De er begge extremt bevegelige og kan kalles ut uansett. Bak begge mine foxer finnes det hele veien utpregede sprengerlinjer , men noen av disse hundene er også brukt på grevling. Vet ikke om det har noe å si , men linjene bak din fox Brynjar er vel noe mer sløyfepreget :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok hende at det spiller en viss rolle med sløyfefaktoren, men min hund var også sprenger den første tiden jeg brukte henne på jakt. Hun raste ut og inn akkurat som hun skulle. Men etter at vi begynte å grave ble det lengre og lengre mellom hver gang hun kom ut. Det skjedde ikke over natta. En gammel erfaren sprenger vil nok tåle mer enn en unghund før det går ut over sprengeadferden, men for Ramp sin del er jeg rimelig sikker på at han vil utvikle seg til å bli forligger dersom det blir gravd mye for ham før han er skikkelig erfaren som sprenger. På den annen side kan dete jo være fordeler med å ha spesialister på mårhud også nå som de beviselig er på tur inn over grensa..

Link to comment
Share on other sites

Ligger ikke mårhund i hi om vintern?

 

Mårhunden har en form for vintersøvn. Ikke dvale som Bjørn.

Den kan ta seg noen turer ut i løpet av vinteren.

Spelltiurn skjøt en på reveåta for en 10-11 år siden.

Da var det på vintern han tok den da eller?

Vet ikke mye om rasen så....

Link to comment
Share on other sites

Grunne til at det er vanskelig å få Mårhunden til å komme ut av hiet er at den bruker en taktik som går ut på å spille død, derav vanskelig å få den ut men derav også lett å skyte når den blir stilt av hund uten for hiet, den legger seg ned og spiler død bare å gå bort å skyte på meget kort hold fint med 22 her, skulle vært lovlig med pistol/revolver som i sverge. Husk forøvri å ha rabis vakssine på hunden da Mårhunden er en hypig spreder av Rabis.

Håper dere får has på dem.

Link to comment
Share on other sites

Grunne til at det er vanskelig å få Mårhunden til å komme ut av hiet er at den bruker en taktik som går ut på å spille død, derav vanskelig å få den ut men derav også lett å skyte når den blir stilt av hund uten for hiet, den legger seg ned og spiler død bare å gå bort å skyte på meget kort hold fint med 22 her, skulle vært lovlig med pistol/revolver som i sverge. Husk forøvri å ha rabis vakssine på hunden da Mårhunden er en hypig spreder av Rabis.

Håper dere får has på dem.

 

Nja for det første så er det en myte at alle mårhundene spiller død , det er bare et lite fåtall som gjør det. Mårhunder flest vil fronte hunder som en rev , med åpent gap og gjerne med skremmende lyder.

 

For det andre så er det mange år siden det har vært funnet mårhunder i Finland med rabies , og der skyter de MANGE mårhunder pr år. Så at mårhunden skulle være så farlig med hensyn til rabies tror jeg ikke noe på.

 

Den eneste faren jeg ser med mårhund etablert i Norge er at den kan ramme bakkehekkende fugler i våtmarksområder veldig hardt , spesielt med hensyn til at den er meget god å svømme. Med hensyn til svømmeegenskaper så sies det at 5km er ingen problem for en mårhund å svømme , så kan man tenke seg hvor mange revefrie øyer vil den kunne etablere seg på som ligger under 5 km fra land......det blir noen stykker.

Link to comment
Share on other sites

Grunne til at det er vanskelig å få Mårhunden til å komme ut av hiet er at den bruker en taktik som går ut på å spille død....

 

Nja for det første så er det en myte at alle mårhundene spiller død , det er bare et lite fåtall som gjør det. Mårhunder flest vil fronte hunder som en rev , med åpent gap og gjerne med skremmende lyder.

 

Du har nok rett der Foxhound. Som jeg nevnte tidligere i tråden så går Mårhunden inn i en form for "transe" der den kun har fokus på hunden (den angripende part) og lite om det som skjer rundt den.

Derfor kan finnlendrene ta Mårhunden i nakken og bruke 22. revolver til avlivning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...