ThomasL Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Jeg har fått meg en relativt sliten hw35 fra 1976. Løpet har overflaterust på utsida, inni ser det bedre ut. Jeg mangler fremre sikte, har bakre diopter. Noen som har tips til hvor deler kan skaffes, nye eller brukte? Tips til hvordan rusta skal behandles mottas med takk! Mangler forøvrig skrue til å feste avtrekkerbøyle, den bakre skruen, og en mutter til hengslen der man knekker for å lade. Hilsen Thomas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Landrø er vel weihrauch importøren, og skaffer sikkert det du trenger. https://www.landro.no Olje og fin stålull skal vistnok være tingen for rustfjerning. Ligger mange video på YouTube 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Om du klarer å koke de rustne delene i vann før du går løs med olje og fin stålull, blir det enda bedre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Denne kan kansje være til hjelp >> https://www.gunspares.co.uk/products/24562/HW35/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted March 29, 2019 Author Share Posted March 29, 2019 Takker for svar! Jeg har demontert litt, rensa litt, pussa litt. Pussa med sagkjedeolje og fin stålull, rusta ble omtrent helt borte ganske raskt. Fungerte overraskende bra! Det ble også en ganske fin patina. Lurer på om jeg rett og slett skal beholde den slik den er. Fjæra trur jeg er bytta mot en kraftigere fjær engang, den virka litt lang. Bakre skrue ved avtrekkerbøyle er en ganske standard m4 maskinskrue, så den er grei å finne. Det meste andre kan skaffes fra England. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Kan være ganske hyggelige en del av de gamle HW'ene ja! Angående fjærbytter, husk at eldre HW35 ikke er noe å prøve å få mye kraft utav hvis du ikke skal gå veldig grundig til verks innvendig. Slik eldre børser oppfører seg ofte best med den originale lærpakningen. 35'en er beryktet for å ha mye dødvolum, i form av lang transferport og områdene der løpsgaffelen er festet i sylinderen. En del folk går så langt som å helle loctite inn i sylinderen, og trykksette dette for å få det til å tyte inn og tette igjen hulrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Åpna alt sammen, pakningen er helt hard, litt tørr liksom. Prøveskutt litt først, fjæra slår hardt, og kula kommer ut i sneglefart. Trenger nok ny pakning. Fjæra virka ganske grei, svært lite kast i den. Alt inni var dekket av svart gammel gørr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 https://www.gunspares.co.uk/products/24562/HW35/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 30, 2019 Share Posted March 30, 2019 Lærpakninga trenger nok bare litt olje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 Er det noen spesiell prosedyre mtp pakningen? Hva slags type olje, rengjøring etc? Er det lurt å polere innsiden av sylinderen og selve stempelet? Det høres ut nå som om stempelet treffer innsiden av sylinderen ganske hardt. Hva slags type fett er det lurt å bruke når jeg har fått bort den gamle gørra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 (edited) Lubricating your spring gun: Part 1 – chambers & mainsprings https://www.pyramydair.com/blog/2005/11/lubricating-your-spring-gun-part-1-chambers-mainsprings/ https://www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=product_info&cPath=53_65&products_id=2266&zenid=t8n3rjo1bqb8dthh58ud4tv3b1 Edited April 2, 2019 by pondus63 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 På 31.3.2019 den 12.48, ThomasL skrev: Er det noen spesiell prosedyre mtp pakningen? Hva slags type olje, rengjøring etc? Er det lurt å polere innsiden av sylinderen og selve stempelet? Det høres ut nå som om stempelet treffer innsiden av sylinderen ganske hardt. Hva slags type fett er det lurt å bruke når jeg har fått bort den gamle gørra? "neets foot oil", altså klovolje er det rifktige for lærpakninger. Stempelets anleggsflater, styringen og fjæra kan du smøre med molybden-fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Det er garantert størknet fett og glye inni sylinderen, så du bør absolutt gjøre denne helt ren. Jeg fikk nesten 30 m/sek mer etter cleanup av en gammel HW35K. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Ballistol olje er å brukenes på lær https://ballistol.com/uses/leather-care/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 Hvordan få inn igjen stempelet etter at du har sauset inn lær pakningen triks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 18 timer siden, pondus63 skrev: Ballistol olje er å brukenes på lær https://ballistol.com/uses/leather-care/ Hvordan er ballistol med tanke på forbrenning/diesel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 22 timer siden, pondus63 skrev: Lubricating your spring gun: Part 1 – chambers & mainsprings https://www.pyramydair.com/blog/2005/11/lubricating-your-spring-gun-part-1-chambers-mainsprings/ https://www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=product_info&cPath=53_65&products_id=2266&zenid=t8n3rjo1bqb8dthh58ud4tv3b1 Vær litt kritisk til pyramyd air bloggen (Tom Gaylord). Han anbefaler silikonolje for pakningssmøring, det bør du være forsiktig med. Hvis silikonoljen havner der metall løper direkte mot metall skaper den økt slitasje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 3, 2019 Share Posted April 3, 2019 1 time siden, evert skrev: Hvordan er ballistol med tanke på forbrenning/diesel? Drivgassen er brennbar men når den er dunstet vekk så skal den ikke være være noe spesielt brennbar etter den info jeg finner online pdf.doc http://www.ballistol.com/wp-content/uploads/2013/09/MSDS_TECH_BIO.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
900SS Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Jeg har en HW35 og i fjor sommer sprayet vi litt Ballistol i den for smøring. De første skuddene etterpå smalt som salong. Kanskje ikke helt bra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 2 timer siden, 900SS skrev: Jeg har en HW35 og i fjor sommer sprayet vi litt Ballistol i den for smøring. De første skuddene etterpå smalt som salong. Kanskje ikke helt bra det. Skjøt du med en gang etter spraying eller ventet du til drivgassen hadde dunstet vekk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 Drivgassen har ikke så mye med saken å gjøre, tror jeg. Kompresjonen i kammeret antenner oljen. Samme prinsipp som dieselmotoren. Skal man smøre kammeret gjennom transferporten er det lurt å smøre med bare noen dråper, sette rifla på høykant slik at olja renner ned til pakningen. Læret suger til seg olje. Det som blir igjen hvis det er for mye kan antenne ved skudd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 Tenkte å teste en organisk lærolje mtp pakninga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Lærpakninger diesler alltid litt, men det kan være ganske stabilt om man finner et smøremiddel som oppfører seg pent. De fleste luftbørser med lærpakning har også lavere kompresjon enn moderne fjærgeværer, det er nok med på å redusere brutaliteten i dieslingen noe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 Jeg testa litt i går, demonterte alt, smurte litt molybdenfett på fjæra og alt mekaniske. Stempelet fikk litt fett foran og bak. Pakninga lå i olje et par timer. Tøt nok litt olje ut i kammeret, første skuddet smalt litt, ikke altfor mye, olja spruta ut av løpet. De neste skudda røyk endel, men ikke noe smell. Ble kanskje 10 skudd. Åpna alt i dag, tok ut pakninga og greier. Så helt fin ut, litt svarte avsetninger ytterst. Har lagt pakninga i annen olje, skal teste litt mer. Har begynt å pusse ned stokken også, spent på hvordan det blir til slutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 Har nylig fått liv i en gammel BSA improved fra mellom 1909 og 1911. Original lærpakning, som ble smurt inn med litt neetsfoot olje. Fungerer helt som ønsket med 110 år gammel lærpakning, ganske kult at det fungerer bra fortsatt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted April 4, 2019 Share Posted April 4, 2019 43 minutter siden, ThomasL skrev: Har begynt å pusse ned stokken også, spent på hvordan det blir til slutt. Har en Slavia 630 or en 624 som jeg har tenkt og gjøre det samme med Her er en video med en som har drevet med våpen stokk i en mannsalder, og det er vist kokt linolje som er tingen OBS: Spol til 15:30 da viser han frem en nydelig Krag Fler video med samme mann her >> https://www.youtube.com/results?search_query=Kurt's+Custom+Carving 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 53 minutter siden, evert skrev: Har nylig fått liv i en gammel BSA improved fra mellom 1909 og 1911. Original lærpakning, som ble smurt inn med litt neetsfoot olje. Fungerer helt som ønsket med 110 år gammel lærpakning, ganske kult at det fungerer bra fortsatt. Det er artig! Pakningen min var helt hard, så helt brent ut. Olja den, pussa den litt med fint sandpapir. Nå er den ganske myk igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 Nå er alt satt sammen igjen, og testet endel. Jeg brukte härkila lærolje til pakninga, etter det jeg har funnet ut er det stort sett det samme som neatsfoot. Har vel skutt 50 skudd til nå, det fungerer bra. Helt annen lyd og følelse nå enn tidligere. Stempelet slår ikke like hardt, kula går betydelig raskere! Transferporten rensa jeg med piperenser, var masse gammelt gørr her. Virker som om pakninga tetter slik den skal. Venter på løpspakning, bytter den når jeg først er i gang. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted April 25, 2019 Author Share Posted April 25, 2019 Sånn ble det til slutt. Den er nå komplett bortsett fra skruen som stopper diopteret fra å flytte seg. Gått igjennom alt, bytta løpspakninga, rensa alt, smurt og mekka. Sikter på plass, og den skyter ikke så verst heller 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Har nå blitt den lykkelige nye eier av HW35 på bildene over. Ser ut som den har hatt en kummerlig tilværelse innerst i en fuktig garasje, Thomas har gjort en glimrende jobb og stålet har nå en fin antikk patina og stokken ser bedre ut live en på bildene. Har skutt mine først 30 skudd på 10meter (litt buzzzz i fjæren) og det ser ut som JSB exact og H&N FTT er favoritt kost Takk for handel Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted October 10, 2019 Author Share Posted October 10, 2019 17 minutter siden, pondus63 skrev: Har nå blitt den lykkelige nye eier av HW35 på bildene over. Ser ut som den har hatt en kummerlig tilværelse innerst i en fuktig garasje, Thomas har gjort en glimrende jobb og stålet har nå en fin antikk patina og stokken ser bedre ut live en på bildene. Har skutt mine først 30 skudd på 10meter (litt buzzzz i fjæren) og det ser ut som JSB exact og H&N FTT er favoritt kost Takk for handel Thomas Stålet var helt brunt når jeg startet, stokken var full av hakk og riper, og masse deler mangla eller var ødelagt. Det var svært lite futt i den, var såvidt kula datt ut av løpet. Det er ni strøk med stokkolje, trenger nok 5-6 til etter hvert. På sikt er det nok greit med ny fjær også, men det er såpass futt igjen i den gamle at jeg lot den være. Må innrømme at det gjorde bittelitt vondt i sjela å selge den, men jeg syns den fortjente en ny eier som bruker den masse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 (edited) Tenkte jeg skulle prøve en kikkert og har nå oppdaget at sporet ikke er 11mm på gamle HW men 13mm så skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk min gamle HW diopter til og henge på noen rifler. Skruen som manglet på din diopter har jeg på min (som ikke ser så bra ut/litt rust) men det var ikke bare og flytte den over da noen har vært nedi med en gjengetapp slik at det ikke er samme gjenger lengre ... så jeg får finne riktig tapp og reversere Edited October 10, 2019 by pondus63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasL Posted October 10, 2019 Author Share Posted October 10, 2019 Lurer på om han som hadde den før har prøvd å tvinge en annen type skrue nedi fordi han mista den originale. Er nok lurt å gjenge opp på nytt, ja! Ellers er dioperet ok, trur jeg. Har ikke testa så mye i og med at det flytter seg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 På 10.10.2019 den 21.07, pondus63 skrev: Tenkte jeg skulle prøve en kikkert og har nå oppdaget at sporet ikke er 11mm på gamle HW men 13mm så skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk min gamle HW diopter til og henge på noen rifler. BKL 14mm ringer passet perfekt https://www.bkltech.com/BKL-1-14mm-Dovetail-Double-Strap-Scope-Rings-p/bkl-463.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.