Jump to content

Weihrauch hw35


ThomasL

Recommended Posts

Jeg har fått meg en relativt sliten hw35 fra 1976. Løpet har overflaterust på utsida, inni ser det bedre ut. Jeg mangler fremre sikte, har bakre diopter. Noen som har tips til hvor deler kan skaffes, nye eller brukte? Tips til hvordan rusta skal behandles mottas med takk! Mangler forøvrig skrue til å feste avtrekkerbøyle, den bakre skruen, og en mutter til hengslen der man knekker for å lade. 

Hilsen Thomas. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Jeg har demontert litt, rensa litt, pussa litt. Pussa med sagkjedeolje og fin stålull, rusta ble omtrent helt borte ganske raskt. Fungerte overraskende bra! Det ble også en ganske fin patina. Lurer på om jeg rett og slett skal beholde den slik den er. Fjæra trur jeg er bytta mot en kraftigere fjær engang, den virka litt lang. Bakre skrue ved avtrekkerbøyle er en ganske standard m4 maskinskrue, så den er grei å finne. Det meste andre kan skaffes fra England. 

Link to comment
Share on other sites

Kan være ganske hyggelige en del av de gamle HW'ene ja!

Angående fjærbytter, husk at eldre HW35 ikke er noe å prøve å få mye kraft utav hvis du ikke skal gå veldig grundig til verks innvendig. Slik eldre børser oppfører seg ofte best med den originale lærpakningen. 35'en er beryktet for å ha mye dødvolum, i form av lang transferport og områdene der løpsgaffelen er festet i sylinderen. En del folk går så langt som å helle loctite inn i sylinderen, og trykksette dette for å få det til å tyte inn og tette igjen hulrom.

Link to comment
Share on other sites

Åpna alt sammen, pakningen er helt hard, litt tørr liksom. Prøveskutt litt først, fjæra slår hardt, og kula kommer ut i sneglefart. Trenger nok ny pakning. Fjæra virka ganske grei, svært lite kast i den. Alt inni var dekket av svart gammel gørr. 

DSC_1300.JPG

DSC_1299.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell prosedyre mtp pakningen? Hva slags type olje, rengjøring etc? Er det lurt å polere innsiden av sylinderen og selve stempelet? Det høres ut nå som om stempelet treffer innsiden av sylinderen ganske hardt. Hva slags type fett er det lurt å bruke når jeg har fått bort den gamle gørra? 

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2019 den 12.48, ThomasL skrev:

Er det noen spesiell prosedyre mtp pakningen? Hva slags type olje, rengjøring etc? Er det lurt å polere innsiden av sylinderen og selve stempelet? Det høres ut nå som om stempelet treffer innsiden av sylinderen ganske hardt. Hva slags type fett er det lurt å bruke når jeg har fått bort den gamle gørra? 

 

"neets foot oil", altså klovolje er det rifktige for lærpakninger.

Stempelets anleggsflater, styringen og fjæra kan du smøre med molybden-fett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, pondus63 skrev:

 

Vær litt kritisk til pyramyd air bloggen (Tom Gaylord). Han anbefaler silikonolje for pakningssmøring, det bør du være forsiktig med. Hvis silikonoljen havner der metall løper direkte mot metall skaper den økt slitasje.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 900SS skrev:

Jeg har en HW35 og i fjor sommer sprayet vi litt Ballistol i den for smøring. De første skuddene etterpå smalt som salong.

 

Kanskje ikke helt bra det.

Skjøt du med en gang etter spraying eller ventet du til drivgassen hadde dunstet vekk?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Drivgassen har ikke så mye med saken å gjøre, tror jeg. Kompresjonen i kammeret antenner oljen. Samme prinsipp som dieselmotoren. Skal man smøre kammeret gjennom transferporten er det lurt å smøre med bare noen dråper, sette rifla på høykant slik at olja renner ned til pakningen. Læret suger til seg olje. Det som blir igjen hvis det er for mye kan antenne ved skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lærpakninger diesler alltid litt, men det kan være ganske stabilt om man finner et smøremiddel som oppfører seg pent. De fleste luftbørser med lærpakning har også lavere kompresjon enn moderne fjærgeværer, det er nok med  på å redusere brutaliteten i dieslingen noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg testa litt i går, demonterte alt, smurte litt molybdenfett på fjæra og alt mekaniske. Stempelet fikk litt fett foran og bak. Pakninga lå i olje et par timer. Tøt nok litt olje ut i kammeret, første skuddet smalt litt, ikke altfor mye, olja spruta ut av løpet. De neste skudda røyk endel, men ikke noe smell. Ble kanskje 10 skudd. Åpna alt i dag, tok ut pakninga og greier. Så helt fin ut, litt svarte avsetninger ytterst. Har lagt pakninga i annen olje, skal teste litt mer. Har begynt å pusse ned stokken også, spent på hvordan det blir til slutt. 

Link to comment
Share on other sites

Har nylig fått liv i en gammel BSA improved fra  mellom 1909 og 1911. Original lærpakning, som ble smurt inn med litt neetsfoot olje. Fungerer helt som ønsket med 110 år gammel lærpakning, ganske kult at det fungerer bra fortsatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, ThomasL skrev:

Har begynt å pusse ned stokken også, spent på hvordan det blir til slutt.

Har en Slavia 630 or en 624 som jeg har tenkt og gjøre det samme med

 

Her er en video med en som har drevet med våpen stokk i  en mannsalder, og det er vist kokt linolje som er tingen

OBS: Spol til 15:30  da viser han frem en nydelig Krag

 

Fler video med samme mann her  >>  https://www.youtube.com/results?search_query=Kurt's+Custom+Carving

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, evert skrev:

Har nylig fått liv i en gammel BSA improved fra  mellom 1909 og 1911. Original lærpakning, som ble smurt inn med litt neetsfoot olje. Fungerer helt som ønsket med 110 år gammel lærpakning, ganske kult at det fungerer bra fortsatt.

Det er artig! Pakningen min var helt hard, så helt brent ut. Olja den, pussa den litt med fint sandpapir. Nå er den ganske myk igjen🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er alt satt sammen igjen, og testet endel. Jeg brukte härkila lærolje til pakninga, etter det jeg har funnet ut er det stort sett det samme som neatsfoot. Har vel skutt 50 skudd til nå, det fungerer bra. Helt annen lyd og følelse nå enn tidligere. Stempelet slår ikke like hardt, kula går betydelig raskere! Transferporten rensa jeg med piperenser, var masse gammelt gørr her. Virker som om pakninga tetter slik den skal. Venter på løpspakning, bytter den når jeg først er i gang. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har nå blitt den lykkelige nye eier av HW35 på bildene over.

 

Ser ut som den har hatt en kummerlig tilværelse innerst i en fuktig garasje, Thomas har gjort en glimrende jobb og stålet har nå en fin antikk patina og stokken ser bedre ut live en på bildene. Har skutt mine først 30 skudd på 10meter (litt buzzzz i fjæren) og det ser ut som JSB exact og H&N FTT er favoritt kost

 

Takk for handel Thomas   :)    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, pondus63 skrev:

Har nå blitt den lykkelige nye eier av HW35 på bildene over.

 

Ser ut som den har hatt en kummerlig tilværelse innerst i en fuktig garasje, Thomas har gjort en glimrende jobb og stålet har nå en fin antikk patina og stokken ser bedre ut live en på bildene. Har skutt mine først 30 skudd på 10meter (litt buzzzz i fjæren) og det ser ut som JSB exact og H&N FTT er favoritt kost

 

Takk for handel Thomas   :)    

Stålet var helt brunt når jeg startet, stokken var full av hakk og riper, og masse deler mangla eller var ødelagt. Det var svært lite futt i den, var såvidt kula datt ut av løpet. Det er ni strøk med stokkolje, trenger nok 5-6 til etter hvert. På sikt er det nok greit med ny fjær også, men det er såpass futt igjen i den gamle at jeg lot den være. Må innrømme at det gjorde bittelitt vondt i sjela å selge den, men jeg syns den fortjente en ny eier som bruker den masse! 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve en kikkert og har nå oppdaget at sporet ikke er 11mm på gamle HW men 13mm så skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk min gamle HW diopter til og henge på noen rifler.

 

Skruen som manglet på din diopter har jeg på min (som ikke ser så bra ut/litt rust) men det var ikke bare og flytte den over da noen har vært nedi med en gjengetapp slik at det ikke er samme gjenger lengre ... så jeg får finne riktig tapp og reversere

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 10.10.2019 den 21.07, pondus63 skrev:

Tenkte jeg skulle prøve en kikkert og har nå oppdaget at sporet ikke er 11mm på gamle HW men 13mm så skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk min gamle HW diopter til og henge på noen rifler.

BKL 14mm ringer passet perfekt    https://www.bkltech.com/BKL-1-14mm-Dovetail-Double-Strap-Scope-Rings-p/bkl-463.htm

 

 

 

 

IMG_20191210_175655.jpg

IMG_20191210_175708.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...