Jump to content

Jeger drept av vådeskudd


Hopalong

Recommended Posts

Mange nordmenn har besøkt Michaels jagt og fiskeri utenfor Svendborg på Fyn. Butikken er en av Danmarks beste, og har i alle år hatt et servicenivå til etterfølgelse. Jeg har flere ganger opplevd at forretningen har holdt åpent langt utover alminnelig stengetid for å betjene sent ankomne jaktlag.

 

Innehaveren, Michael Andersen, var en ivrig og erfaren jeger. Fredag ble han drept av et vådeskudd på villsvinjakt i Tyskland. Det ser ut til at han ble skutt i brystet av en jaktkamerat som trodde han satt med et uladd våpen.

 

http://www.fyens.dk/article/1132044:Svendborg--Fynbo-draebt-under-vildsvinejagt

http://www.fyens.dk/article/1132623:Svendborg--Kammerat-draebte-butiksejer

Jeg poster dette for å minne meg selv og alle andre jegere og skyttere om viktigheten av våpensikkerhet. Selv om slike ulykker er sjeldne, er hver enkelt en for mye. Sikker håndtering er for de fleste av oss nærmest instinktivt, men vi kan alltid bli både bedre og mer bevisste.

 

Jeg føler med avdødes familie, og med den stakkars mannen som har fått livet sitt ødelagt av en idiotisk feil.

Link to comment
Share on other sites

Dette er forfærdelige greier, det viser bare at en kan aldrig være forsiktig nok.

Man skal aldrig peke med munningen mot folk, uansett om våpnet er fritt for ammo, uansett...!

Jeg har gjort det til en regel at når jeg møter folk, på post eller drivere, da stiller jeg meg sån at de kan se meg, peker børsa oppover, tar ut magasin og ev. skudd i kammeret, tar ladegrep med tomt våpen og trekker av.

 

Dette heter vel etter det jeg kan huske fra hv... TØM VÅPEN KONTROLER...

Link to comment
Share on other sites

Dette heter vel etter det jeg kan huske fra hv... TØM VÅPEN KONTROLER...

Drillen heter Tøm Våpen. Forskjellen på denne og Tøm Våpen Kontrollér, er at sistnevnte er en standplassdrill som foregår på kommando, inspiseres/kontrolleres av standplassleder - og våpenet spennes ikke ned før det er beordret. Førstnevnte (Tøm Våpen) foretas på eget initiativ; man tømmer våpenet, inspiserer visuelt og fysisk, for så umiddelbart å spenne det ned i ufarlig retning.

 

Jeg har ikke til hensikt å virke pirkete i en så alvorlig tråd, men er overbevist om at dersom flere faktisk øvet på og fikk denne enkle drillen inn i "ryggmargen", kunne mange potensialt farlige situasjoner, og tragedier som denne, vært unngått.

Link to comment
Share on other sites

Dette heter vel etter det jeg kan huske fra hv... TØM VÅPEN KONTROLER...

Drillen heter Tøm Våpen. Forskjellen på denne og Tøm Våpen Kontrollér, er at sistnevnte er en standplassdrill som foregår på kommando, inspiseres/kontrolleres av standplassleder - og våpenet spennes ikke ned før det er beordret. Førstnevnte (Tøm Våpen) foretas på eget initiativ; man tømmer våpenet, inspiserer visuelt og fysisk, for så umiddelbart å spenne det ned i ufarlig retning.

 

Jeg har ikke til hensikt å virke pirkete i en så alvorlig tråd, men er overbevist om at dersom flere faktisk øvet på og fikk denne enkle drillen inn i "ryggmargen", kunne mange potensialt farlige situasjoner, og tragedier som denne, vært unngått.

 

 

Synes ikke dette er pirk. Svært viktig med sikkerhet slik at slike tragiske hendelser kan unngås. Tragisk for flere parter. Både for avdødes familie og stakkarn som gjorde det og også hans familie. Våpensikkerhet er det viktigste vi lærer som jegere og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Forferdelige greier det der,en stor resurs er borte.

 

Men jeg holdt selv på å bli skutt en gang i en våpen butikk jeg jobbet.Det kommer en kar inn med ei halv auto hagle som ikke veksler og han driver å sveiver rundt med dette våpenet,før jeg får sagt til han at dra til bake sluttstykket.Så jeg napper i fra han hagla og slår formelig sluttstykket til bake og ut hopper det en 52 grams semi mag......Jeg kjente kvalmen bredde seg i hele kroppen før jeg formelig ba kunden å reise til helvete.Jeg var så sykt redd og kvalmen at jeg klarte ikke å tenke noe serlig.Der hadde denne figuren drevet å sveivet rundt med denne hagla med en patron i kammeret inni butikken....Å denne karen var en dreven jeger....flaks gjorde at dette gikk bra.

 

Å fy faaa.... Skjønner godt at du fikk den magefølelsen... Fulgte du opp hendelsen a?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at han ble skutt i brystet av en jaktkamerat som trodde han satt med et uladd våpen

Jeg har sjøl vært skyld i vådeskudd. Jeg har aldri vært så skamfull noensinne i mitt voksne liv. Jeg har omgåttes våpen siden før jeg klarte å holde Mauseren vannrett, og våpensikkerhet har blitt nærmest banket inn i meg siden meget ung alder. Jeg blir selv i moden alder direkte hissig hvis jeg ser inn i den gale enden av et skytevåpen ("Den er ikke ladd", so f*cking what?!!!). Likevel, til tross for grundig indoktrinering har jeg altså klart å løsne vådeskudd. Det gikk bra, fordi det er én ting jeg enda har til gode å gjøre: Å rette våpenet mot noe jeg ikke har ment jeg kunne skyte på uten alvorlige konsekvenser.

 

Den tragiske hendelsen du omtaler, viser bare til fulle hvor viktig det er å ikke slurve med sikkerheten. Følger man sikkerhetsreglene, må flere "lag" av sikkerhet brytes samtidig, og risikoen for dette er heldigvis minimal.

 

Kondolanser til mannens familie. Det må være forferdelig å miste et familiemedlem i en så unødvendig og meningsløs ulykke.

Link to comment
Share on other sites

Å ha gode rutiner er viktig! En annen ting som er viktig er å ikke bli arrogant og hovmodig å tro at det bare er de andre idiotene som kan feile. Jeg tror det er en fordel å innse at en selv i et svakt øyeblikk kan gjøre noe dumt, da vil en forhåpentligvis være mer skjerpet sånn at en husker de gode rutinene man har innøvd fra man begynte å skyte.

 

Mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...