Jump to content

Hvor kan man skyte?


slemmo

Recommended Posts

Hva sier loven om bruk av luftgevær i egen hage f.eks?

Jeg flytter til ny leilighet med ganske stor hage, det er en leilighet over, men ellers er hagen helt isolert fra omverdenen og jeg har tenkt å holde skytingen til tidspunkter hvor naboen over ikke er hjemme, eller i hvert fall ikke sitter ute på balkongen.

Kan det bli komplikasjoner pga. dette?

 

Ser også at det finnes luftgevær med lyddemper (BSA f.eks) hvordan oppfører dette seg i forhold til et vanlig luftgevær?

Link to comment
Share on other sites

Skyting i tettbebygde strøk er ifølge loven ikke tillatt; dette gjelder også for luftgevær...

 

Så ja, dette kan det blir komplikasjoner av...

 

Ikke å glemme at enkelte luftgevær er fine å bruke innendørs, så lenge man har god nok kulefanger...

 

Selv skyter jeg utendørs med luftgevær på bane, 50 m, eller på bondelandet hvor dette er trygt.

 

Blir medlem av en pistolklubb el, og spør om du kan få benytte banen til å skyte med luftgevær!

Link to comment
Share on other sites

Poenget til "slemmo" ser jeg, når man drar på banen noen timer i uka ønsker man å skyte med krutt. Men man ønsker også å drive mengdetrening jevnt og trutt, uten å dra på banen.

Jeg ville nok ha rigget meg til i kjeller, gang, eller garasje for å slippe dumme diskusjoner med naboer, myndigheter og andre som mener luftgeværskytinga er farlig/ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i alle mulige klubber, men hvis jeg skal på banen så skyter jeg heller med ordentlige våpen ;)

 

Og et PCP gevær er? :roll: Leketøy? Sett den mot tærne og trekk av da?

 

Når jeg var liten så var luftgevær leketøy, da løp vi rundt i nabolaget ute på landet og skøyt spurv og vepsebol, det henger vel bare litt igjen.

 

Men jeg lurer nå på om jeg iallefall skal forhøre meg med naboen etterhvert om det er greit at jeg skyter litt i hagen, så får vise.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i alle mulige klubber, men hvis jeg skal på banen så skyter jeg heller med ordentlige våpen ;)

 

Og et PCP gevær er? :roll: Leketøy? Sett den mot tærne og trekk av da?

 

Når jeg var liten så var luftgevær leketøy, da løp vi rundt i nabolaget ute på landet og skøyt spurv og vepsebol, det henger vel bare litt igjen.

 

Men jeg lurer nå på om jeg iallefall skal forhøre meg med naboen etterhvert om det er greit at jeg skyter litt i hagen, så får vise.

 

Inviter naboen med å skyte :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner problemstillingen... At du ønsker å skyte med luft når det måtte passe deg i egen hage, og heller bruke tiden på banen til kruttskyting!

 

Så da gjelder det vel bare; intet sett og intet hørt - ingen skade skjedd!

 

Jepp, og i så fall, hvordan fungerer da disse dempede luftgeværene i forhold til vanlige?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i alle mulige klubber, men hvis jeg skal på banen så skyter jeg heller med ordentlige våpen ;)

 

Og et PCP gevær er? :roll: Leketøy? Sett den mot tærne og trekk av da?

 

Luftgevær kule mot tær anbefales ikke. Jeg har selv skutt meg i store tåen med luftgevær og det var f.. ikke noe å skrive hjem om. Kan love det gjør vondt.

Det er mang år siden nå, men jeg glemmer det aldri...

Link to comment
Share on other sites

De "dempede" luftgeværene er ikke spesielt dempet.

Noe knattring fjerner sylinderen nok, men hvis man titter inni så er det ikke en shit innmat i de fleste. Bare noe gummi / plastgreier langs ytterveggen.

 

Kanskje en salongdemper hadde funket hvis du gjenget løpet på luftgeværet????

 

Men uansett så lager mekanismen i geværene mest lyd (fjærspente gevær), og den skal du jobbe lenge med for å få bort :wink:

 

Men muligens du kan benytte et Co2 drevet gevær med moderat utgangshastighet og salongdemper montert og dermed få et mere "lydløst" resultat.

 

Gjenging for demper kan dog fort bli dyrt og vanskelig, litt etter hvordan geværet er skrudd sammen.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel ganske enkelt: Får du naboen med på at det ikke er et problem, så er det ikke det. I motsatt fall har du et lite problem.

 

Skyting med luftgevær i en helt lukket hage burde ikke by på problem. Sett på noe med litt lyd når du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i alle mulige klubber, men hvis jeg skal på banen så skyter jeg heller med ordentlige våpen ;)

 

Og et PCP gevær er? :roll: Leketøy? Sett den mot tærne og trekk av da?

 

Luftgevær kule mot tær anbefales ikke. Jeg har selv skutt meg i store tåen med luftgevær og det var f.. ikke noe å skrive hjem om. Kan love det gjør vondt.

Det er mang år siden nå, men jeg glemmer det aldri...

 

Nei i lave hastigheter blir det mye rikosjetter. Det problemet har jeg derimot ikke opplevd med gæver med 300m/sek :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til saken, at skyting i tettbebygd strøk er ulovlig er tull, det kan stå i noen lokale lover/regler for enkelte steder, men den norske lov forbyr ikke skyting i tettbebygd strøk. Det den derimot sier er at man skal ikke være til ulempe for naboer (naboloven), og det innebærer både fare og støy. En skal i tillegg ha grunneiers tillatelse og ha sikker bakgrunn. Så ring politiet og spør for å være på den sikre siden, eller ta sjansen og kanskje drit på draget (bøter + inndraging av samtlige våpen ?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...