Jump to content

Halsdreiing-halslengde/trimming.


Reinhard

Recommended Posts

Prøver meg endelig litt på halsdreiinga, og det ser ut til å gå fint, men etter hva jeg har hørt er det vanlig blant benkeskyttere å ikke trimme hylsa før den er skyteforma, evnt etter 2 gangs skyting.

Hvordan kan man da være sikker på man dreier like langt inn i skuldra fra hylse til hylse?

Dreieverktøyet indekserer jo på halslengden..

Slik det ser ut for meg er det ikke mulig å være sikker på at dette blir helt likt fra hylse til hylse uten først helpressing, og så trimming til lik lengde.

Dere som gjør det slik har kanskje et annet verktøy som indekserer på hylsebunnen?

Link to comment
Share on other sites

Ole Netland skrev:

mulig jeg har misforståt spørsmålet ditt
Ja det har du nok. Det handler om å justre tykkelsen på hylsehalsen, ikke lengden.

 

 

 

Keith skrev:

Hva for verkøty merke bruker du?
K&M

 

 

DJT skrev:

Du kan jo ikke skyteforme hylsene i et tightneck-kammer (med kule) før du har halsdreid. Du får jo faktisk ikke hylsa inn uten å presse ned voldsomt.
Det er klart, men det er altså en del som bruker forskjellig framgangsmåte, og det er sånn at noen ikke trimmer lengden før de har skyteforma, en, eller to smell. Slik jeg forstår det er det blant mange ikke ansett som spesiellt viktig hvorvidt fresinga varierer noe i dybden inn i skuldra. Jeg forhørte meg litt på Robosoft, der var det aktivitet blant de kunskapsrike på feltet, og det er da visst nok slik at det er en del uenighet, om hva som er viktig, i forhold til denne smultringen, og hvorvidt det egentlig er viktig å dreie mer en så langt ned på halsen som faktisk skal holde kula. Jeg forstår prinsippet, men det er nok for de som er så viderekommende at kunskapsmengden kan tillate en hvis latskap vil jeg tro..

 

Jeg fant uansett svaret i den beste boka jeg (ikke) har, (Den er desverre ikke min og ikke å oppdrive) og jeg kommer til å trimme til lik lengde før fresing.

Link to comment
Share on other sites

1- Se over alle hylser for feil (riper/ bulker) kjøper du Laupa/Norma/IMI så er dem ok, Laupa er av dem beste for perfekt ladning i lengden. Di er stivere en andre.

 

2- Så bruker du woks/olje på hylsene og kjøre du alle gjennom body/fl dia 2 ganger.

 

3- Så kjører du exspender mandrel gjennom helst 2 ganger men husk å smøre innvendig i hals.

 

4- Kjør dem igjennom body/fl en gang til, alle hylsene.

 

5- Vask av all woks/olje på hylser så di blir fett frie, jeg bruker Wurt bremse rens som jeg har i en gammel olje flaske.

 

6- Så freser jeg halsen innvendig til mitt kaliber, jeg bruker Forster den er ok.

 

7- Da er de og frese hals utvendig så hals blir helt rett og så den passer ditt kammer, spør en som har gjort de her før så du ikke tar for mye eller for litte.Husk god fett eller syrinpasta.

Så tar du et fint skjær innover til halsen + litt til, da har du et ujavnt flatte på godset. Alle hylser

Så tar du et nytt skjær når du har justert noen på skjæret og da blir godset javnt helt inn som sist. Alle hylser

Juster inn 1x til på skjæret og helt inn som sist.Alle hylser

Så necker du en hylse setter inn ei kule og måler rundt halser der kula sitter 260" eller 259,5" ER de for mye gods så tar du et tynt skjær til til du for ønsket mål. De her for 262" kammer.

8- Så trimmer du alle hylsene like lange og riktig mål til kaliber. HUSK. 1500" ppc lengde

 

9- Fjern grader innvendig og utvendig med verktøy.

 

10- Skjer/bor opp tennhull til tennhette.

 

11- Brosje opp tennhette lomme så t-hetta kommer like langt inn hver gang.

 

12- Da er de og kjøre alle hylsene igjennom die helst med bushing til riktig mål eller fl die hvis du ikke har en med løse bushing.

 

13- Så lader du opp hylsene med 5% under vanlig krutt mengde som du bruker på bane.

 

14- Og med patroner i veska så er de til bane og skytte på skiva og smile etter lang jobb.

 

15- Da er de og trimme hylsene når du lader opp hylsene neste gang, di blir litt lengre etter første fin forming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant uansett svaret i den beste boka jeg (ikke) har, (Den er desverre ikke min og ikke å oppdrive) og jeg kommer til å trimme til lik lengde før fresing.

 

Det høres ut som den beste løsningen, juster hylsene til jevn lengde, drei ned halsen og så justere til endelig lengde etter skyteforming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir litt unødvendig mye trimming av halslengde..

Hylsa er jo i utgangspunktet allerede for kort når halsen er blitt utvidet. Hvis utvidelsen av halsen blir gjort skånsomt mot hylsa, og du har brukt masse hylsefett, så kan da vel ikke hylselengden bli så variabel? Du har rett i det at hylsa butter mot halsen i det håndholdte dreieverktøyet, Reinhard. Men her teller egentlig ikke en tiendedel på halslengden heller, den havner bare ned på skuldra. Og som du har fått bekreftet andre plasser, så er det ganske uvesentlig.

Hylsa er uansett ikke blitt helt uniform og ferdig tilpasset kammeret før den er formskutt..

 

Jeg bruker selv en Sinclair NT-3000 til å "slikke av" den siste tusendels tommen. Skjæreverktøyet tar samtidig litt gods fra overgang hals/skulder hvor det alltid kommer den såkalte smultringen.

 

halsdreiingmedsinclairnii7.jpg

 

Men før dette, så dreier jeg mesteparten av godset som skal vekk med Forster'n min. Her er lengden på fresingen satt fra hylseholderen.

halsdreiingmedforstersq9.jpg

 

Det aller viktigste du må passe på under slik hylseprepping er å smøre godt og ikke gå for fort frem.

Hylse og mandrell MÅ ikke bli for varm!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...