Jump to content

Ruger m77


Thomas_Svartefoss

Recommended Posts

Noken spesiell modell du er ute etter? Har vært litt på jakt etter ei sjølv derfor eg lurte men veit ikkje om da blir med meg. Den mest kjende er vel m77 hawkey all weater, var ei sån eg såg etter ei stund i 6,5x55. No har dei hoppa på trenden med billige rifler med push feed, var vel nødt skulle dei overleva. Heimemarkedet for sånt er vel enormt i USA. Er vel ikkje så mange som lage mauser rifle fremdeles, Ruger gjere jo da då men veit ikkje om dei blir solgt i Norge, muligens hos våpensøylen i bydn. Blei vel solgt for få til at forhandlarane vil ta dei inn fleste vil vel ha tikka, sauer 100, mauser m18 av ungdommen iverfall, trauste mauserrifle er vel litt seigt og bli kvitt har eg inntrykk av.

Edited by can
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ingen som har erfaringer med Ruger Rifler.... hva vil du vite?

Det finnes ett hav av videoer på tuben og ellers på nettet.

 

Hovedtrekk; gode funsjonssikre og pålitelige rifler. Noen sier at de er mindre presis enn Remington/ Winchester type i samme prisklasse.

Norsk Polarinstitutt valgte for endel år siden Ruger rifler for isbjørnbeskyttelse på Svarlbard.

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt kjøpe Ruger M77 MKII.
Solid, funksjonssikker, solid kikkertfeste, tilnærmet M98 mekanisme med kontrollert mating og lang utdrager….med andre ord, enkelt og greit jaktvåpen.
Jeg har hatt mange opp gjennom åra, både M77, Hawkeye og No1, og i dag står det 2 sk M77 MKII i skapet.
Det som er ankepunktet er avtrekket. På den med originalavtrekk er det på 2,3 kg, den andre har Timney-avtrekk på 1,3 kilo
Originalavtrekket går an å fikse og polere opp , men er du ikke 100% sikker på hva du holder på med, anbefales børsemaker.

Avtrekksvekt på under 1 kilo som det nevnes lenger opp, anser jeg får å være for lett på et jaktvåpen, spesielt hvis det blir klatring og kliving i hjorteliene og skuddsjansene kan komme kjapt.
Et svært lett avtrekk, kan i kampens hete føre til for tidlig "utløsning" :)
Presisjon er mer enn god nok til jaktbruk, men her spiller også ammo inn, men anbefaler å ta en runde med raspa i løpskanalen på stokken og frilegge pipa.

Stort sett er dette rifler som spiser det meste og leverer.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en M77 mark II i .308 i 16 år. Rustfri og laminat, god rifle,stål og tre.Like god presisjon i den rifla som alt annet.Aldri gjort noe med den,  ikke engang trekke til skjefteskuene,bare brukt den.Løpet er veldig blankt og lett å pusse,rustfri finnish er temmelig rustfri, avtrekket er bra og kontrollert mating er vel et pluss.Liker ikke at Rugers laveste ringer,som er veldig gode ikke er lave nok.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...