Jump to content

Hvilken Tanfoglio stock III tilsvarer CZ Shadow 2


Morten C

Recommended Posts

Forsøker å finne ut av "value for money" mellom Tanfoglio og CZ Shadow 2. Tanfoglio har en rekke modeller fra 13000 til godt over 20000. CZ Shadow 2 har en pris på 14500, en tusenlapp under på tilbud. Det tilsvarer Tanfoglio Stock III Extra prismessig, er det også den som tilsvarer Shadow 2 kvalitetsmessig, eller må man opp på Stock III Xtreme?

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=cat&category_id=443&subcat=1&topcat=

 

Har mest lyst på en Tanfoglio, men ikke hvis den er mye dyrere en CZ.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, TrUb7Dur skrev:

Laser?

 

Nei, den registrerer bevegelse kort tid før og etter avtrekk og gir tilbakemelding om du trekker til høyre, venstre, rykker, napper. Du kan bruke den til avtrekksøvelse uten skudd, med skudd. Den vil ikke si hvor du treffer, det avhenger av hvor du sikter, men dersom du sikter midt på så vil den vise hvor du treffer sånn ca.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min første 9mm var en Tanfoglio Stock 3 Special. Brukte denne mye i ca 2 år. (over 15.000 skudd)

Så kjøpte jeg en Shadow 2 for å ha en reservepistol.

 

Kort tid etter innså jeg at jeg bare måtte selge Tanfoen. Den kom bare til å bli liggende i safen. Shadow 2 var totalt sett såpass mye bedre i mine øyne at den dominerte totalt.

 

Det er nå halvannet år siden jeg solgte Tanfoen.

 

Jeg angrer fremdeles ikke.

Edited by AndersR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, AndersR skrev:

Min første 9mm var en Tanfoglio Stock 3 Special. Brukte denne i ca 2 år.

Så kjøpte jeg en Shadow 2 for å ha en reservepistol.

 

Kort tid etter innså jeg at jeg bare måtte selge Tanfoen. Den kom bare til å bli liggende i safen. Shadow 2 var totalt sett såpass mye bedre i mine øyne at den dominerte totalt.

 

Det er nå halvannet år siden jeg solgte Tanfoen.

 

Jeg angrer fremdeles ikke.

 

 

Hvilke ting vil du si at du likte bedre på CZ?

Link to comment
Share on other sites

Det mest merkbare: Avtrekket! Spesielt DA-avtrekket er ufattelig mye bedre, men SA føltes litt bedre det også.

Ergonomi: ca likt, men grepet på Shadowen passet meg litt bedre. Er ikke stor forskjell. Kan være smakssak.

Kvalitet på utfresing utvendig: ca likt.

Magasinutløser: STOOR fin knapp på CZ som standard. Liker denne veldig godt.

Grepsplater: Varierer veldig fra modell til modell på Tanfo. Grepsplatene på Shadowen minner om extreme-grepene til Tanfo. Mye tilgjengelig fra andre produsenter om du vil eksperimentere.

Siktene: Både pluss og minus. CZen kommer med fiber som standard foran. Det hadde ikke Tanfoen min og jeg måtte kjøpe dette som en oppgradering.

Baksiktet på Tanfoen er bredere, mens på CZen er det kutta i kantene. Dette er det delte meninger om. For min del var det praktiske elementer som vant. På tanfoen var det umulig å få tak i ny sikteskrue da den stakk av. Det virker ikke å være noe problem om det samme skulle skjedd med CZ. Men siktet på tanfoen var veldig skarpt, så de pysete kontorfingrene mine fikk mye småkutt av de skarpe kantene, mens baksiktet på CZen er mye bedre egnet for å herje med uten at det hekter eller skrubber ubehagelig.

Baksiktet på CZen krever litt mer innsats for å justere sideveis enn på Tanfoen, men det er ikke noe stort problem.

Magasinene på CZ er bittelitt bredere enn Tanfo, så de passer bedre i de fleste magasinholderne som er beregnet for CZ magasiner. Ingen magasinholdere er laget for Tanfo, men de fleste passer. Magasinbunnene på Shadow2 er store og fine, gode å få skikkelig tak i, og ingen fare for å klemme fingerflesket mellom magbunn og magasinbrønn ved slurvete omladinger.

 

Den største forandringen hvor jeg følte det var litt kjipt med Shadow 2 er at sleiden er veldig skråkutta på sidene. Dette gir en svært begrenset gripeflate, og jeg måtte endre på måten jeg pleide å racke på. Det var ikke noe problem i det heletatt, men det føltes litt rart. Den nye metoden jeg benytter er mer effektiv, så objektivt sett er det nok en forandring til det bedre, men det opplevdes litt snodig akkurat der og da.

Hammeren er også veldig lavprofil på Shadow 2 sammenlignet med Tanfoen, så når du skal spenne ned hammeren før start (i Production) må du passe på litt mer dersom du pleier å holde fast hammeren med tommel og pekefinger. Har aldri hatt noen AD pga dette, så det har ikke vært noe problem i praksis for meg, men jeg følte det var litt uvant i starten.

 

Det er sikkert et par andre ting jeg ikke har tenkt på i samme slengen, men totalt sett liker jeg altså CZen betydelig bedre, selv om på mange punkter var ikke Tanfoen dårligere.

 

Jeg ser ikke hvorfor man skal bruke over 20K på en Extreme når man bare kan kjøpe en Shadow2 istedenfor.

Blingfaktor muligens? Men jeg synes den er godt ivaretatt med de blå grepsplatene, så jeg savner ikke noe der heller.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt meg en Tanfoglio og har ikke lett for å ombestemme meg, men ser ut til at det ville være det beste. Ser mange påpeke at avtrekket på CZ er vesentlig bedre enn Tanfoglio. Tror nok jeg vil velge sort og grå Shadow2, synes det blå skjeftet blir litt for prangende for min smak.

Link to comment
Share on other sites

De orginale aluplatene på Shadow2 kan med fordel byttes ut med G-10 grep fra LOK Grips. Pistolen sitter som skrudd fast i hånden.

https://lokgrips.com/cz-gun-grips/cz-shadow-2/thin/bogies

 

Ønsker man litt tykkere grep som på Shadow 1, så er disse tingen.

https://lokgrips.com/cz-gun-grips/cz-shadow-2/palm-swell/bogies

 

Ønsker man enda bedre DA avtrekk, så kan fjærene byttes ut med disse. Da får man et silkemykt DA avtrekk. SA avtrekket merket jeg ikke noe forskjell på.

https://cesar-shop.com/product/spring-set-for-lighter-trigger-pull-shadow

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...