Jump to content

Hvordan er reglene for storvald?


Hjorgel

Recommended Posts

Hallo kammerfolk!

 

Jeg har et par spørsmål angående regler for storvald! Vi har kjøpt en gård i et storvald med rettigheter til hjortejakt. Nå har vi i tillegg til de dyrene vi har på gården kjøpt 2 ekstra løyver for 10000. En bukk, og en kolle.

 

Nå dro jeg inn i går for å jakte siste hela i jakta på bukken vi har igjen, men ble rimelig paff når en annen i storvaldet kom opp med et glis rundt munnen å sa at han hadde skutt bukken vår. Han mente at siden vi ikke hadde reservert bukken, så hadde vi ikke noe vi skulle sagt når det kom til hverken kjøtt eller nytt løyve... :evil:

 

I tillegg har vi fått noen regler tredd over hodet at vi ikke har lov til å ha med venner på jakt, selv ikke på vårt eget område? Er dette vanlig i storvald, eller hva er vanlig praksis i andre storvald?

Link to comment
Share on other sites

Et storvald har egne regler så der er ingen lov eller forskrift som regulerer avtaler innen et slik vald. Hvis man er misfornøyd med noe så må det tas opp internt. Et alternativ kan være å danne eget vald for å vise at man mener alvor, et annet er å komme seg inn i styre og stell eller fremme forslag på f.eks. årmøte.

Der er noen slike vald som har ukompetente folk i styret som ofte kun er ute etter å gagne seg og sine og nærmest ta jaktretten fra andre.

Først av alt må du få tak i reglene som gjelder i valdet og sjekke om de er godkjente av alle grunneierne o.s.v.

 

Lykke til og la oss få høre hvordan det går.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Som ny grunneier bør du få tak i de innterne vedtektene for stovaldet, jeg er selv styremedlem i et storvald og her hos oss blir løyvene fordelt mellom de forskjellige jaktfeltene i storvaldet før jaktstart, og det er ikke lovlig å skyte dyr som er tildelt andre jaktfelt med mindre det er et ønske om det mellom partene

 

Noen storvald har opprettet en ekstra kvote som de jaktfeltene som har stort skadepress og er tidlig ferdig med sin ordinære tildeling kan benytte seg av etter en hvis dato.

Dette kan også være dyr som ikke er blitt skutt i storvaldet året før, når det foreligger en driftsplan for avskyting over flere år.

 

I ditt eksempel kan det også være at alle jaktfeltene har tilgang på de løyvene som ikke er brukt i storvaldet etter den ordinære jakttiden, og det foreligger innterne regler på at løyvene blir nullstilt, er tilgjenngelig for alle feltene ved eventuell utvidelse av jakttiden grunnet særskilte høve som det heter i lovverket.

 

Ellers er jo reglene i storvaldet en demokratisk styrt prosses " innenfor det ordinære lovverket " og det er sikkert mulig å engasjere seg hvis du er missfornøyd med praksisen rundt selve jaktutøvelsen så det er bare å stå på. :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis som grundeier.

 

Men først har grundeierlage eller storvalde kontaktet dæ om avstålse om din jaktrett ?

prakkisen er slik at et gruneierlag må ha din unnerskrift for å utøve jakt på din eiendom.

Og i den forbinelse så kommer du me dine krav å ønsker. Det er her mage gunneierlag

synde di ture bare fram som før.

Link to comment
Share on other sites

Grattis som grundeier.

 

Men først har grundeierlage eller storvalde kontaktet dæ om avstålse om din jaktrett ?

prakkisen er slik at et gruneierlag må ha din unnerskrift for å utøve jakt på din eiendom.

Og i den forbinelse så kommer du me dine krav å ønsker. Det er her mage gunneierlag

synde di ture bare fram som før.

 

De fleste grunneierlag/storvald har bruksmedlemsskap og ikke personlig medlemsskap. Dvs at medlemsskapet følger bruket, og ikke personen. Da må en aktivt melde seg inn/ut ved overdragelse om en ønsker å gjøre ting annerledes.

 

Ang. krav og ønsker må disse evt fremmes for et årsmøte, og behandles ved avstemning. En kan ikke ha egne særregler for hver enkelt eiendom. Da faller bunnen ut av hele systemet.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at § 11 i forskriften gjelder for alle vald, søknaden gjelder til der skjer endringer i eiendomsforhold.

 

 

§ 11. Godkjenning av vald

 

Kommunen godkjenner vald for jakt på elg, hjort, rådyr og bever. Villreinnemnda godkjenner vald for jakt på villrein. Godkjenning av nye vald skal skje innen 15. juni og gjelder inntil det skjer endringer av valdets grenser, eiendomsforhold eller tellende areal/vannlengde som er lagt til grunn for godkjenningen.

 

 

Ser ingen unntak under denne paragrafen men der kan være bindinger til et grunneierlag som gjelder for f.eks. 5 år om gangen, at man ikke kommer ut av valdet midt i en periode.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Kan Stordvalde forlange ettersøks-kontrakt av grundeigare?

 

Ettersøkskontrakt er jo en av de grunnleggende tingene en skal ha i orden når en skal jakte storvilt, og det er ingenting som tilsier at ikke storvaldet kan kreve forevist ettersøkskontrakt før grunneiere/jaktfelt tildeles kvote. Dette er jo ikke noe annerledes enn å kreve forevist jegeravgift, storviltprøve osv. På mange måter er det kanskje naturlig at storvaldet stiller et slikt krav også, men stort sett tror jeg nok dette går mest på tillit. Og som Vestlandsjeger sier, dette er et krav som ligger til jegeren - men det er neppe noen ulempe for storvaldet sin del å sikre at det føres kontroll med papirene, selv om storvaldet antakelig ikke vil kunne holdes ansvarlig hvis det foregår jakt uten riktige papirer...

 

Det må i tilfelle vedtas og protokollføres, kanskje helst med årsmøtevedtak selv om det skal holde med et styrevedtak. Det avhenger litt av hvilke føringer som ligger i vedtektene.

 

I mitt storvald har vi delvis gjennomført dette år om annet, men her er det kanskje litt større forhold med 17 jaktfelt, hvorav mange selger rådyrkort til en drøss jegere. Normalt sett krever kortselgerne i jaktfeltene fremvist ettersøkskontrakt, men for å kvalitetssikre dette ba vi ett år om å få en liste over disse (også litt for å se hvor mange som hadde "fiktive" ettersøkskontrakter under rådyrjakta, dvs kontrakt med rene elghunder).

 

Fikk dessverre aldri ut listene fra leder i etterkant, så det ble mest trolig bare arkivert...

Link to comment
Share on other sites

OK, takker for svar!!

Da so e her, e at da e grunneigara som jakter, MEN som ikkje har ettersøks kontrakt i da heila!

Eg e ute ette og prøve og få Styre til og prøve og sjerpe inn dette, men om ein ikkje kan kreve grunneigaren som jakter for dokumentasjon, er jo heile poenget med ettersøk vekke spørr du meg.

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

OK, takker for svar!!

Da so e her, e at da e grunneigara som jakter, MEN som ikkje har ettersøks kontrakt i da heila!

Eg e ute ette og prøve og få Styre til og prøve og sjerpe inn dette, men om ein ikkje kan kreve grunneigaren som jakter for dokumentasjon, er jo heile poenget med ettersøk vekke spørr du meg.

mortens

 

Et forslag kan være at styret i storvaldet skriver kontrakt med en ettersøksring/ekvipasje på vegne av alle i valdet, og at det faktureres en fastpris (kostpris) pr løyve videre til medlemmene.

 

Da vil det selvsagt være noen som klager, som har egen hund osv. men slik vil det vel alltid være...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, noe ettersøks ring får vi ikkje komunalt i vertfall, her som eg bur må kvar enkelt ordne seg selv med ettersøks ekvipasje.

Grunnen til det er at me bur på ei stor øy mitt i ein fjord, og det komunale ettersøkslaget ønsket ikkje og forsette med det, sikkert med tanke på reise osv. Dei har egentlig nåk på seg fra før av!

 

Er bare det at det er forbanna iriterende at enkelte personer går på jakt og skyter og herjer på, og får forsette med dette.

Hadde bare styre kunna krevd dei for avtale hadde jo alt vert bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...