Jump to content

Kikkert til hjortejakt, anbefaling?


Streken

Recommended Posts

Jeg vet dette er et "13 på dusinet" spørsmål, men satser på at noen orker å hjelpe meg med noen svar.

En kompis av meg skal kjøpe kikkert til sin far, og har fått det for seg at han skal spørre meg om råd.

Det er jo selvfølgelig relativt lite lurt, for jeg kjøper jo stort sett bare det dyreste i butikken :lol:

( bare tuller.)

Mannen har et relativt gammelt Leupold kikkertsikte som kan ha fått seg en kakk..

 

Prisområde ca 5000 kr. Bruksområde er mye bøjakt og litt mindre i terrenget.

Den må altså være lyssterk, gjerne belyst ( om det er mulig til den prisen)

Har sett litt på Euro optics, og meopta.

Hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare et brukendes alternativ til det "La Linea" Det er Zeiss Classic 2,5-10x50 hos XXL til 5-6 tusen :wink:

Kan personlig anbefales på det varmeste, har skutt mange hjort i skumringen med den i høst. (Vet ikke om de har den lengre)

Link to comment
Share on other sites

s&b 1.5-6x42 klassik ....er eg godt fornøyd med hvertfall...(zenit er vel enda betre).. :)

Til mest bøjakt og litt i terrenget? Nja, skeptisk. Jeg ville vel sett etter en med 50mm eller 56mm objektivdiameter. 2.5-10x eller 3-12x

 

oops...såg ikkje bruksområdet :oops: men ellers så får du den vel for 5000,- brukt, eller 6000,- ny :wink: og det er ein bra kikkert....men ikkje den beste til det bruksområdet...må berre beklage igjen... :|

 

men ein 3-12x56 MC Conquest 30mm Matte Black (4125,-+frakt), burde vel funke til formålet!? Den ligg på http://www.eurooptic.com

 

Sån då hadde eg tilført tråden noko nyttig og forhåpentligvis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg vil forme svaret mitt til denne problemstillingen slik :

La gubben få de 5000 og be ham legge til resten så han får seg en topp kikkert, som han har stor glede og nytte av resten av livet +++

 

Her på sørvestlandet hvor mange driver nattjakt i betydelig grad så er det Zeiss 3-12x56V(m/lys), alle de jeg kjenner, bruker. Unntatt de som har 6-24x72. Jeg har vel hørt om noen som bruker S&B , Swaro. og Meopta også men de er få. Der er minimale forskjeller her ihvertfall så lenge der er lyst nok til et forsvarlig skudd. Men av en eller annen grunn så ender de fleste på Zeiss til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Likte siste setningen din der. Stemmer faktisk ganske bra. Er iallefall ikke mange som går den andre veien.

 

Edit: Tok meg friheten å fjerne den siterte teksten 510 Førland, siden den er å finne rett over innlegget ditt. Er vi litt nøye med dette, beholder vi forumet raskt også i fremtiden når databasen blir mye større ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...