Jump to content

7mm. Trophy Bonded


Vaquero

Recommended Posts

Dette er ikke så spennende, men likevel en kort rapport:

På ren innpuls kjøpte jeg en pakke  med Federal Trophy Bonded til min 7mm. Rem.Mag. Jeg ville fornye ammoboksen for kun jakt. Det begynte å bli litt lite med Speer Grand Slam  i 175 grain. Grand Slam er bra de.

Nå tenkte jeg å ta en latmannsvei til en ladning tatt rett ut fra produsentens oppskrift. Jeg har nesten alltid (stort sett) ladet med Norma 15 krutt som varierer fra lott til lott. Federal har en egen Reloading side for sine kuler, med amerikansk krutt. Jeg hadde litt igjen av en IMR 7828 stående og vurderte denne. Jeg fant en ladning hos Federal med dette kruttet til denne kula. Så enkelt da. 

De oppga en ladestige fra 61,0 grain til 65,0 grain. Jeg ladet en stige på 61,0 - 63,0 - 65,0 grain. Litt sent på dagen en desemberdag fant jeg muligheten til å teste med kronograf og 60 meters avstand. Trykk og fart var det jeg var mest spent på. Dessverre ble det for mørkt for kronografen når jeg skulle teste 63,0 grain. Farten på 61,0 grain var der jeg ville ha den, så derfor droppet jeg å skyte 65,0 grain ladningene. Det jeg skyter på er innenfor 100 meter, skulle holdet strekke seg over det har jeg mer enn nok å gå på uansett. Kan en skyte elg med 6,5x55 så går det også an med en 160 grain Trophy Bonded i 2979ft./907m/s. 63,0 grain tipper garantert over 3000ft, denne vil jeg måle senere. Samlingene på 60 meter kunne jeg dekket med en 10-kroning, det holder innenfor tieren på 100 meter. Jeg kunne sikkert skjerpet meg med bedre  presisjon. 

 

Federal oppgir med 24" løp:

61,0 grain IMR 7828 = 2773ft. Jeg fikk med samme ladning 2979ft. i 26" Lothar Walther løp. Jeg brukte også produsentens oppgitte C.O.L. 3,280" =83,32mm. Jeg fikk da en friflukt på 4,70mm.

Jeg fikk høyere fart med deres startladning enn de fikk med sin maksladning. Jeg brukte ikke Fedreral hylser, men Partizan-hylser. Tennhetten min var Federal #215 LRM

Federal Trophy Bonded kommer i en vakker kvalitetseske, kona trodde jeg hadde vært hos gullsmeden for å overraske henne....

 

DSC02061.JPG

 

Det fulgte med en liten ladetabell i esken, jeg fant min ladning på deres hjemmeside med IMR 7828. Som dere ser så ser kruttkornene ut som det vi er vant med av nordisk krutt

DSC02066.JPG

https://www.federalpremium.com/reloading/rifle/recipe/?setId=5c9ecdb5-5c76-432e-946c-9db5cf337c5e

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Mas-36 skrev:

Jøss en som ikke skyter "hull i hull" her inne i tillegg til meg? Som du sier innenfor 10eren holder til storvilt i Norge på normale avstander. Vet du om det er noe minimum hastighet anbefalt til ekspansjon på disse kulene? Kunne jo vært noe 7x57R kanskje? 

Selv om jeg sitter godt og har godt anlegg sliter jeg med hul i hul på både 60 - 100 meter. 

Jeg har en grei kikkert og ei pipe som mulig har ca.1500 skudd på nakken. Jeg har byttet løp en gang, det forrige løpet takket for seg etter å ha blitt utbrent (noen folk blir utbrent også). Det går greit å samle tre skudd innenfor en tier på 100 meter, under optimale lysforhold og anlegg. 5 skudd blir varmt som fy i dette kaliberet.

7mm.Rem.Mag brenner løp. Jeg har ikke satt meg inn i nedre hastigheter for ekspansjon, jeg ville tenkt på det samme som deg med en 7mm.-08 eller en 7x57R. 

@M67 har sikkert sett noe til hvordan de ekspanderer?

 

Jeg har skannet den andre siden av lappen som lå i esken.

 

T.P..JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Vaquero skrev:

Jeg fikk høyere fart med deres startladning enn de fikk med sin maksladning. Jeg brukte ikke Fedreral hylser, men Partizan-hylser.

Det jeg har prøvd av Partizan-hylser har hatt lite volum, i alle fall i forhold til Lapua/Norma i 6,5x55 og 308, og har gitt høyere fart/trykk. Kan være sånn her også?

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, endresl skrev:

Det jeg har prøvd av Partizan-hylser har hatt lite volum, i alle fall i forhold til Lapua/Norma i 6,5x55 og 308, og har gitt høyere fart/trykk. Kan være sånn her også?

Jeg også tror det, jeg har mulig noen få hylser i Federal og Norma, skal sjekke volumet på disse opp mot Partizan. Federal sin maksladning på 65,0 grain IMR 7828 vil jeg uansett droppe i Partizan-hylser. Jeg skal kronografere 63,0 grain ved anledning. Det blir mye klin og blodslått kjøtt i nærheten av 3000ft. Stort sett skyter jeg elg og rådyr langt under 100 meter. 65,0 grain ladningene har jeg ikke skutt, de blir tømt når jeg får tid. 

Link to comment
Share on other sites

Har gjort opp noen elger skutt med Thropy Bonded,Ikke mange 6-8-10 kanskje.På det grunnlaget mener jeg den ligner litt på partition i viltet,dønn pålitelig men med litt splintring.Jeg driver også med litt testing av IMR 7828 ,ikke kommet så veldig langt .Opplever som du gode hastigheter med dette kruttet,men rifla di må være veldig rask.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, moviken skrev:

Opplever som du gode hastigheter med dette kruttet,men rifla di må være veldig rask.

At rifla mi kan være rask kan du mulig ha rett i :

Etter at jeg byttet løp hos Børselars i 2009 fikk jeg egentlig en helt ny og annerledes 7mm.Rem.Mag. 

Historien er at jeg kjøpte rifla ny for en billig penge i 1995, den hadde 24" løp. Rifla er en Parker Hale Classik m/81 (mulig spansk eller jugoslavisk kasse?) Etter noen elger og 3500 skudd var pipa utslitt. Jeg fikk Børselars til å sette inn et Lothar Walther løp i 26". 

 

Jeg har en ladning med samme krutt og kule som kan settes opp for sammenligning i det nye og det gamle løpet.

Speer 175 Grand Slam med MRP-2 (samme grain ladning) og Partizan hylser:

24" løp originalt, leverte i 820 m/s.  26" nytt løp, leverte  i 920 m/s. (ser at jeg hadde en ny måling som ga 894 m/s.) 

Jeg har flere konklusjoner på at det nye løpet gir høyere trykk enn det gamle.  v/0 er stor forskjell. 

Nytt løp ble en jobb med nye og reduserte ladninger enn tidligere. 

Testskyting.JPG

 

Den siste elgen jeg tok med Speer Grand Slam 175 grain. En ni tagger på 235 kg. slaktevekt. Skutt rett i front, hjertetreff uten funn av kula. 

SCAN0057.JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...