Jump to content

Quick load hjelp - 7x65R


Cutlass

Recommended Posts

Har kjøpt inn diverse kuler for å teste litt i kombien som er en Brno Super 572.5 i kaliber 12/7x65R med 60cm løpslengde.

Har med hjelp av pussestokk komt frem til 1:9 i løpsstigning.

 

De første eg ville teste var noen Sierra HP Varminter i 100 grains utførelse.

Har diverse Vv krutt tilgjengelig, antar at N150 og N160 kan være de mest aktuelle.

 

Det nærmeste jeg finner i div ladebøker er 120 grains Barnes x kuler, med startvekt på 46 grain N160.

Vv ladetabell på nett hadde vel noen data på andre kuler med N150 også, nærmeste der var 44,6 grain som startladning på Nosler Ballistic Tip i 120 grains utførelse.

 

Uansett, har "forsket" meg fram til at jeg ville prøve med startladning på 43 grain N150.

Hylsene er av merke Winchester med CCI lr 200 tenhetter.

 

Noen som har mulighet til å ta noen beregninger på dette oppsettet ?

Setter stor pris på hjelp, og eventuelt andres erfaringer med desse kulene i nevnte patron! :-)

 

Edited by Cutlass
Link to comment
Share on other sites

Når tabellen sier startload på 120gr ballistic tip er 44.6gr N150, så bør vel ikke du starte lavere med lettere kule?

Du burde vel heller starte på 48.6gr som er max for 120gr kule?

Kjenner ikke kaliberet, ukjent hylsevolum og ukjent COL - da blir det for mange variabler, men kanskje du får noe vettugt ut av denne:


image.png.c6ff85e29b67a02dd3e833aefc63c3f1.png

Edited by Wintel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7x65R Brenneke

 

Nar jeg setter inn data for sierra 100 gr HP #1895  er max med N160  66,3 grain. Dette gir 968 m/sek  i ett 50 cm langt løp.

Max med N150 er 59,1 gr  .begge med en col på 83,59 mm

Jeg lader ikke dette kalibret så start 4 gr under og lad deg opp til max i DITT våpen

Med kulehastighet tett på 1000m /sek har du en kråkesprenger som sliter ut pipa di raskt.

 

Link to comment
Share on other sites

I QL legger jeg inn patronlengde slik at kuleholdet blir ca en kaliber som utgangspunkt og minker hylsevolum en grain eller to siden min erfaring er at Norma/Lapua hylser er tykkere enn standarden tilsier.

Da blir ladedataen slik:

COL: 80,5mm

Kule: Sierra HP 100

Krutt: N150 Max 57gr

Fyllingsgrad: 101,5%

Hastighet: 1010 ms m/600mm pipelengde

 

N160 er iflg QL et for tregt krutt og ikke egnet.

Edited by smaug
Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt kula den i 7x64, som skal vera noenlunde i samme ladestyrke. Bruker 57 grs URP med standard LR-hetter og COL 77,0 mm. Går da i 972 m/s. Dette er ikkje maksladning, og eit par grains under dette kan vera eit bra utgangspunkt om du har N19 eller URP tilgjengelig. Men eg har tenkt at N140 kanskje er bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...