Jump to content

"vargobs"


merkel150e

Recommended Posts

Her har mine landsmen på eget initiativ gått sammen å laget ett nettsted hvor jegere og folk flest kan rapportere inn observasjoner av ulv.

Dette er ganske så nyttig info før folk som jakter med hund. På denne måten vil en og etthvert få ett nok så godt bilde over hvor og om du bør sleppe din hund. Dette gir selvfølgelig ingen som helst garanti før att hunden ikkje blir tatt, men en får ihvertfall en liten indikasjon.

En kan og bestille gratis sms varsling på nye observasjoner.

Muligens dette er noe å ta over til norge og?

www.vargobs.se

Link to comment
Share on other sites

Meget bra initativ,men jeg tror det også kan komme inn veldig mye meldinger som ikke er ulv !

 

Feks:

Jämten min ble observert langs en vei der jeg jaktet,dagen derpå fikk jeg melding om ulv sett der i samme tidsrom som var merket og med lange antenner (astro).

Dette har blitt gjort to ganger.

Ikke langt unna ble det ene gangen sett "to ulver"og noen dager senere ble det sett spor etter tre "ulver".

Dette viste seg etter litt undersøkelse å være 3 stk shäfer.

Dermed var det observert fire ulv på en mils avstand !

 

Det er meget bra at "vargobs" er i full drift,men det må også være 100% sikre meldinger som kommer inn,hvis ikke blir det litt tett ulvestamme etterhvert :wink:

 

Med mye feilmeldinger så kan det gjøre vondt verre med tiden,folk tar ikke hensyn til det lenger.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt att det kan komme inn en del falske observasjoner..

Men ett av dei største målene for svenske jegere er å få jakt på ulv, så det att stammen virker stor er berre enn fordel.

Det råder nemligen stor uenighet angåande stammens størrelse i sverige.

 

Størrelsen på stammen enten det er her i Norge eller i Sverige er det vel ingen som vet excakt.

 

Tallene som blir publisert må anses som minimumstall. Håper virkelig det blir lisensjakt i vinter, man er nødt til å ta ut de dyrene som drar ut av området sitt.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette var en veldig god ide jeg.

 

Som Videlgen skriver, kan det selvfølgelig komme en del feilmeldinger, men det må man ta med på kjøpet.

En tekstboks som sier litt om kilden, og grad av sikkerhet ville hjelpe noe. Og, hvis mulig, en GPS referanse.

 

Hva vil ett slik nettsted koste tro..? ( etablering og drift )

 

Hadde jeg hatt IT kunnskaper nok hadde jeg dratt i gang dette tvert.. :roll:

Finnes mange inne her som har det skulle jeg mene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes dette var en veldig god ide jeg.

 

Som Videlgen skriver, kan det selvfølgelig komme en del feilmeldinger, men det må man ta med på kjøpet.

En tekstboks som sier litt om kilden, og grad av sikkerhet ville hjelpe noe. Og, hvis mulig, en GPS referanse.

 

Hva vil ett slik nettsted koste tro..? ( etablering og drift )

 

Hadde jeg hatt IT kunnskaper nok hadde jeg dratt i gang dette tvert.. :roll:

Finnes mange inne her som har det skulle jeg mene... :wink:

 

Husk at SNO skal ha noe å gjøre også, de skal kunne sjekke ut eventuelle ulvespor som folk melder inn, de er såpass dyktige at man kan feste lit til SNO sine konklusjoner

Link to comment
Share on other sites

HEi.

 

 

Var Jamten din langs RV3? Vi hadde vært ovafor da noen av gutta Elgalget2008 prata om den episoden med muligens en ulv/jamt langs et gjorde ved RV3 som de hadde sett!!

 

Mvh

 

Sako_35.

 

 

Ene gangen ble han sett ved et jorde,men på andre siden av Glåma rett ovenfor rv 3.

 

Men det er flere lag som har jämte i Åmot/Stor-Elvdal,så det kan ha vært en annen hund også !

 

Men som ovenskrevet,så er det bedre med en ulvemelding for mye som kan sjekkes ut,enn en for lite !

 

SNO sine folk i min hjemkommune er skikkelige folk,som er til å stole på og greie å bruke til sånn dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...