Jump to content

12/89 Rekyl


Berge14

Recommended Posts

Jeg er ikke helt sikker, for kildene mine er ikke nødvendigvis lærebøker. Så korriger meg om jeg tar feil.

 

Når det gjelder 12/76, 12/70 og andre 12/xx er ikke disse laget ihht noen trykkstandard, evt at trykkstandarden har økt de siste 100 år. Det betyr at en 12/70 hagle laget i 1910 skal kunne tåle en 12/70 patron laget i 2018. En eldre hagle kan være trykktestet for 960bar (noen sikkert lavere også), og en ny til 1320 bar. Men begge skal tåle hvilken som helst 12/70 patron. Dette setter veldig store begrensninger på ytelsen til haglepatronen. Skytterne ble kanskje litt oppmerksom på dette da stålhagl ble introdusert. 

 

Alle 12/89 er trykktestet for 1320bar. De finnes ingen med 12/89 fra 1910, så det tar man ikke hensyn til. Du får heller ikke en 12/89 i et 76 kammer, som betyr at alle 12/89 kan utnytte trykket som øker ytelsen.

 

Har lest en plass at rekylen på hagle er veldig proporsjonal med 1/2mv^2 der m er ladningen og v er utgangshastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Skillnade mellan   36g och 64g är  STOR ,  Finns en ringa fördel m 12/89  och det är Mossberg modellerna som har kal 10 i loppdiameter men 12/89 kammare , då kan du skjuta hyper och jag menar hypersnabba 25-28 grammare ( stål ) 

Det grova loppet ger så lite friktion så du får upp farten rejält,  och 12/89 har rejält tilltagen  tryck standard  dock har nog Fabarm  mer med sina  1640 bar  och det i 12/76   och den är i mitt tycke en trevligare bössa än mossberg.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...