Jump to content

Erfaringer med det pcp luftgeværet her ?


fluefiskern

Recommended Posts

Er det noen av dere som har erfaring med det luftgeværet her ? Hvor langt er det treffsikkert ? Hvor mange kuler kan jeg skyte med fullt trøkk ?

 

 

https://www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=product_info&cPath=181_208&products_id=3944

 

Jeg har ett Winchester jeg bruker ut av vinduet idag, men er så lei av å knekke løpet hver gang jeg skal skyte på stålbøya som naboen fortøyer båten sin i. 

 

https://www.xxl.no/winchester-model-1400cs-3-9x32-scope-420-m-s-luftgevar/p/1150251_1_style

Link to comment
Share on other sites

Hehe, matte kunnskapene demmes er ikke på topp. Men det virker heller ikke som børsjene er topp heller :/

 

Fx ja, har sett litt på de og prisen er jo stiv for ett luftgevær, men er de verdt 10-15 000kr ink utstyr til påfylling osv ? Kan jeg ligge å plinke på 100m ? Er Morro på avstand med luftgevær, må ta høyde for kulebane og vind. Også kan man jo sitte inne i varmen å skyte ut i kulda 

 

Hvis jeg har ønske om og plinke på 100m, er kansje .22 eller .25 ett bedre valg. Hvor langt kan man strekke holdene med de kaliberene der ?

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Fx ja, har sett litt på de og prisen er jo stiv for ett luftgevær, men er de verdt 10-15 000kr ink utstyr til påfylling osv ? Kan jeg ligge å plinke på 100m ? Er Morro på avstand med luftgevær, må ta høyde for kulebane og vind. Også kan man jo sitte inne i varmen å skyte ut i kulda 

100m går ikke (ikke ofte iallefall) med 4.5mm. Det er ikke noe fart igjen på 100m - det sagt, jeg traff et vannliljeblad med alle skuddene da jeg prøvde, på 127m.

på 50-70 er det hyperpresist, forbi det troverdige. Men på 100m ville jeg MINST gått for .22 Med 6.35 skyter folk fugl på 150m. Ulempen med de grove kalibrene er luftforbruk, som er mye større, og om du vil selge igjen, så er det tregt.
En FX Impact står utvilsomt på mi liste - jeg kan egentlig ikke fatte at jeg solgte Bobcaten - men litt av problemet er at man blir for fristet til å skyte skjærer og sånt ut gjennom vinduene, og det er jo blitt så forbanna ulovlig.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Fugl på 150m ja, da er det sånn passe presist luftgevær. Da burde man klare å skyte ned kongler på 50-70m også da, evt plinke på 150-200m 

 

Er det mye stress å pumpe de opp? Ser det er flere som klager på det. Og jeg har kun flaskefylling på jobb, så må desverre pumpe selv 

 

Har heldigvis ikke så mange skjærer som frister, det er værre med måker og villkatter. Men det er det en annen nabo som tar seg av 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gått for en av de nye FX børsene med utskiftbar pipe innmat/rifletwist (ala det m67 linka til) om jeg skulle hatt ett PCP gevær. For meg ville det stått mellom Crown eller Impact. For papp 4.5mm. For andre formål/plinking 5.5mm. Det er nok ikke noe bedre pt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det 15-20 000kr med engang da :/ det er i overkant for ett luftgevær, da gjør jo 22lr jobben bedre til en billigere penge, og hvis man ser noe man tenker at burde dø, så har man jo faktisk lov å skyte det også, hvis det er innafor jakttider. 

 

Men så er det det, at med ett luftgevær kan man skyte nesten hvor som helst og når som helst hvis det er lyst nok. Får følge med på finn.no fremover og se om det dukker opp noe til litt mer fornuftige priser. 

 

Men hva med hatsan ? Er det gode luftgevær eller burde man heller grine litt mer og gå for fx med engang ? 

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller grine. De har geværer under 10k som er drit presise de også, men ikke så "kule" som "kattene" og Impact. Bullpupdesignet er også litt "rart" å skyte med, og jeg fant igrunnen ut at treninga med Bobcaten, nesten vektløs, med sitt "hår"-avtrekk og rar balanse, var temmelig irrelevant som treningsvåpen, selv om jeg skjøt fantastisk bra med den.

Den helt store fordelen med luftgevær er jo at man kan skyte overalt, det ses på som "greit", og enda viktigere, 100m unna er det så godt som ufarlig - 4.5mm iallefall.

Forresten trenger det ikke være lyst nok, nattsikter er for lengst oppfunnet ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Damn, det her likte jeg. .30 hadde vært morsomt trur jeg, men får vel søke om. 25

 

https://shop.luftvapen.se/luftgevar/fx-airguns/fx-crown-walnut

 

Nattkikkert holder jeg meg unna, da kan det hende at fristelsen om villkattene hadde blitt for stor :)

 

hva er egentli straffa, hvis man bare kjøper med seg ett .25 luftgevær på harryhandel og på en eller annen måte blir tatt med geværet i ettertid ? Brudd på våpenloven og kan bare glemme og ha våpen på x antall år ? 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Okey, så med 5.5 eller 6.35 så er noe av greia med at man kan skyte hele dagen for 70kr, borte. Det er jo kjipt :/

 

men hvis 4.5mm kan plinke litt på lengere hold (ølboks typ 100m) og skyte ned kongler på 50-70, så burde det holde som leketøy. Hvis jeg vil dra på holdene, så er det vel bare og finne frem 22lr'n. har allerede 5000 luftgevær kuler i 25 forskjellige versjoner, ville finne den kula som skøyt best i winchester'n.

 

Da er det vel bare og leite etter en pent brukt fx i 4.5, så får jeg den iløpet av noen dager 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Benjamin marauder ofte blir kåra til det beste pcp geværet i forhold til pris. Hva syns dere her inne om det ? 

 

Ligger jo til fornuftig pris på finn.no og kan få det allerede imorra. Burde være grei til å leke litt med, frem til jeg får søkt og godkjent .22 eller .25 ? 

 

Edit: nå har jeg målt litt avstander på gulesider.no sitt kart. De 3 plassene det er mest naturligt og sette opp 3 blinker, er 104m, 167m og 227m fra terassen. Da er det vel kun .25 som gjelder? Jeg så forresten at det var 118m ut til den bøya jeg skyter på. Med de avstandene der og ett 3000kr xxl gevær så er det ikke rart jeg er litt missfornøyd. Men må innrømme at det geværet overasker fælt med tanke på hvor treffsikkert det faktisk er på de avstandene der. 

 

Jeg tar en tennisball eller 0.33 ølboks på 100m hvis ikke det blåser for mye, men stålbøya på 118m er mye morsommere, den plinker det skikkeligt i. Rekorden er tydeligvis 30cm badeball på ca 220m

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Det er såpass mange som har Maruderen, uten å klage noe særlig, at det umulig kan være noe vesentlig feil med dem.

 

Men du burde vel tenke litt mer over både hvor du setter blinker, og i hvilken grad du tilkjennegir klart ulovlig skyting...

 

K

  • Like 3
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser kansje ut som det er befolka og uoversiktelig område jeg skyter i, men jeg bor på en øy med 8 andre personer og alt det man ser er bare hytter som brukes 8uker på sommeren og 2uker i høstferien, resten av året så er det ikke folk her og hvis det er folk, så ser jeg de godt og da lar jeg vær å skyte. Men på en såpass liten plass, så sladrer naboene hver gang det er en "sommergjest" på øya utenom sesong. Og hvis det er noen på de hyttene, så kan se bilene demmes på parkeringsplassen rett vedsina her. 

 

Jeg syns i allefall jeg holder på med forsvarlig lek og kan ikke skjønne at det skal være uloveligt, når man bor såpass øde og har så god oversikt som jeg har. 

 

Den veggen på 227, er ca 10m høy og jeg skyter aldri over veggen. 

 

Hvis du fortsatt er skeptisk til plassen jeg skyter, så inviterer jeg gjerne på pils, grillmat og en 500 kulers ammoboks i 4.5mm. Tipper du hadde fyra av akuratt så mange skudd du hadde hatt lyst til, når du hadde sett plassen og mulighetene for anlegg på terassen her :) det har sine fordeler med og bo på en øde øy 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg, trur fx crown innvilger alle ønsker jeg har. Så da skal søknaden leveres på mandag 

 

https://shop.luftvapen.se/luftgevar/fx-airguns/fx-crown-walnut

 

Skyte en pille på 207yards, er mer enn presist nok til plinking 

 

Hvor langt går en .25 kule, hvis man skyter oppover for å skyte så langt som muligt? Hvis jeg skyter utover, istedefor inne i bukta, så er det 1.2km til nærmeste øy/stor holme, utenom det så er det ca 2km åpen sikt til de andre øyene i ca 150 graders vinkel. Kan kula i det heletatt gå så langt som 1.2km ? 

 

 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Da har jeg bestemt meg, trur fx crown innvilger alle ønsker jeg har

Hehe, nice - klassisk Kammer-offer, får tips, bruker dobbelt så mye penger som han har tenkt. det er ikke rart Kammeret er sponset... Jeg vil tro både Børselars og Game-On har den, og det er fryktelig mye enklere å handle våpen i Norge. Spesielt om du må bruke garantien. 

 

Sitat

 

Jeg syns i allefall jeg holder på med forsvarlig lek og kan ikke skjønne at det skal være uloveligt,

Forsvarlig, helt sikkert. Lovlig, nesten helt sikkert ikke... (ta VG-testen ;) )

Skal ikke mase mer, ville bare advare deg.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har lært, når det gjelder hobby, enten det er tid, penger og frustrasjon, så tar man budsjettet/timene man skal bruke også ganger man det med pi. 

 

Hva er vg testen ? 

 

Hvis du ser noe som er ulovelig, så si gjerne ifra, sånn at jeg slipper trøbbel 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Har FX Impact med 177 og 25 løp. Tallene for antall skudd på en tank stemmer ganske bra om en nå ikke skrur trykket og luftmengde til max da tømmes tanken mye fortere. Har skutt mye med mine ettervært ganske mange PCP luftgevær i 177 22 og 25. Og noen erfaringer uansett hvilken av disse jeg bruker skal det være nærmest totalt vindstille for å treffe noe på 100m. En annen ting er at presisjonen på dogg er omentrent omvendt proporsjonal med utgangshastigheten. Det luftgeværet jeg har som samler desidert best er en Walter LG400 men den sender dogget avgårde med kun 160m/min. Under alle omstendigheter skyter jeg mye bedre på 100m med min Sauer str 200 i 22lr.

Tror det PCP geværet jeg har som har gitt meg mest presisjon for pengene faktisk er et Crosman Challenger PCP Luftgevær - 4.5mm .

Har en Walther 1250 Dominator FT PCP i 22 som går bra om den får tilstrekkelig tunge dog.

PCP luftgevær er morsomt men ikke akkurat egnet til langhold.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser filmen over, så skyter han istykker en smertestillende på 207yards, det må da kalles rimelig sinnsyk presisjon. Men det er kansje en god dose flaks innvolvert også 

 

Når .177'n jeg har idag er morsom i bukta her, så kan jo ikke .25 bli noe mindre morsom. Men .177'n er jo litt mer uskyldig og holde på med. 

 

Jeg er ikke på jakt etter en hull i hull på 25m børsje (160m/s) men noe som kan treffe 15x15cm blinker på de avstandene på bildet over. 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Ville vel ikke lagt så mye vekt på det som vises i en slik video han kan jo ha skutt 200 bomskudd før han endelig traff uten at vi ser det.

Tror den 15x15 cm blinken kan bli tøff på 227m med luftgevær. Men jøss 25 går lengre og tåler med ving en en 177 så det er jo bare å prøve morsomt er det nå uansett.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg klarer å treffe en badeball på 30cm, med 3 av 5 skudd på gode 200m med .177, så burde det være håp for 15x15cm med .25 ? 

 

Har vel 3000 skudd i bukta her nå, så har lært hvor høyt jeg må sikte. Men hvis jeg skulle skutt på samme avstand en annen plass som jeg ikke er "innskutt", så hadde jeg fått problemer 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...