Jump to content

Kamre om løp i drilling


pecar

Recommended Posts

https://en.wikipedia.org/wiki/P.O._Ackley

http://www.gunsopedia.com/.30-30_Ackley_Improved

 

 

Det første jeg tenker er .30-30 Acley Improved. Da trenger du ikke gjøre noe med utdrageren. Viss den oppgitte utgangshastigheten med 170 grs kule stemmer klarer du såvidt energikravet med 165 grs kule, viss den har skikkelig høy bc. 

 

Ulempen er at du  lade patronene dine selv.

Link to comment
Share on other sites

Tja i såpass lang pipe som i en drilling, bør en kunne oppnå kravet med 30-30 og hjemmelading også. Men 30-30 ai kleber bedre til kammeret og det er nok en fordel med friske ladninger i en drilling.

307 win er et alternativ til 308W, men jeg er usikker på hylsetilgang. Ellers er vel 30R Blaser det beste alternativet i .308 kaliber. Er usikker på om du har gods nok til å kamre om, det sjekker børsemakeren for deg.

 

Har ingen anelse hva det vil koste å borre opp å reline løpet eller å bytte pipe. Men 30-30 er jo en så sexy patron og må være bortimot perfekt for et kombivåpen.

 

Et annet alternativ er ei innstikkspipe eller to i feks 7x57r, 7x65r eller 8x57 is, det bør gå ann å få plass til i kal 12 haglepiper.

 

Kanskje du når kravet med Leverevolution ammo, du bør kronogafere denne. Du har sikkert lengre pipe enn de fleste bøylerifler.

Edited by 8X68S
La till litt.
Link to comment
Share on other sites

Gjør ikke om løpet til en moderne høytrykkspatron som 308 i en førkrigs drilling. Da får du slark i mekanismen etter under 50 skudd.

Støtter forslaget om 30-30ai fordi da lager du ikke større støtbunn på hylsa. Det er bunnareal på hylsa X trykk som utgjør "åpningskreftene" på vanlige brekkvåpen. Det en grunn til at mange gamle drillinger er i 9,3x72r og ikke 9,3x74r.

 

Snakk med Våpenbua på Hemnes. Ingen har like mye erfaring med gamle tyske brekkvåpen som ham.

 

Jeg ville ikke kamret om drillingen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Fikk en del å tenke på!

Ved skifte til 30-30 AI blir vel eneste operasjon å brotsje opp kammeret? Noen som vet kostnad på dette?

Kanskje innstikkløp i egnet kaliber er et godt alternativ, selv om prisen er høy hos Rogne våpen.

Børsa kjøpt hos Beveren sport for noen år siden nå, og har fått montert svingmontasje med S&B kikkert. 

Skal være fra 1933, har engelsk skjefte og lengre løp enn nye drillinger, har jeg skjønt.

Fungerer godt som haglevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...