Jump to content

Snellert avtrekk drilling


Hest

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av en sauer & sohn 3000 drilling i dural, 7x57r 16/70 fra 1958. Denne har greener sikring og to avtrekkere, hvor fremre avtrekker er for rifla med mulighet for snellert ved at avtrekkeren skyves frem til det kommer et klikk. Videre er det en skrue bak på fremre avtrekker.

 

Har nå prøveskutt rifleløpet. Det viste seg at når jeg bruker snellert avtrekket så gikk skuddet av bare en skjelden gang. Sikringen var av men jeg hørte bare et klikk slik som når en spenner ned snellert med sikringen på. Mekanismen var spent og nåla til rifleløpet gikk heller ikke ned. Uten snellert så var avtrekket svært tungt.

 

Jeg har to spørsmål til dette.

 

Hva kan årsaken til dette problemet med snellertavtrekket være? Skruen på avtrekkeren antar jeg er for justering av snellert avtrekket.

 

Er det mulig å justere avtrekket slik at det ikke er så tungt når en ikke bruker snellert.

 

Fyr løs..

Link to comment
Share on other sites

Har en Krieghoff drilling med tilsvarende skrue. Her er det enten avtrekkerposisjon eller kryp (husker ikke helt...) som justeres med skruen, ikke snellert. For å justere snellert måtte børsa til børsemaker. Begynner å bli en stund siden men mener å huske at det ikke kostet allverden. Sålenge snellert fungerer hos deg men skuddet ikke går så tenker jeg at det er selve avtrekket som er problemet, ikke snellertmekanismen. Prøvd å åpne, rengjøre og smøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sammen problem på en Merkel 32, altså hører klikk men ikke noe pang. Dvs at når snellerten aktiveres (trykker avtrekkeren) så er det ikke nok kraft for å få hanen til å falle. Nå hadde jeg aldri åpnet en drilling mekanisme før, men hadde rett type skrutrekker (wheeler). Det eneste jeg trengte å gjøre, var en skikkelig rens. Var en god blanding av diverse oljer inni der. Spesielt stokkolje har lett til å komme til der som snellerten griper. Den skruen på avtrekkeren fungerer som avtrekksvekt på snellerten for min del. 

 

Har skrevet litt om det her, men ikke så mye om hvordan det fungerer inne i mekanismen: 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg kan ikke noe om mekanismen, men opplevde det på min sauer også.  Det jeg fant ut var at jeg måtte trekke avtrekkeren rett bakover.  Om det ble sidepress på avtrekkeren så gikk ikke skuddet av, men snelerten ble spent ned. 

Kan hende dette kan justeres på et vis.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei....

Veldig bra tilbakemeldinger..

 

Mekanismen har kanskje ikke vært åpnet siden 1958.

Våpenet ble prøveskutt på nytt. Temperaturen var høyere og de fleste skudda gikk av. Ellers så merket jeg som Korni skriver at dersom avtrekkeren ble dratt rett bakover unngikk jeg at bare snellerten ble spent ned.

Børsemaker er kontaktet for åpning puss og evt justering om mulig. 

 

Etter prøveskyting kunne en se litt mørk olje komme ut ved avtrekkerene. Så problemet er nok som dere skriver trolig knyttet til manglende vedlikehold. 

 

Noen overraskelser er det ved import fra Tyskland.

 

Noen meninger om hvilken kulevekt denne gamle saueren er lagd for.

 

Jeg har tenkt å bruke den på reinsdyr/rype og hjort/toppjakt.

 

Jeg brukte 140 grain helmantel s&b under prøveskytingen. Det gikk helt greit. Foreløpig ligger begrensningen hos skytteren. Dette er noe helt annet en vanlig rifleskyting.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...