Jump to content

Brno Mod. 2 - Løpsbytte


Münsterjeger

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring på området?

Tenker på om det er noe å tjene på det.

Hva må ejg forvente å gi for et slikt løp?

 

Sjekket om å få fikset en feil på salongen min.

Da måtte han ha timesbetalt for å finne ut feilen først, for så å utbedre feilen med de kostnader det fører med seg.

 

Så derfor lurer jeg på om det kanskje er like greit å kjøpe et nytt løp.

Må dette søkes om hos politiet?

 

Kunne også ervervet meg en helt ny salong, men denne riflen er arvegods, og ønsker å beholde den i familien.

Link to comment
Share on other sites

Så derfor lurer jeg på om det kanskje er like greit å kjøpe et nytt løp.

Må dette søkes om hos politiet?

Nix:

§ 2-4. Erverv av pipe til skytevåpen

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren plikter i tillegg til de opplysninger som er nevnt i forskriften § 11-3 å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Bestemmelsen i denne paragraf gjelder ikke ved distansesalg.

Link to comment
Share on other sites

Vet du at det er noe feil med løpet ?

 

Nei, det vet jeg ikke.

Men mistenker at kroninga ikke er som den skal.

Det største problemet er også at jeg ikke får benyttet demper på den. Da sprer den som hagle.

Den samler greit med god ammo på korte hold, men strekkes holdet for langt bikker det over til uakseptabelt.

Den har vært med på mye rart gjennom 40 år, og bar også preg av det når jeg fikk den.

Link to comment
Share on other sites

Her vil jeg vedde på at det er lite feil med løpet (kroninga er det godt muligt er skadet, men det er en smal sak å fikse). Det er nesten umuligt å ødelegge disse riflene.

 

Først begynner du på skratsj, og pusser den seriøst godt (om dette ikke allerede er gjort, husk puss fra kammer siden, og bruk messingbørtse for å få ut dritten).

 

Sjekk med ett papir om der er klaring rundt løpet fra låsekassen til tuppen (der skal være ett presspunkt helt ute på disse, så ikke få panikk om du ikke kommer inn med papiret rett forfra, det er bare å løfte pipa litt fra stokken, så kommer du forbi.

Husk resultatet til senere.

 

Ta den ut av stokken, og gjør rent alt som er og sett den inn med ett tynt lag med olje (trenger ikke å demontere mer enn å ta kassa ut av stokken). Gjør også grundigt rent sluttstykket når du er i farta (spesielt under utdragerne).

 

Nå begynner morroa, når du setter kassa inn i stokken, så pass på at den legger seg skikklig på plass før du setter i boltene.

Boltene skal kun trekkes lett til (tenk at nå begynner det å stramme, så bare en halv omdreining til så er alt passe. Bare ikke ta den halve omdreiningen, kun bitte litt til. Og det skal absolutt ikke knake i noe treverk under strammingen).

 

Men, om pipa lå godt nedpå stokken i front, kan du prøve ut en ting før du slutt monterer, og det er å legge en skive nede i hullet til løpsfestet (fremre stokk feste) i stokken. Så gjør du forige avsnitt, og så tar du opp igjen testen for frittliggende løp.

 

Fortsatt ingen klaring? På'n igjen og legg i mellom enda en skive (o.s.v. til pipa kommer fri fra presspunktet fremst i forskjeftet).

 

Ikke begynn med å sande bort presspunktet eller annet arbeide for å frilegge løpet, før du vet om du faktisk har kontakt mellom løpsfeste og stokken (en jeg har tuklet med, manglet 3mm og når man satte fast stokken, dro en løpet banan, jeg sandet og sandet den je.. løpskanalen i all eve, og det eneste som skjedde var at pipa kom lenger og lenger ned i stokken til det gikk ett lys opp for meg).

 

Det er klart at å shimse på fremre løpsfeste, vil løfte låsekassa litt i fra stokken. Og derfor er det viktigt å ikke shimse mere enn att en begynner å løfte pipa. Senere kan man velge å senke pipa og låsekassa ned igjen og teste (men med shims om det trengs for ikke å dra den banan). Ja kansje en da till og med vil ta sjangsen på å slipe bort presspunktet.

 

Når du har fått bitene sammen, så kan du begynne med å skyte gjennom en 50 skudd (må nok uansett skyte inn igjen siktet). Slik at det legger seg fett i løpet som så stabiliserer amoen når løpet bare blir mettet (kan fort ta over 100 skudd etter puss).

 

Noen ting å tenke på:

 

Stramming og slakking av skjefteskruene, vill påvirke presisjonen på alle børser som ikke er beddet/søylebeddet, og på en Brno/cz452 blir det ganske mye.

 

Dempermontering kan være akkurat det som skal til for at pipa de legger seg nedpå presspunktet, eller i hvertfall om den allerede ligger der, lage helt andre svingninger i pipa di (dette er av og til bra og av og til på skogen).

 

Bruk av tofot på Brno 2 og cz 452 standard/lux er fy fy. uten modifisering av løpskanalen, slik at pipa ligger godt fri hele veien, vill en sette pipa under press. Det samme kan skje om man tar i og vrir forskjeftet litt til siden ved t.d. anlegg mot ett tre o.l.

 

Så lang, så har du litt å jobbe med. Og den kroningen skal være seriøst ille før den får noe i nærheten samme innvirkning som de tingene jeg har nevnt. :wink:

 

 

P.s Der er en mulig feilkilde som ikke er nevnt, og det er skjeve gjenger eller skjev demper. Det kan gi samme symtom.

Link to comment
Share on other sites

Øyh Leon. Det der er en god garasje løsning, og det er en fin måte å feilsøke på, uten å gjøre noe som ikke kan settes tilbake. Samt at man blir kjent med rifla si og hva som gjør hva.

 

Det er ikke så mange som vet hva de driver med, som gjør godt nok arbeide på salong. Alt for mange sjarlataner som ikke gidder å gi valutta for pengene når det er salong som kommer på bordet. Skal man til å bruke mye penger på en salong, bør man ha klart for seg at en skal ha våpenet i mange år, og en bør ha en klinkende klar avtale med børsis om hva en forventer seg av jobben (jeg har slengt nokk kronasje ut det vinduet selv).

 

La meg presisere at når en vell har sjekket ut det jeg skrev, så må intensjonen være at man shimser det som er nødvendigt for å få kontakt med stokken mens kassa fortsatt ligger der den skal (har opplevd at så ikke alltid er tilfelle på disse).

Eventuelt kutte ut hele fremste skjefteskrue. Samt eventuelt fjerne presspunktet om ting ikke blir bra.

 

Uansett så støtter jeg bedding (og da med søyle bedding), men det er heller ikke gratis. Og med nevnte metode, evnet jeg å få roet en BrnoM2 til å tåle både tung demper og tofot. Og det koster ikke ei krone, kun litt fikkling (forutsatt at en skjønner den kronglete annvisninga mi da). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Da er endelig løpet kappet til 43 cm, og skal nå ut å teste i hagen. :mrgreen:

 

Har forsøkt å finne en taktisk stokk til denne. HAr funnet ett bilde her på kammeret av en kul stokk.

Noen som har forslag? Tror jeg skal overpimpe denne med et ordentlig Tsjekkisk sikte (er ikke ordentlig sjekker uten et tsjekkisk sikte, må vite), taktisk stokk, tofot. Om mulig mer. :-P

Ble litt leken i tankegangen nå, så da er det bare å smi mens jærnet er varmt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...