Jump to content

Problem med Rifle/Lyddemper! Hjelp Ønskes.


Espenws96

Recommended Posts

Heisann! jeg er ny her og helt fersk når det kommer til jakt. Jeg har vært på skytebanen og skutt ca  100 skudd med rifla mi.

Har blitt kjent med den og har funnet ut at den har et problem. 

 

Så fort jeg skyter rifla varm, så stiger kulene. fyrer jeg av et skudd som skulle ha gått midt i blinken så treffer jeg ganske mye høyere på blinken enn det den ellers gjør når den er kald.

Jeg mistenker at det kan være lyddemper som er problemet, men er ikke 100% sikker. Jeg har en lyddemper som er justerbar, men aner ikke merke. Rifla er tross alt en Remington 700 i 308. så det burde ikke være noe galt med den. men hva vet jeg? er jo lov å håpe.

Noen som har peiling på hva det kan være?

 

Takk for svar på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Prøv først om det samme skjer uten lyddemper.

Så prøver du med demper, men la være å skyte demperen varm og ser om samme feil oppstår.

Funker det bra da så har du ikke noe problem.

Når demperen blir varm oppstår også mirage som kan gi treffpunktforskyvning.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

Enkelt forklart: en lyddemper ytterst på en pipe vil fungere som et lodd, og trekke pipa nedover mot bakken. Når du skyter utvider også stålet i pipa seg, og kombinasjonen av pipe som siger ned OG blir større kan føre til at denne kommer i kontakt med kolben. Sjekk hvor mye mellomrom du har mellom pipen og kolben - dra et papirark eller en seddel mellom. Ideelt sett skal du ha 100% klaring fra innerst mot kassen helt ut av kolben. 

I tillegg er plastkolben på mange Remington 700-modeller en svært myk, og når du hviler rifla på forskjeftet kan denne trykke opp mot pipa og gjøre at klaringen forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...