Jump to content

Storviltkravet.... hvordan er man sikker.


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Letteste er kanskje å bruke en app? Som shooter eller strelok. Legg inn kula, utgangshastighet osv. så får du både fart og energi på 100m (eller hvilken som helst annen avstand) 

 

Om du skriver kaliber og kule du tenker å bruke, kan jeg sjekke minimum v0 for 2200/2700J @100

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, ladebenken skrev:

 

 

(Det enkleste er å lade å gå på jakt, du møter nok ikke noen med kronograf). 

 

Enig i det, men jeg kan senke skuldrene hvis jeg har alt på det tørre..... mindre stress. 

Ser for meg at det er lettere å finne roen og få en bedre utøvelse av jakten når man tar vekk det man kan av stress faktorer.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, FreeSkier skrev:

Ved 0 grader og 1000hpa holder det med 515 m/s i utgangshastighet med 405 grain kula for å holde 2200J.

Finner ingen woodleigh 300 grain kule i strelok. Men med f.eks Hornady HP 300 grain (G1 bc 0,197) må du ha minst 600 m/s i utgangshastighet for å holde 2200J.

 

Tusen takk

Link to comment
Share on other sites

På 2.11.2018 den 22.32, FreeSkier skrev:

Ved 0 grader og 1000hpa holder det med 515 m/s i utgangshastighet med 405 grain kula for å holde 2200J.

Finner ingen woodleigh 300 grain kule i strelok. Men med f.eks Hornady HP 300 grain (G1 bc 0,197) må du ha minst 600 m/s i utgangshastighet for å holde 2200J.

Hva skjer med hastigheten dersom man jakter ved høyere temperaturer eller har båret patronene i bukselommen? Det kan virke som at mange parametre kan virke forstyrrende inn - men passer vel best i en teoretisk jakt? 

@BlackHillsRoy: 350 grain kuler er greie å få opp i hastigheter som holder lovkravet - uten å trekke inn dagens lufttrykk, luftfuktighet og/eller temperatur.

 

Link to comment
Share on other sites

Vel, svaret blir mest korrekt om man tar med trykk og temp. Ved vanlig jakt har det liten praktisk betydning. 

 

Når jeg jakter rype i temperaturer fra +15 til -25 og høydeforskjeller fra 500 moh til 1900 moh, så er det ikke lenger teoretiske forskjeller. Da har temp og trykk praktisk betydning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...