Jump to content

Kulevekt og kulemateriale 7mm-08


alfaalfa

Recommended Posts

Hei,

er ute etter innspill til hvilken kombinasjon av kulevekt og kulemateriale som er anbefalt for en Steyr Scout 7mm-08 (485mm løp, 1:10 stigning?). Målet er høy presisjon og en kule som fungerer godt til storviltjakt.

 

Det er vel noen tommelfingerregler for kulevekt for et gitt kaliber med en gitt løpslengde og en gitt stigning?

 

F.eks. vil en tyngre, blyfri kule bli veldig lang, og hvordan vil dette påvirke ballistiske egenskaper og hastighet (det blir vel plass til mindre krutt?), og vil den kunne velte? 

 

Lader ikke selv, så kun fabrikkammo er interessant.

 

 

Edited by alfaalfa
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om det du spør om, men jeg er interessert i kaliberet.

Det jeg blir nysgjerrig på er jo hvor mye fabrikkammo det er å få tak i her på berget, for jeg har ikke sett mye.

Såvidt jeg kan se, bør børsa gå godt med kulevekter rundt 140 grs.

Løpslengden og derav hastighet, hvilket storvilt og hvilke avstander du forventer å skyte på, kan kanskje gi noen indikasjoner på hvilken kule som vil fungere best.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, psAico skrev:

Løpslengden og derav hastighet, hvilket storvilt og hvilke avstander du forventer å skyte på, kan kanskje gi noen indikasjoner på hvilken kule som vil fungere best.

Ja, det er som nevnt i innlegget mitt de indikasjonene jeg lurer på om det er noen som har erfaring eller kompetanse til å komme med her.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke ment som kritikk av noe slag.

Jeg var først å fremst interessert i å vite mer om hva slags fabrikkammo/norske leverandører du har kommet over. Jaktdepotet har noe, men ellers virker det stusselig rundt om kring.

Utover det, prøvde jeg å påpeke at om du skriver mer detaljer om jakten; type storvilt, terreng, avstander osv, så kanskje du får flere og bedre svar.

Link to comment
Share on other sites

For beregning av stabilitetsfaktor er det vel en kalkulator på Berger bullets hjemmeside. Har ikke kaliberet, så mine synspunkter er mer generelle.

Til elg ville jeg valgt trophy bonded 140 grs (jaktdepotet). Eld-x er akkurat nå på tilbud hos jaktogfriluft.no. Dette er en myk, ubondet blykjernekule hvor man har prioritert flyveegenskaper og ekspansjon i lav hastighet ->ikke elgkule, men sikkert grei til annet vilt hvor du ønsker ekspansjon. Jeg ville ikke bekymret meg for stabilitet med disse patronene. Derimot ville jeg sterkt vurdert å skaffe utstyr og kompetanse til lading. Kjøp av ladeboken er en fin start, den forrige utgaven selges på billigsalg om dagen.

Lykke til med jakta!

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

Var ikke ment som kritikk av noe slag.

Jeg var først å fremst interessert i å vite mer om hva slags fabrikkammo/norske leverandører du har kommet over. Jaktdepotet har noe, men ellers virker det stusselig rundt om kring.

Utover det, prøvde jeg å påpeke at om du skriver mer detaljer om jakten; type storvilt, terreng, avstander osv, så kanskje du får flere og bedre svar.

Hei, jeg tok det ikke som kritikk, bare oppfattet det slik at det egentlig ikke var svar på det jeg spurte om:-) Men jeg har brukt Barnes TTSX samt Fusion.

Storviltjakt, dvs. elg, rein og hjort på de avstander som man normalt da jakter på, altså 10-200m. Usikker på hvordan type terreng spiller inn her?

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, spindrift skrev:

For beregning av stabilitetsfaktor er det vel en kalkulator på Berger bullets hjemmeside. Har ikke kaliberet, så mine synspunkter er mer generelle.

Til elg ville jeg valgt trophy bonded 140 grs (jaktdepotet). Eld-x er akkurat nå på tilbud hos jaktogfriluft.no. Dette er en myk, ubondet blykjernekule hvor man har prioritert flyveegenskaper og ekspansjon i lav hastighet ->ikke elgkule, men sikkert grei til annet vilt hvor du ønsker ekspansjon. Jeg ville ikke bekymret meg for stabilitet med disse patronene. Derimot ville jeg sterkt vurdert å skaffe utstyr og kompetanse til lading. Kjøp av ladeboken er en fin start, den forrige utgaven selges på billigsalg om dagen.

Lykke til med jakta!

 

 

140grs kule i 7mm-08Rem: mener du at dette er en kombo som gir lav hastighet? (antar det er ønskelig for å få ekspansjon)

 

Tar kalkulatoren hensyn til andre ting enn kulevekt, kaliber og hastighet? Jeg tenkte at lengde på kula, utforming (f.eks. boattail) også har noe å si..

 

Takk for tips om hjemmelading, men det er som sagt ikke aktuelt pga tid, interesse og andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med "ekspansjon i lav hastighet"  ved eld-x- kula, er at denne kula er konstruert med henblikk på "langholdsjakt". Og jo lengre skyteavstanden blir, jo lavere blir hastigheten. Kuler for slik jakt konstrueres derfor gjerne slik at de ekspanderer også i lave hastigheter. Prisen å betale er at de kan overekspandere eller havarere ved mer "norske" avstander, iallefall hvis det er en konvensjonell blykjernekule slik som Eld-x. Den er vel i 150grs, hvis jeg husker rett.

 

140 grs er forøvrig den letteste kula du kan bruke på norsk storviltjakt. Trophy bonded er en hybridkule med bondet blykjernekule i fremre del, og kobber (eller tilsvarende legering) i bakre del. Det er en top notch storviltkule, som er elgmessig.

Stabilitetskalkulatoren tar hensyn til en rekke faktorer,  du kan kikke på den selv.

 

Men stabilitet er ingen bekymring med disse kombinasjonene av kulevekter og riflestigning. 

Link to comment
Share on other sites

All fabrikkammo vil virke i 7mm 08 med 1:10-stigning. 9.5" er vel SAAMI std. og det er litt margin. Så kan alle ha meninger om hva som er den "perfekte" kula. Jeg tror jeg ville valgt noe Barnes, Federal leverer en patron med 140gr TSX - det er kanskje dne første jeg ville prøvd.

Ad erfaring så er min 7mm erfaring med 7mm WSM, og 180gr Berger VLD Hunting, 168gr Nosler ABLR og 168gr Barnes LRX, Ingen av disse kulene virker i en 7 08Rem med 1:10" stigning. Erfaringen med disse kulene i vilt tilsier at 168ABLR er "perfekt" til utenlandsjakt, og lange hold - til matvilt her hjemme ville jeg idag valgt 145gr LRX eller 150gr TTSX. I den lave farten i 7 08Rem (spesielt med så kort løp) ville jeg valgt så lett kule som mulig, og det er 140gr. Trophy Bonded er også et bra valg, om man ikke er redd for bly.

 

Vi diskuterer ofte her inne kuler og kulevalg, stigning og stabilitet - kulevalg til vilt er jo en sak alle er uenige om og ingen egentig fasit fins - og det er stort sett hjemmeladere med customrifler som diskuterer, iallefall hjemmeladere, og oftest med custom løp i allefall. Originalløp er noe man har første året ;) 
Men med fabrikkrifler, så virker fabrikkammunisjon. Det er derfor man har SAAMI og CIP. I 223Rem /556NATO er det jo en egen NATO std. men der også, våpen til en std, skyter ammo til den std.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, spindrift skrev:

Poenget med "ekspansjon i lav hastighet"  ved eld-x- kula, er at denne kula er konstruert med henblikk på "langholdsjakt". Og jo lengre skyteavstanden blir, jo lavere blir hastigheten. Kuler for slik jakt konstrueres derfor gjerne slik at de ekspanderer også i lave hastigheter. Prisen å betale er at de kan overekspandere eller havarere ved mer "norske" avstander, iallefall hvis det er en konvensjonell blykjernekule slik som Eld-x. Den er vel i 150grs, hvis jeg husker rett.

 

140 grs er forøvrig den letteste kula du kan bruke på norsk storviltjakt. Trophy bonded er en hybridkule med bondet blykjernekule i fremre del, og kobber (eller tilsvarende legering) i bakre del. Det er en top notch storviltkule, som er elgmessig.

Stabilitetskalkulatoren tar hensyn til en rekke faktorer,  du kan kikke på den selv.

 

Men stabilitet er ingen bekymring med disse kombinasjonene av kulevekter og riflestigning. 

 

Takk, har kikket på kalkulatoren nå. Det som den forteller meg (slik jeg forstår det), er hastighet på ulike avstander, kuledropp på ulike avstander, anslagsenergi på ulike avstander og vinddrift. Kalkulatoren krever også at jeg skriver inn utgangshastighet, og det har jeg ikke. BC kan jeg kanskje finne i spesifikasjonene til den enkelte kule.

 

Når jeg skrev presisjon så tenkte jeg ikke på kuledropp, men presisjon som i hvor godt kula samler (jeg forstår at dette har med riflen/løpet å gjøre også), og det forteller vel kalkulatoren ikke noe om?

 

Og materialet i kula må vel påvirke noe, en blykule med samme vekt som en blyfri kule vil ha mindre volum/være kortere, (og gi plass til mer krutt) og det må vel påvirke både utgangshastighet og ballistiske egenskaper?

 

Og formen på kula er vel også av betydning? Eller dekkes begge disse to faktorene av BC-en? Hvis noen har kortversjonen av fordel/ulempe av kort/lang kule og kuleform så setter jeg pris på det.

 

 

Forøvrig litt rart at den setter diameter til 0,721cm hvis jeg velger en av de forhåndsdefinerte 7mm-kulene?

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

All fabrikkammo vil virke i 7mm 08 med 1:10-stigning. 9.5" er vel SAAMI std. og det er litt margin. Så kan alle ha meninger om hva som er den "perfekte" kula. Jeg tror jeg ville valgt noe Barnes, Federal leverer en patron med 140gr TSX - det er kanskje dne første jeg ville prøvd.

Ad erfaring så er min 7mm erfaring med 7mm WSM, og 180gr Berger VLD Hunting, 168gr Nosler ABLR og 168gr Barnes LRX, Ingen av disse kulene virker i en 7 08Rem med 1:10" stigning. Erfaringen med disse kulene i vilt tilsier at 168ABLR er "perfekt" til utenlandsjakt, og lange hold - til matvilt her hjemme ville jeg idag valgt 145gr LRX eller 150gr TTSX. I den lave farten i 7 08Rem (spesielt med så kort løp) ville jeg valgt så lett kule som mulig, og det er 140gr. Trophy Bonded er også et bra valg, om man ikke er redd for bly.

 

Vi diskuterer ofte her inne kuler og kulevalg, stigning og stabilitet - kulevalg til vilt er jo en sak alle er uenige om og ingen egentig fasit fins - og det er stort sett hjemmeladere med customrifler som diskuterer, iallefall hjemmeladere, og oftest med custom løp i allefall. Originalløp er noe man har første året ;) 
Men med fabrikkrifler, så virker fabrikkammunisjon. Det er derfor man har SAAMI og CIP. I 223Rem /556NATO er det jo en egen NATO std. men der også, våpen til en std, skyter ammo til den std.

 

 

K

 

Takk, fikk ikke helt taket på om du anbefaler 140gr TSX eller 150gr TTSX?

 

7mm-08 har vel lav fart i forhold til magnumkalibre, men har vel ikke så lav hastighet sammenlignet med andre standardkalibre?

 

Jeg ser du skriver at endel av de tyngre kulene ikke virker, er det pga stigningen i løpet eller utgangshastighet?

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert sett på den vanlige ballistiske kalkulatoren. Jeg tenkte på denne

http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

 

i forhold til stabilitetsberegninger. Som du, som sagt, ikke trenger å bekymre deg over etter min mening.

Men, som du sier- ingen kalkulator kan jo fortelle deg hvilken ammunisjon som går godt i din rifle. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, spindrift skrev:

Du har sikkert sett på den vanlige ballistiske kalkulatoren. Jeg tenkte på denne

http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

 

i forhold til stabilitetsberegninger. Som du, som sagt, ikke trenger å bekymre deg over etter min mening.

Men, som du sier- ingen kalkulator kan jo fortelle deg hvilken ammunisjon som går godt i din rifle. 


Takk, det var litt mer interessant info. Jeg er nok ikke bekymret, men mer ute etter optimalisering (på et nivå som mest sannsynlig ikke er merkbart) :-) At jeg har 7mm-08 kan jo tyde på at utstyrsinteressen ift jaktutstyr er noe over snittet..:-)

Link to comment
Share on other sites

hva ble Sg? Den kalkulatoren der er "marginally" på alt under 1.5. Og det er igrunnen relevant bare dersom du skal skyte på en kilometers hold.

 

Sitat

Jeg ser du skriver at endel av de tyngre kulene ikke virker, er det pga stigningen i løpet eller utgangshastighet?

Stigning. De vil velte fra 1:10" løpet i alle oppnåelige hastigheter. Eller de vil være så nær ved å velte at de kan gjøre det når som helst.IMG_3605.JPG.2a44a427f0202c27c33f5abaa8b428ad.JPG

168gr LRX i 1:9" og 900m/s på 200m. De hadde god presisjon på 100m - på 200m ikke, og som du ser, treffer lavt.

 

Sitat

men presisjon som i hvor godt kula samler

Umulig å forutse. Kvalitetskuler i kvalitetsløp samler som oftest godt. Nesten alle moderne kuler har potensiale for samle vanvittig bra. Ikke alle løp har, men Steyren har nok.
Mest sannsynlig må du teste flere patroner om du har høye krav til presisjon, det har minst like mye med kruttladninga som med kula å gjøre.

 

Sitat

7.21

7mm-kuler er 7.21mm. Boringen i løpet er 7.00mm . Så er det rifler som har større diameter, riflingsdiameter - kula må fylle denne, eller helst litt til, så den er et sted mellom bittelitt under og litt over riflingsdiameter. 308-kuler er 7.82. boringen er 7.62.

 

EDIT: Kjørte kalkulatoren selv på LRX 145 og TTSX 140. LRX får 1.15, og det er for lite. Den vil nok ikke velte, men det er lite som skal til før den nesten velter, og gir dårlig presisjon. Men den KAN gi god presisjon. 140TTSXBT får 1.27 og det virker nok.

Kula jeg skyter aller mest Norma 130gr DL har 1.3 i mine løp, og det virker i massevis.

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@M67 Takk for veldig gode og utfyllende svar. Jeg rettet kaliber i kalkulatoren til 7,21mm (i følge hjelpeteksten er det egentlig ikke kaliber man skal fylle inn, men kulas diameter). Jeg får da SG på 1.34. Jeg skal ikke skyte på lange hold (vet ikke hva som regnes som lange hold, men over 300m er i hvert fall det for meg).

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

Umulig å forutse. Kvalitetskuler i kvalitetsløp samler som oftest godt. Nesten alle moderne kuler har potensiale for samle vanvittig bra. Ikke alle løp har, men Steyren har nok.
Mest sannsynlig må du teste flere patroner om du har høye krav til presisjon, det har minst like mye med kruttladninga som med kula å gjøre.

 

Når det gjelder kruttladning, så vil det for fabrikkammo si at f.eks. Hornady Superperformance som har mer futt (?) normalt gir bedre eller dårligere presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Konvensjonelle kuler, blyfylte, vil ha bedre stabilitet ved samme kulevekt. 168gr ABLR skutt i samme løpet som LRX på bildet over - gav ca samme samling på 1000m som LRX gjorde på 200. Og runde høl.

 

Sitat

Når det gjelder kruttladning, så vil det for fabrikkammo si at f.eks. Hornady Superperformance som har mer futt (?) normalt gir bedre eller dårligere presisjon?

Ja ;)

 

Igjen - de lager ikke fabrikkammo som ikke virker i standardrifler.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...