Jump to content

Forskjeller på kortholdspatr./blåplast NM8/127/63


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg de(n) konkrete forskjellen(e) på NM8/NM127 og NM63, ev. om NM63 bare er en myte/forsøkspatron i smått opplag?

NM8 og NM127 er lette å se forskjell på, førstnevnte har en lengre "kule" med en lengre ogival, og plasten er noe lysere/mattere enn NM127. Derimot har jeg aldri sett en NM63, eller en eske for slike, så vidt jeg har registrert selv (har ikke visst hva jeg skulle sett etter).

 

Setter pris på tilbakemelding fra de som ev. har vært borti slike.

 

På KVF.no finner jeg følgende esker (klikkbare!):

Eske-762x51-BF-korthold-50skudd-NM8-1-BF-68-1.jpgEske-762x51-BF-korthold-50skudd-NM8-7-BF-71-1.JPG

Eske-762x51-BF-korthold-50skudd-15-BF-69-1.jpg

Eske-762x51-BF-korthold-50skudd-NM127-13-BF-80-1.jpg

Er det så enkelt som at esken merket kun "KORTHOLDS" da må være NM63? Jeg har hittil trodd slike esker inneholdt NM8, men det kan jo da virke ut som at disse er en egen type, forskjellig fra NM8.

 

Ei tohi varjata

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen aning om hva som er hva her, jeg har seks ulike patroner i 7,62x51 Korthold/Blåplast. 

Jeg har valgt å måle de jeg har, de måler ulikt og har ulike materiale i hylsebunnen - messing eller aluminium. Plasten har også ulike kvaliteter eller sammensetting. 

Jeg har målt total patronlengde C.O.L. Deretter tykkelsen på kula rett over hylsemunningen C.O.L. x Kulediameter:

 

#1: 68,25 x 7,90

#2: 67,92 x 7,85

#3: 70,64 x 7,86

#4: 71,00 x 7,87

#5: 67,45 x 8,00

 

#6: 70,60 x 7,80 Denne er vel neppe produsert av BF. Bunnstempel 1975.

 

Jeg husker når vi skjøt med disse på vinterstid, på snøføre med AG3, de hadde en tendens til å legge seg samlet som en blå stripe på 100 - 125 meter. Jeg vil tro at jo tyngre kula var jo lenger unna ville kula havne. Kulevekter og diameter ville nok gi ulike faktorer. Det kan være mulig at forsvaret har kommet med noen ønsker om endringer i produksjonen, ang. plasttype - ladninger????

Prøv å måle patronene i de ulike eskene.

Blåplast 1.JPG

Jeg kan legge til her at den gir en utgangshastighet på 1217m/s. Målt med to ulike KV-59 som har løpslengde 70,5 cm. Hastighetene over kronografen var forbausende jevn. Jeg fikk aldri målt den i AG3.

Blåplast 2.JPG

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @Vaquero.

Basert på mine patroner og sammenligning av bilder ser det ut som at patronene på bildene er

  1. NM127
  2. NM127
  3. NM8
  4. NM8
  5. NM127F1 av nyere type, eventuelt NM63? Plasten er mye mørkere og hylsen er kortere. Den er ganske lik de nye kortholdspatronene i 5,56x45 (NM250), sånn sett.
  6. Østerriksk løspatron

 

På de østerrikske patronene er det en innvendig metallhylse som går hele veien opp gjennom hylsa, i motsetning til de norske og tyske som kun har en liten plugg nederst. Her er et bilde av en østerriksk MG-skytter med en MG-74, en østerriksk MG-3-variant.

6LgrY9u.jpg 

 

Jeg har noen slike esker, både gammel og ny NM8 samt ny NM127, men mangler den det står kun "KORTHOLDS" på.

Edited by Ei tohi varjata
skreiv feil først
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blant mitt jordiske gods befinner det seg 2 x 200 stk. 7,62 mm x 51 NM 8, LOT 13 - BF - 71, i ubrutt plastpakning, og to uåpnede, og ei åpnet 50-stk-eske, med LOT 5 - BF - 71. Disse patronene er ca. 70,7 mm COL, og kulediameteren er ca. 7,9 mm.

 

Da jeg hadde NATO-pipe i M/67'en, brukte vi slike patroner til å trene ungdomsskytterne i skytetakt for mesterskapsomgangen på seniorprogrammet. Ammunisjonen ga faktisk forbausende/akseptabel (dvs., svarten eller bedre) presisjon på 100 meter. Men da hadde de mistet så mye energi, at de falt ned, og ble liggende på bakken mellom skivene og kulefanget!

 

Etter som jeg nå ikke har noe våpen i kaliber 308 W/7,62 x 51 Nato, kan jeg vel ikke inneha slike patroner. De av dere som ønsker dere en eller flere, kan sende PM, så får vi se om jeg kan sende noen (ulovlig??!?!?) via posten!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...