Jump to content

BC Miroku 3000 12/70


Fornjótr

Recommended Posts

Har overtatt en gammel bc miroku hagle etter min bestefar, og lurte på om noen har mer info om denne hagla?

 

 

Har googlet endel, og kommet fram til at den mest sannsynlig ble produsert på 80 tallet, men finner ikke forferdelig mye info utenom det.

 

 

Noen som har vært borti en slik selv?

Alt av informasjon er interessant!

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, hovdeknuten said:

Det ser definitivt ikke ut som en Browning. Eller en Miroku "Browning"

Har du et bilde inni låskassen også?

Skal nevnes at stokken mest sannsynlig er mørkere enn orginalt. Har behandlet den med tru oil og stain etter at jeg fikk den.

Her er flere bilder:

20181005_151453.jpg

20181005_151635.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Japansk stempel iallefall. For meg ser det ut som en litt simpel hagle. Muligens en modell før de fant på å kopiere Browning for masseproduksjon? Men før jeg blir arrestert. Så har jeg ikke så mye peiling:) bildet nr 2 er choke. 3/4 og 1/4? Tror det:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Jeg klarer ikke å se utifra bildene at den er laget i Japan. Så et sted at 3000 muligens ikke var det. 

Følgende fremgår av et av bildene: "Miroku Firearms, Kochi, Japan".

"Litt simpel hagle..." som nevnt så hadde jeg ikke et eneste klikk eller andre problemer, og det på støkk over flere år i Vestlandsklima og terreng, men gravyren kunne selvfølgelig vært noe bedre 😉

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, hovdeknuten said:

Japansk stempel iallefall. For meg ser det ut som en litt simpel hagle. Muligens en modell før de fant på å kopiere Browning for masseproduksjon? Men før jeg blir arrestert. Så har jeg ikke så mye peiling:) bildet nr 2 er choke. 3/4 og 1/4? Tror det:)

Interessant! Er nok en litt enkel modell, ja. Dette var favoritthagla til min bestfar, men han hadde ikke forferdelig feit lommebok, og måtte nok velge fra bunnen av prisklassene.

 

Serienr slutter med pw, så jeg tror det er en 84 modell. Kan virke som at dette ikke er den mest vanlige modellen.

Jeg gruer meg til den gang jeg eventuelt trenger reservedeler....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

Ligner mistenkelig ei hagle jeg hadde på 90tallet. Hadde aldrig noen problemer med den, men synes den var i tyngste laget. Ble derfor skifta ut med en Beretta UL. Laget i Japan jfr. bildene.

 

17 minutes ago, Gillen said:

Følgende fremgår av et av bildene: "Miroku Firearms, Kochi, Japan".

"Litt simpel hagle..." som nevnt så hadde jeg ikke et eneste klikk eller andre problemer, og det på støkk over flere år i Vestlandsklima og terreng, men gravyren kunne selvfølgelig vært noe bedre 😉

Den er i hvertfall lettere en versamaxen min 😛 Blir nok denne karen som blir med meg på fjellet

Greit å vite at det ikke var mekanikk som fikk deg til å bytte den ut i hvertfall! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, hovdeknuten said:

Ikke meningen å snakke den ned, den kan være god som gull den:) helt sikkert godt laget med godt stål osv. Men endel sliteflater er spinkle i forhold til en Browning konstruksjon. Og ribben så noe grov ut. 

Neida, jeg er enig i observasjonene! :)

43 minutes ago, Gillen said:

Nei, - og det er mulig reservedeler først er nødvendig etter at barnebarnet har lagt den på hylla !!

Håper på det!

Link to comment
Share on other sites

On 10/6/2018 at 11:43 PM, hovdeknuten said:

Stilig! God som gull! Sikringen er jo definitivt Browning type. Men låsemekanismen følger Remington 32/3200 samt benyttes på Krieghoff K80. Selv om den er litt grov i linjene etter min smak, så ser jo haglen bare penere jo flere bilder du legger ut! 

 Hehe, ganske enig i det du sier...hadde nok ikke valgt denne haglen hvis ikke den ble overtatt etter familie.

 

Men blir jo bare mer og mer sjarmert, jo mer jeg pusser og fikser på den. Man får et nytt forhold til våpenet når man har måtte legge litt arbeid i den :)

 

Takk for at du har tatt deg tid til research!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...