Jump to content

6.5 Creedmoor lading


Bergara-Man

Recommended Posts

Ravn83 skrev (9 timer siden):

Jeg har kun ladet nye laupa hylser som jeg har åpnet opp med en .263 expander mandrell. Next tension blir veldig ustabil

Det er ikke noe rart at du får rart kulehold når du utvider halsen til ca. kulediameter. Hvorfor utvider du hylsehalsen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (3 timer siden):

Ikke heng deg opp i maks lengde osv. Kulehold er mye viktigere enn å minimere kulehopp. Jeg bruker nesten uten unntak én kaliber diameter i kulehold.

N19 er skytterlagskrutt og følgelig finner du bare ladedata for skytterlag-ammo. Jeg hadde vel valgt "CM krutt" sånn som VV N555. Da finner du masse ladedata og trenger ikke å bruke tid på å forske unødvendig.

289 bushing bruker å fungere fint på Lapua hylser og 6,5 kuler. Bruker det selv på både 6,5 Grendel og 6,5x55. Bruker ikke ekspander.

 

Her er det jeg bruker å gjøre på ny ammo/børse/pipe:

Lader en helt normal ladning etter boka, gjerne en midt på treet med en kule jeg ønsker å bruke. Skyter litt med det, måler hastigheten, ser på/måler hylser, samling osv. Er jeg fornøyd, lader jeg en hel haug og skyter videre. Bruker veldig lite tid på å finteste ladninger. Er børsa veldig kresen, er det som oftest noe feil med utstyret. Lader som oftest ikke så fryktelig sprek ladning, ofte havner jeg på 810ms +/-20ms.

 

Nåværende ladning for grendelen er litt for sprek(870ms med 100gr ELD-M og N130), men det får gå. Utmerket presisjon.

Hei igjen,

 

Det høres bra ut 😊 Ja, nå har jeg begge deler så kan jeg prøve det også.

N19 bestilte jeg for et par dager siden for å ha noe klart til jeg er hjemme. Fant ikke noe data sånn i farten. Men det skal jeg finne ut av.

 

Nå som mange av hylsene er avfyrt så satser jeg på å få greit til dette med kulehold på ny lading. Kjekt og vite at du bruker samme.

 

Høyeste hastigheten jeg har sett er 730m/s med Berger VLD 130 grain. M 42.8grain VV N555  Jeg føler meg litt frem. Greit å finne råd innpå her 😊


🤘🏻😊
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe rart at du får rart kulehold når du utvider halsen til ca. kulediameter. Hvorfor utvider du hylsehalsen?

 

K

God dag 😊

Jeg så på TV 😅 Panhandle presicion. Han ladet nye hylser det var vel og merke 260rem. 
jeg får la være med å gjøre det da…., 


Nå skal jeg prøve å lade om igjen disse laupa hylsene.
I tilleg til jeg har noen hornaday og federal hylser jeg fikk med rifla jeg skal lade om. Til de mangler jeg primere for det er store rifle primere. De har det på Landro skal får bestille der. Noen tips til type store primere? 😊

 

laupa scenar 139grain og Norma 19 tror du det blir bra? 

 

Link to comment
Share on other sites

Ravn83 skrev (4 timer siden):

God dag 😊

Jeg så på TV 😅 Panhandle presicion. Han ladet nye hylser det var vel og merke 260rem. 
jeg får la være med å gjøre det da…., 

Prøv en mindre mandrel om du absolutt vil utvide, men jeg skjønner ikke hvorfor. Når man vet hva man holder på med kan man (KAN, ikke får helt sikkert) jevnere kulehold om man utvider hylsenhalsene slik. Men det betyr ingenting i praksis for en begynner. Lapuas hylser er nok lit trange i halsen ofte, men de er klare til å lades. Uten mer arbeid enn det.

 

Ravn83 skrev (4 timer siden):

 

laupa scenar 139grain og Norma 19 tror du det blir bra? 

 

Start på 38-39gr, lag patroner som er 72mm lange. Vil bli veldig overrasket om det ikke blir bra

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (42 minutter siden):

Prøv en mindre mandrel om du absolutt vil utvide, men jeg skjønner ikke hvorfor. Når man vet hva man holder på med kan man (KAN, ikke får helt sikkert) jevnere kulehold om man utvider hylsenhalsene slik. Men det betyr ingenting i praksis for en begynner. Lapuas hylser er nok lit trange i halsen ofte, men de er klare til å lades. Uten mer arbeid enn det.

 

Start på 38-39gr, lag patroner som er 72mm lange. Vil bli veldig overrasket om det ikke blir bra

 

K

Supert! Tusen takk 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
M67 skrev (På 26.7.2022 den 18.50):

Prøv en mindre mandrel om du absolutt vil utvide, men jeg skjønner ikke hvorfor. Når man vet hva man holder på med kan man (KAN, ikke får helt sikkert) jevnere kulehold om man utvider hylsenhalsene slik. Men det betyr ingenting i praksis for en begynner. Lapuas hylser er nok lit trange i halsen ofte, men de er klare til å lades. Uten mer arbeid enn det.

 

Start på 38-39gr, lag patroner som er 72mm lange. Vil bli veldig overrasket om det ikke blir bra

 

K

Da har jeg funnet ut av hva som funker i mi rifle😊
1 gang skutt laupa hylse.

Laupa Scenar 139grs

42grs Norma 19

OAL 73.65mm

830m/s 

 

Rifla er en Tikka Tac A1 6.5CM 

FF399578-13EA-461C-A091-CF654DAAD7FC.jpeg

Edited by Ravn83
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

130gr Norma GTX

Lapua hylser LR

41.3 - 42.5gr N4

COL 73mm

836 - 855m/s, ES på 8m/s totalt på de 25 skuddene jeg hadde laget.

66cm pipe

 

Kan nok fint fylle på mer krutt hvis jeg vil ha mer hastighet uten at det blir noe drama i min rifle/pipe.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...