Jump to content

6.5 Creedmoor lading


Bergara-Man

Recommended Posts

Har drevet og ladet 6.5 Creedmoor en stund, rifla er en Bergara HMR

 

Kjøpte først 100 Lapua hylser, disse hadde SR tennhette og "small flash hole" (1,5mm).

 

Opplevde forsinket antenning med disse hylsene med vanlige SR tennhetter, klikk og deretter Pang etter 0,2-0,5 sek.

Veldig merkelig fenomen, men det var jo dette som foregikk uten tvil. Ladningen var i følge Vihtavuori ladetabellen startladning på 37,5 grains N-140 og kule Lapua Scenar 100 grains.

Patronlengde (C.O.L) 68,0 mm.

 

Hastigheten jeg fikk var 835 m/s med Bergaras 56cm pipelengde.

 

Prøvde deretter med SR magnum tennhette, CCI 450. Dette gjorde i hvert fall at problemet med forsinket antenning forsvant.

Men fikk veldig fort tennhette "cratering", selv med startladninger.

 

Prøvde Norma URP og Hornady 140 grains ELD-Match kuler, fikk også her fort mye "cratering" på tennhettene. Moderate hastigheter på 750 m/s med 39 grains URP.

Fulgte Hornadys ladedata som sier minimum 35,3 grains Norma URP, jeg gikk til neste steg som var 37,1 grains med C.O.L 71,2mm. Hastighet kun 700 m/s.

Jeg konkluderte med at Bergara HMR'en har forholdsvis stor klaring mellom tennstempel og sluttstykke/bolt, og ev. tennstempel fjær er ikke optimal.

 

Kvittet meg med Lapua hylsene og kjøpte Norma hylser med LR tennhetter. Disse hylsene har jo også det normale 2,0mm på "Flash Hole".

Samme ladning med N-140 og Lapua scenar 100 grains gir omtrent samme hastighet, rundt 840 m/s i +20 C.

Disse hylsene fungerer mye bedre i HMR'en, men får også her cratering ganske fort. Men ingen flate tennhetter er å se, så trykket er nok ikke så høyt.

 

Jeg ser etter 4-5 omladninger en svak ring nederst på Norma Hylsene, det er det samme på alle hylsene (mer eller mindre). Jeg bruker kun Lee Collet Neck sizer die.

Hylselengden har ikke øket nesten noen ting etter 4-5 omladninger, den ligger på 48,50mm. Bruker Lee hylsetrimmer med holder, den fungerer greit.

Jeg ble litt undrende angående dette, så jeg splittet en hylse med baufila for å se innvendig at det ikke er noen bruddanvisning der. Det var det ikke.

Jeg ser ingen tegn til at metallet er tynnere der denne svake ringen synes på utsiden, så jeg konkluderer med at dette ikke er noe problem (foreløpig).

Men jeg kommer til å holde øye med dette.

 

Leste om at kammer skal være veldig tørt før skyting, må ikke ha olje der etter pussing. Ellers vil hylsa kanskje ikke klebe seg så godt til kammerveggen under avfyring.

Da vil vel hylsa fort "skli" på oljefilmen og belastningen på alt sammen (sluttstykke og hylse) øker. Så det må en nok passe på.

 

Har målt friflukt (maks patronlengde) på de kulene jeg har brukt foreløping i Bergara HMR'en.

- Lapua Scenar 100 grains : 73,2mm

- Hornady ELD-Match 123 grains : 72,8 mm

- Hornady ELD-Match 130 grains : 74,0 mm

- Hornady ELD-Match 140 grains : 73,8 mm

- Barnes TSX 120 grains : 71,7 mm

- Barnes TSX 130 grains : 71,9 mm

 

Problemet er at magasinet tar maks 72,5mm patronlengde. Det er vel kun Barnes Homogene kuler og den lange 140 grains ELD-Match kula som får bra kulehold i hylsa, den sistnevnte med patronlengde 72,5mm. Det blir mye friflukt på en del av kulene i henhold til ladedataene som produsentene oppgir.

 

Presisjonen er ikke bra med mange av kulene, men fikk nå bedre samlinger med 130 grains ELD-Match med 35 grains Vihtavuori N-150 og C.O.L 71,5mm.

Hastighet 775 m/s. Har skutt for få serier med denne ennå til å konkludere 100% ennå, men det ser ut som 15mm samlinger (5 skudd) kan oppnås på 100m.

Problemet er at det blåser mye for tiden, så jeg er redd vind spiller inn her også.

 

Får stort sett maks 25mm samlinger med 100 grains scenar, den går ikke godt i denne rifla. Må vel opp til 139 grains scenar tror jeg.

 

 

Får ikke lastet opp bilder av hylsene ser det ut som, får bare feilmelding......

 

Bilde her: https://ibb.co/hkQ5ye

 

 

 

Edited by 223man1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk tennhetta som målestokk for hvor sprek ladningen er. Den sier veldig lite om det og ofte er det tilfelle at svake ladninger gir slike tegn. Soter hylsene mye? Jeg hadde arbeidet meg oppover i tabellene og heller sett på andre tegn på overtrykk feks utkaster merke, tung hevearm osv. Står veldig mye om dette i ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hylsene soter en del, men bare på hylsehals og skulder. Ingen soting nedover hylsa.

Jeg har kun neckziset hylsene siden de var nye, aldri helpresset dem.

 

Jeg har lurt på om tennstempel-fjær er for slakk.

 

Dvs. at rett etter at tennstempelet slår an på tennhetta, så øker trykket innvendig i hylsa inntil tennstempelfjæra ikke klarer å holde imot for trykket slik at metallet i tennhetta beveger seg bakover og "flyter" inn i hullet i sluttstykket. Dvs. midtre del av tennhetta presser tennstempelet bakover.

 

Jeg har målt hvor mye tennstempelet stikker ut fra bolthodet når man spenner ned fjæra når man har tatt ut sluttstykket.

Tennstempelet stikker ut 1,05mm. Jeg ser tydelig på de skutte tennhettene (de som har mye cratering) at fordypningen som tennstempelet har laget er presset tilbake slik at den er nesten i plan med ytterkant-flaten på tennhetta. Omtrent slik:

 

image.png.8793c8f81e88472af211c7d700ad97a0.png

 

Det tyder på at tennstempelet beveger seg bakover og innover i i hullet i sluttstykket etter at den har slått an tennhetta.

 

Jeg tror jeg skal kontakte Bergara og høre om de har en fjær som er litt strammere.

 

Link to comment
Share on other sites

Bilde av en av de verre SR tenhettene jeg fikk.

 

image.png.4b8d7cb917fb2542b6e6cb7d93d7e862.png

 

LR hette med 37 grains N-140 og 100 grains Lapua Scenar kule, målt 835 m/s, tennhetta ser helt fin ut:

 

image.png.5d4070b15558fd68444cd3c1ceeef80a.png

 

Men den samme crateringen skjer med LR hettene når jeg øker ladningen litt, men uten at jeg er i nærheten av noen maks-ladning eller høy hastighet.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Dette har ingenting med fjærstyrken på tennfjæra å gjøre foruten der du får klikk. Tennstempelet har absolutt ikke som oppgave å støtte tennhette nå skuddet går. Ladd hardere og se hva som skjer. Soting på skulder tyder på for svak lading. Jeg tipper ladingene dine er for svake som fører til at hylsa ikke klarer å klebe seg skikkelig til kammerveggen som igjen fører til at hylsa slamrer inn i bolten og dermed får tennhette litt ekstra juling.

Ellers er ikke litt kratring noe å henge seg veldig mye opp i. Les ladeboken angående tennhetter, det forklares greit der.

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi SR, senere CCI 450 SR Magnum. Lapua SR hylsene har jeg nå kvittet meg med.

 

Bruker nå bare Norma hylser med LR primer, men får kratering veldig fort. S&B LR hetter og Winchester LR hetter er det jeg har brukt så langt, med samme resultat.

 

Brukte 38,0 grains N-140 på Lapua Scenar 100 grains kule, lå rundt 860 m/s, og krateringen økte på i forhold til 36,0-37,0 grains ladningene som lå rundt 835-840 m/s.

 

Krateringen øker med økende ladning, så det er ikke slik at ladningen er for slapp ser det ut som.

 

Har kontaktet Bergara, så får jeg se hva de svarer. Mulig hele bolten bør skiftes til en med mindre klaring mellom tennstempel og sluttstykke/bolt.

 

Googler "Bergara B14 primer cratering" og ser mange som har samme problemet.

 

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Trolig for mye klaring mellom tennåla og sluttstykket.

 

Norma hylse med LR primer ladet med Hornady 123 grains ELD-Match og 36,0 grains N-150 (C.O.L 71,5mm) så slik ut ved en test i dag (bare +2 grader C i dag).

Hastighet 824 m/s. Det ser faktisk ut som hele den inntrykte delen som tennstempelet lager har beveget seg bakover igjen rett etter anslaget, dvs. midten av hetta har trykket tennstempelet bakover etter avfyring.

 

image.png.d01fdf125bbbb621abd3087a41ab72b8.png

 

Jeg håper det skal gå an å få tak i /produsert en ny tennstift som har mye mindre klaring mot hullet i bolten. Jeg skal sjekke litt om Bergara har en løsning på dette.

 

Ser mange som sliter med kratering etc. på 6.5 creedmoor og spesielt på Lapua sine SR primer hylser:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, kammer er tørrpusset, men ikke vasket med aceton e.l. Skal prøve å vaske med rødsprit der og se om det gjør noen forskjell.

 

Har bestilt 20 stk. Federal Fusion 140 grains fabrikkammo, skal prøve med de og se hvordan det ser ut på tennhettene der.

 

Kjøpte 100 stk. CCI LR hetter og 100 stk. CCI LR Magnum hetter i går som jeg skal prøve og se om det blir noen forskjell.

Kan være det er litt forskjell i hardheten på hettene.

Link to comment
Share on other sites

Disse bygger om bolt og tennstift (lager ny tynnere tennstift) på Bergara:

 

https://www.gretanrifles.com/product-page/bush-firing-pin-hole-turn-pin

 

Men det er vel håpløst å få sendt våpendeler inn/ut av Norge/USA..... ? Det er vel ett alvorlig styr med lover og regler og tillatelser etc. regner jeg med.....

 

Er vel kanskje noen i Norge som bygger om bolt og tennstift på samme måte også, men det spørs hvor mange tusen det vil koste da.....

Tror ekspertisen er høyere i USA på dette, (og prisen mye lavere) med ett firma som spesialiserer seg på det.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 223man1 skrev:

Disse bygger om bolt og tennstift (lager ny tynnere tennstift) på Bergara:

 

https://www.gretanrifles.com/product-page/bush-firing-pin-hole-turn-pin

 

Men det er vel håpløst å få sendt våpendeler inn/ut av Norge/USA..... ? Det er vel ett alvorlig styr med lover og regler og tillatelser etc. regner jeg med.....

 

Er vel kanskje noen i Norge som bygger om bolt og tennstift på samme måte også, men det spørs hvor mange tusen det vil koste da.....

Tror ekspertisen er høyere i USA på dette, (og prisen mye lavere) med ett firma som spesialiserer seg på det.

Dette fikser en norsk børsemaker like bra (de fleste som kom seg gjennom madkin og mek faktisk...),

Link to comment
Share on other sites

Jeg får se hva Bergara svarer på dette etter hvert. Har hatt kontakt med dem før og de svarte innen noen dager.

 

Så tar jeg det videre med forhandleren. Så får vi se om det går an å få forbedret akkurat dette punktet. Tør ikke lade noe hardere nå for da er jeg redd tennhettene flyter ut ennå mer og så blir det hull i dem og da blåser det ut gass bakover. Ikke noe jeg vil oppleve.....

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg svar fra Bergara i dag.

 

De er klar over problemet med kratering på 6.5 creedmoor, og sender ny tennstift (maskinert med mindre toleranser) og noe de kaller "Bolt Shroud".

Det er vel den bakre delen som sitter på tennstiften. Den var visst på tidlige modeller laget i ett støpt materiale, nå er det visst erstattet med en maskinert del i høy kvalitet.

 

Bergara har i hvert fall veldig bra kundeservice ! De er veldig service-innstilte. :-) Og det er jo ett veldig pluss.

 

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Håper Barrett har like bra service. Skutt 10 skudd Norma Golden Target i Fieldcraften mib og får tung hevarm. Selve utdraget går veldig smooth, men hevarmen er veldig tung å få opp etter at man har trykt av. Googla litt og fant ut at det problemet skjer også ved tørrklikk uten at noen forklarte hvorfor. 

Noen her som har peiling på hva det kan være? 

Var selvfølgelig ingen trykktegn på hylsene eller hettene, noe det heller ikke burde være i en fabrikkny rifle med høykvalitets fabrikkammo.

 

Kjørte en ladestige med Barnes LRX i Lapua-hylser, federal gold medal match srp og 43-46gr superformance, som Barnes opplyser om at er det foretrukne kruttet til LRXen.

Hadde ikke de samme problemene som trådstarter med kratring av hetta eller sekunder tenning, dog hadde jeg det med 32gr N550 og 2 av 5 33gr N550. 32gr var vel minimum ifølge VV sin tabell. Det var en veldig rar følelse son jeg aldri har opplevd før. 

 

Edited by matsb
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har funnet ut på Bergara HMR'en er at tennstiften har egentlig litt feil radius i fronten, dvs. den må være flatere.

 

Det som skjer er at tennstiften slår an mot tennhetta og presser seg omtrent 0.6 mm ned i materialet i tennhetta, før den blir stoppet av den lille ambolten som ligger inni tennhetta. Jeg prøvde en ny tennhette i en tom hylse uten krutt og kule, og fyrte av denne i rifla. Da jeg måler hvor dypt tennstiften har presset seg ned i hetta måler jeg 0.6 mm.

 

Da kan tennstiften ikke gå dypere, fordi ambolten ligger an mot bunnen av hettelommen.

 

Det som blir resultatet er at hvis tuppen på tennstiften er formet som en halvsirkel så vil ytterkantene på tennstiftene ikke komme såpass langt ut at den tetter gapet mellom tennstift og hullet i bolten som tennstiften løper i. Da får man kratering ut i dette gapet.

 

Slik:

 

image.png.714526bbcf3132925a17469403abfb02.png

 

Jeg flatet ut spissen på min tennstift slik at den stikker nå ut 0.82 mm ut fra boltflaten (tidligere var det 1.05 mm). Polerte overflaten men 2000 sandpapir til slutt.

Jeg passet på å ikke røre ytterkantene på tennstiften, slik at den skulle tette gapet best mulig. Klaringen mellom tennstift og hullet i bolten er 0.15 mm. Det bør være mindre, ca. 0.05 mm.

 

image.png.2b0c5e05d53f98b0d9bcb6d57691e267.png

 

Resultatet ble mye mindre kratering på tennhettene. Men fremdeles bør tennstiften ha mindre klaring mellom bolt og tennstift. Så det gjenstår noe.

Jeg håper Bergara kan produsere en stift som gir ca. 0.07 - 0.05 mm klaring. Dvs. den må være ca. 2.10 mm diameter. Hullet i bolten er 2.15 mm diameter.

 

Hylse kratering før og etter mod:

Før:

image.png.cfefc2b3d6734ef72320d0bba461f91e.png

 

Etter:

image.png.73c3d14fb5dec6e4f33f709d44006668.png

 

image.png.cbd16d1334cbbc0bf18878995b7cc033.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bergara opplyser at de jobber med en helt ny bolt (med en ny tennstift etc.) som vil løse problemene med kratering.

Den nye bolten er planlagt å komme i midten av 2019.

 

Jeg har fremdeles problemer med kratering i noen patroner, det ser ut som tennstiften er såpass slarkete i hullet i bolten at spissen ikke treffer 100 % midt på tennhetta hver gang. Og da blåser den seg ut litt på ene siden.

 

Man ser at der tennhetta ikke er truffet 100% midt på, der ser det ikke bra ut. Nr. 2 og 3 fra venstre er no good:

image.png.20941b620419f0b65c0f92ec6c7b653c.png

 

Men vedlig bra service fra Bergara, de jobber med saken :-)

Så jeg har bedt om å få en ny bolt fra dem når den er ferdig. Men da må hele rifla sendes inn for tilpassing til den nye bolten. Så får vi se hvordan det går.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fra Bergara 13/6-19:

"Basically, your 2017 bolt design don´t allow heavy loads, it work fine on factory ammunition, but not for reloaders. Summarizing a lot, the pin and hole are too large, we made an improvement last 2018 designing a thinner firing pin, so all Bergara SA rifles manufactured from mid-2018 are stronger. This allows heavier hand load on less cratering, because pin/hole surface on primer is smaller.

 Unfortunately, there is no upgrade kit available, too complicate and dangerous to modify the bolt head without getting back the rifle to factory in Spain."

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg betalte 9500,- for min HMR i 6,5 CM. Og det går helt fint med vanlig skyting 130 grain Norma Diamond line i 833m/s. Stokken og montasjen kan jeg bruke på en fremtidig kasse som også er basert på Rem 700 SA. Så jeg er brukbart fornøyd. Er vel bestandig en risiko når en kjøper helt nye litt uprøvde ting. Men Bergara er iallefall ærlig. Usikker på om noen andre fabrikanter hadde sagt sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Bergara har jo laget ei rifle til fabrikkpatronen, hva annet kan de. De kan ikke ta høyde for all villkatting hjemmeladere gjør etterpå, og det på en patron som allerede kjører svært høyt trykk.
De fleste børsemakere kan imidlertid "fikse problemet", en bøssing rundt tennstemplet, eller kanskje et tynnere tennstempel (med bøssing), og vipps.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal iallefall litt til før CCI#450 punkterer. :) Dette er det verste jeg har sett i min korte ladekarriere, men var 140 grain kule med høyere hastighet enn 130 grain i 833m/s som jeg bruker mest. De tre til venstre var 140gr i 831m/s, og de tre til høyre er 140gr i 846m/s.

 

140gr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Problemene skyldes vel i stor grad at det lades til et trykk som er høyere enn det hylser, tennhetter og våpen er konstruert for.

Da stjeles deler av den sikkerhetsmarginen som er i våpen og ammunisjonskonstruksjoner.

De siste bildene viser at tennstempelfjæren er for svak til å hindre at hetten presses inn i tennstempelhullet.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

🤔

Hva er det som er greia med nye rifler og produsenter som nekter plent å selge sluttstykker?

 

Ole

 

Bergara i Spania opplyste at det er et problem å eksportere bare bolter, det krever visst ekstra eksport/import-tillatelser og diverse papir-arbeid som koster mye penger. De har trolig bare tillatelse til å eksportere hele (komplette) våpen, eller visse våpendeler er det restriksjoner på.....

Det er vel no EU-regler som er problemet tror jeg, samt kostnadene for eksportøren (Bergara).

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Llanic skrev:

Skal iallefall litt til før CCI#450 punkterer. :) Dette er det verste jeg har sett i min korte ladekarriere, men var 140 grain kule med høyere hastighet enn 130 grain i 833m/s som jeg bruker mest. De tre til venstre var 140gr i 831m/s, og de tre til høyre er 140gr i 846m/s.

 

140gr.jpg

 

140 grains kule i 846 m/s ja. Da er du helt oppe på makshastighet i følge både Vihtavuori og Hornady ladetabeller.

 

Hornady oppgir at de når 853 m/s med 140 grains kule, og det kun med Superformance-kruttet.

De fleste andre kruttypene ligger på maks 838 m/s med 140 grains kule.

Norma 203B maks 807 m/s

Norma URP maks 838 m/s

 

Vihtavuori oppgir maks 841 m/s med N550 og 139 grains Scenar.

 

Jeg har kun nådd maks ca. 780 m/s med 140 grains ELD-match kula, med 39,5 grains Norma URP

Fikk litt svak kratering også med denne ladningen.

 

Har nådd 790-800 m/sek med 130 grains Hornady ELD-match kula (med 40,0 grains URP), den samler veldig bra også. Passer fint i denne rifla. Samme kula med 36,0 grains N-150 ga omtrent samme hastighet, men mye mer kratering. Den liker ikke N-150 kruttet denne patronen (gir tydelig vis en annen trykkoppbygging som gir mer kratering)....

 

URP-kruttet er excellent i dette kaliberet.

 

Jeg lader forsiktig,  jeg liker ikke tanken på å få gasstrykket i fleisen hvis tennhetta gir etter.

 

Vær forsiktig !

Link to comment
Share on other sites

Dette er en liten hylse med tung kule og stor kruttladning. Derfor er det lite rom for variable faktorer før trykket blir for høyt.

Når en prøver å presse hastighetene på denne havner en raskt på det hvite feltet på kartet. For å eksperimentere med denne bør en ha en del erfaring med hjemmelading og evne til å lese trykktegn både på hette og på hylse.

Noen av bildene viser tegn på for høyt trykk, og ladningene bør reduseres en del med de komponentene som er brukt.

Link to comment
Share on other sites

For ikke å skape bekymring så må jeg få si at mitt siste bilde var av en ladestige med mrp, og at jeg stoppet der. Ble mye høyere trykk og hastighet enn forventet. Var sol og 20 grader også. Har redusert ladningen nå, og venter på kaldere vær, som er mer representativt for Nord-Norge i oktober. Men fint å se at hetten tåler høyt trykk, da jeg som sagt allerede ser krater på hetten ved 777m/s på 130gr diamond line.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 13.6.2019 den 21.11, smaug skrev:

Jo de kan jo det, de har til og med selv bevist at de kan det. Alle andre kan det også. Problemet er ikke at de ikke kan, problemet er at de ikke fikser opp for de som har kjøpt først.

 

Har du prøvd noe fabrikk-ammo i din Bergara for å se hvordan den blir med tanke på tennhette kratering ?

 

Federal Fusion 140 SP og American Eagle 120 grains er å få ser jeg, samt Selleri & Gulrot (S&B) har tre nye 6.5 Creedmoor patroner (140SP/156SP samt 140 FMJ) i den nyeste Schou-katalogen (2019).

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har ikke prøvd fabrikkammunisjon i rifla. Hadde jo vært interessant, og det er jo fornuftig å kjøpe en pakke når man skal skyte de første skuddene med ny rifle. Gjorde det da jeg skaut de første 20 med min 300 wsm. Kunne da måle trykkringer som jeg senere kunne bruke til sammenligning. Men har nå ikke gjort det med creedmoor-en. 130gr-ene skaper ikke høyt trykk, og jakt skuddene på 140gr vil ha lavere trykk enn hva jeg allerede har testet. Det fungerer for meg. Kunne sikkert ha kranglet med Bergara hvis fabrikkammunisjon med store tennhetter også gir krater, men riflen er den mest presist jeg noen gang har skutt med, og er også den billigste jeg noengang har kjøpt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg kjøpte noen Norma 6.5 Creedmoor Golden Target 130 grains patroner.

 

Patronlengden er 70,2 mm.

 

Jeg nappet ut kula på en av dem og veide kruttet, og så litt på hvordan kruttet ser ut.

Det kruttet har samme kornstørrelse som Norma 201 blant annet. Det er ikke likt Norma URP i hvert fall.

 

Det var 43,3 grains. Jeg har ikke noe Norma 204 krutt her nå, men jeg mistenker at det er det de har brukt her (eller noe liknende hvis de bruker en spesiell komponert kruttype på fabrikkammo).

I GRT får jeg veldig like hastigheter med denne patronlengden og 43.3 grains Norma 204 krutt. Det er da en ganske hard ladning (869 m/s) med 65cm pipe.

 

bilde.png.e920a5be9a1de75cf81e51c98b884d88.png

 

bilde.png.c5bafc4f48d091cdb186e4aafadd3cdf.png

På bildet her dulta jeg borti bordet, så vekta viser 43,4 grains. Men den stabiiliserer seg på 43,3 grains.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

I GRT får jeg veldig like hastigheter med denne patronlengden og 43.3 grains Norma 204 krutt. Det er da en ganske hard ladning (869 m/s) med 65cm pipe

Det var vel 870m/s vi kronograferte på den ammoen her om dagen, så det kan ikke være langt unna at du har rett der. Det er kjekt å vite for de som skal lade den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei,

 

Jeg har nettop tatt opp lading i 6.5 creedmore. Tikka, 24’’ løp, 1:8 twist. Kjøpte et par kilo Vithavouri N555. Får ikke helt den hastigheten jeg hadde ønsket og trodd. Fordi hylsa blir for full tror jeg. I hvertfall med litt tyngre kuler hvor de må lengre ned i hylsa. Er det farlig eller problematisk å trykke kula ned i kruttet??? Noen erfaringer her i forhold til valg av kuler ved bruk av N555??? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
smaug skrev (På 14.7.2022 den 22.46):

Komprimert ladning gjør ikke noe. Hvilken kule bruker du? Hvilken patronlengde har du?

24" løp er nok litt kort for de helt store hastighetene men er det så viktig da? Hvordan samlinger oppnår du?

Hei Smaug,

 

Takk for svar 😊 Beklager men så deg ikke før nå.

 

Da kan jeg i hvertfall fylle noe mere i neste gang. Får kanskje litt mere kapasitet på andre lading også.
 

Jeg har prøvd Hornaday A Max 123 grain. Prøvd noen ELX x 143 Grain. Berger VLD Target 130 grain. Fikk hornaday A Max best til med like god samling på 100m som kjøpe ammo på første forsøk. Ikke så galt på de andre heller. Jeg så lengre oppe i tråden at du skriver om sot på halsen. Så det tyder altså på litt svak ladning. Greit og vite , så det noen ganger og lurte litt på hva det kom av.
 

Jeg har nå etter tips bestilt noe Norma 19 krutt og kjøpt Laupa scenar 139 grain. Men jeg sliter med å finne noe ladedata på N19 og 6.5 CM. Står jo ikke noe på Norma sin side.

 

Største problemet mitt er neck tension. Jeg har kun ladet nye laupa hylser som jeg har åpnet opp med en .263 expander mandrell. Next tension blir veldig ustabil. Noen kuler sitter ikke fast engang og jeg må sette dem litt dypere. 
Finner ikke expander mandrel som er mindre. 
 

Har sett en del variasjon på hastigheten også med lik kruttvekt noe som jeg tror har direkte tilknytning til neck tension.
 

Nå har jeg bestilt en Redding type S full length sizing die. Samt .290 og .289 bushinger. Var de som var tilgjengelige så jeg håper det passer. Når jeg er hjemme igjen så skal jeg prøve å lade om mine første 200 hylser. I tilleg til å lade noen nye. Men synes det var rart at det var så stor forskjell i hvor mye kulene satt fast. Skal prøve å ikke bruke expander i det hele tatt.

 

Ting er ikke helt på plass enda når det gjelder rifla. Jeg venter blandt annet enda på Tofot så det er en hjemmelaget bag jeg skyter på foreløpig. I mellomtiden hadde jeg håpet å finne en god ladning jeg kan holde meg til sånn at jeg kan eksperimentere mindre og skyte mere. Men jeg er glad jeg valgte som jeg gjorde og må lade selv. Det er jo morro 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo legge til at første gangen ladet jeg faktisk patronen akkurat like lang som kjøpeammoen jeg hadde. Det var en hornaday type. Etter hvert så prøvde jeg å finne ut Max lengde på hver kule. Ved å bruke lim inni halsen på en brukt hylse sette kula med bolten. Lot den stå og tok den ut. Jeg har gjort det 2 ganger med alle kulene jeg har ladet. Det var små forskjeller, så jeg tok utgangspunkt i den korteste. Så prøvde jeg å sette kula rundt 30-40 tusen kortere en den. Men da ble neck tension utrolig ustabil. Resultatet mitt er altså best da jeg ladet den like lang som kjøpe ammo. Det har jeg forsåvidt bare prøvd med A-Max. Ladet og skutt 100 av den.

Link to comment
Share on other sites

Ikke heng deg opp i maks lengde osv. Kulehold er mye viktigere enn å minimere kulehopp. Jeg bruker nesten uten unntak én kaliber diameter i kulehold.

N19 er skytterlagskrutt og følgelig finner du bare ladedata for skytterlag-ammo. Jeg hadde vel valgt "CM krutt" sånn som VV N555. Da finner du masse ladedata og trenger ikke å bruke tid på å forske unødvendig.

289 bushing bruker å fungere fint på Lapua hylser og 6,5 kuler. Bruker det selv på både 6,5 Grendel og 6,5x55. Bruker ikke ekspander.

 

Her er det jeg bruker å gjøre på ny ammo/børse/pipe:

Lader en helt normal ladning etter boka, gjerne en midt på treet med en kule jeg ønsker å bruke. Skyter litt med det, måler hastigheten, ser på/måler hylser, samling osv. Er jeg fornøyd, lader jeg en hel haug og skyter videre. Bruker veldig lite tid på å finteste ladninger. Er børsa veldig kresen, er det som oftest noe feil med utstyret. Lader som oftest ikke så fryktelig sprek ladning, ofte havner jeg på 810ms +/-20ms.

 

Nåværende ladning for grendelen er litt for sprek(870ms med 100gr ELD-M og N130), men det får gå. Utmerket presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...