Jump to content

Kitting av Remington 870 SM!!


mrbrun

Recommended Posts

jeg har netopp kjøpt en rem870 som jeg tenkte jeg skulle kitte opp litt med kolbe med vertikalgrep å vertikalgrep framme og lengre magasin! :D

lurte på om dette er lovlig?'

 

 

ja, det er lov.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov og det er litt upraktisk med vertikalgrep foran. Sats heller på et "vanlig" forskjefte fra feks Hogue. Det er litt kortere en det originale og tillater dermed såkalte "side saddle" patronholdere. Videre må du "modde" litt på magasinrøret for at du skal ha gleden av magasinforlengeren. Det er nemlig på alle nyere modeller to små "dimpler" som må slipes eller bankes bort. Det er heller ikke sikkert at du har samme låsing av løpet etter en slik opperasjon.

 

Videre vil jeg anbefale deg å se på siktemontasjer. Rødpunkt er gøy. Ellers er det speedloaders, heatshields osv osv osv.....

 

 

870 er gøy. Ikke fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

du kan lade med å mange du har lyst til når du driver trening på banen (leker er jo et fyfy-ord i denne sammenheng :roll: )

under jakt skal magasinet være plombert så det kun tar en patron i tillegg til den du har i kammeret sånn fritt etter hukommelsen.

 

forskjeftet til hogue som er nevnt over her er forresten nokså fint. fikk just et slikt til ei hagle jeg pussa opp. godt å holde i og det har ikke den leie tendensen til å bli alt for glatt om det blir vått. vær obs på at om du har korte armer kan det medføre en ulempe, da det som nevnt er en del kortere enn det originale.

Link to comment
Share on other sites

Våpenlov/forskrift sier ingenting om max skudd i magasinet på en pumpehagle, regelverket rundt jakt sier 1 i magasinet og 1 i kammeret.

I praktisk skyting kan du ikke ha mer enn 9 skudd (8 i mag og 1 i kammer) når oppgaven starter, etter "pip" kan du fylle på med du klarer.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov og det er litt upraktisk med vertikalgrep foran.

 

Det må jeg bare si meg uenig i!

Det er en MYE mer naturlig posisjon for hendene med pistolgrep forran og bak.

Bare legg an ei "luftbørse" å kjenn etter.

Å vri fremre hånd så flatt at man får et godt grep så langt fremme som en del pumpehagler

tvinger en til er slett ikke komfortabelt om man går i timesvis på jakt.

Men med vertikalt grep forran og bak er grepet mye mer avslappet om man skal traske noen timer med hagla.

Tro meg, jeg har prøvd med min 870 :wink:

(selv om smak og behag er variabelt nok...)

Link to comment
Share on other sites

Men med vertikalt grep forran og bak er grepet mye mer avslappet om man skal traske noen timer med hagla.

Tro meg, jeg har prøvd med min 870 :wink:

(selv om smak og behag er variabelt nok...)

 

Men at det er lettere å henge seg opp i buskas og annet suskeri er jo ikke til å komme unna.

 

dette høres jo bra ut :)

 

jeg har sett på heatshields men det fungerer vell bare med hagler med runde løp? eller?

er midway det rimeligste alternativet å kjøpe fra?

 

Hva skal du med heatshield på hagla da? Ingen vits i å laste den opp med mer enn nødvendig.

Jeg vurderte også dette, men det er kun nyttig dersom du skyter myyye på kort tid, og er av den typen som snur hagla på hodet for å lade.

Ved "riktig" (i enkeltes syn) måte å lade magasinet på, så er du ikke i nærheten av å ha behov for heatshield.

(Altså å beholde hagla riktig vei under lading)

Link to comment
Share on other sites

når vi snakker om kitting så har ikke det så mye med hva som er praktisk mer om det som ser heftigst ut!!!!

 

men er det noe som vet om det funker med heatshield på rem 870 i å med at den ikke har rundt løp??

tenker på den skinnen som ligger på toppen av løpet!

Link to comment
Share on other sites

 

Hva heter denne montasjen (ca 30sek ut i videoen)? Er jo helt genialt enkel. Og topp for meg som vil bruke hagla på revejakt i gluggen, samt muligheten for lett å demontere siktet av hagle ved annen type jakt der jeg føler rødpunktsikte ikke er ideelt.

 

Kikkertmontasje :) Bruker en slik selv kjøpt på Ebay

http://cgi.ebay.com/Remington-1187-1100-870-11-87-Scope-Mount-Saddle-NEW_W0QQitemZ370102548451QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item370102548451&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1240|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Link to comment
Share on other sites

legaliteten i diverse moddinger av pumpehagler har blitt diskutert opp og ned til det kjedsomme på dette og andre forum, så det er fristende å være gretten og hyle "søk".

 

tja. å høre på(og lese) andre menneskers tolkninger av lover de har hørt fra en kompis eller hørt av den lokale våpenpusheren er ikke alltid det beste, det beste ville være å gå til kilden, nemlig www.lovdata.no og finlese våpenloven, helst i samråd med en jurist.

man kan få mye vranglære om våpenlover utav landets skyttere, jegere og bransjeansatte, tro meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vertikalt grep er egentlig smak og behag, men er et must/meget praktisk om du kjører uten kolbe og harde ladninger. Gjør det mulig å løfte opp og sikte uten å få hagla i tryne da du kan holde igjen rekylen med begge hender.

Med stokk er den mer i veien, gjør våpenet mindre kompakt og jeg synest det er unaturlig. Obs. ikke gå og skyt på leirduebanen eller jakt uten kolbe da dette er ulovelig i Norge og stor sjanse du ikke treffer en dritt på noe i lufta, hvertfall uten optikk.

 

Heatshield passer bare på runde løp, enten må du kjøpe ett eller klippe av railen på løpet og bruke reddot. Heatshield har ingen praktisk funksjon, men får en kjempe estetisk boost i råhet. Du kan pumpe 100 leirdueskudd, men pipa er bare lunka. Mulig den blir litt varm av 100 .00 buckshoots, noen som vil prøve? :) Heatshield kommer fra første. vk på trenchgun hagla, hvis løpet var varmt så kunne man likevel ta i løpet når man hadde festa bajonetten og skulle stikke noen i hjel.

 

Har samme montasje som blir linka til fra ebay, helt topp!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fjerner jeg originalkornet på 870n? Bare til å skru det ut?

 

Jeg er ikke sikker. Mener å huske at det er skrudd på noen, og presset inn på andre. Anyway, ta det ur med en tang hvor du får godt tak, skru det ut i tilfelle det er gjenget. Skulle det være presset inn, så kommer det jo ut alikevel.

Så er det bare å gjenge opp passende gjenger, og skru inn hiwiz kornet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...