Jump to content

Puss etter bruk av gammel ammo


Bäke

Recommended Posts

Denne ammoen har "korrosive hetter". Det betyr skylling med varmt vann straks etter skyting, og så grundig puss. Husk også å pusse støtbunnen på sluttstykket, demonter gjerne sluttstykket, og gi delene samme behandling.

 

Står blant annet litt om dette i denne tråden: https://www.kammeret.no/topic/53876-trygt-å-bruke-60-år-gammel-ammo/?tab=comments#comment-852316

 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen slike skudd i 7,92 siden jeg fikk min Mauser fra 1937 i 1980 ikke noe problem. Har aldri demontert slutstykket etter skyting kun vanlig puss med lit olje. Kan ikke se at børsa har tatt noen som helst skade av det. Før i tiden pleide jeg å ta en årlig storpuss med ATA og vann for å få ut alt av drit. Etter en slik puss var løpet som nytt. Synd ikke ATA skurepulver er å få kjøpt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Skyter 10 skudd av nyere type etter bruk av slik gammel ammunisjon. Det blåser de skadelige stoffene ut av løpet. Så pusser jeg bare som normalt etterpå. Aldri hatt rust i mine løp. Driver forresten selv å skyter noe 7,92 fra 30 og 40 tallet om dagen. Avslutter skytingen med 10 skudd Norma jaktmatch eller annet jeg har liggende av nyere type ammunisjon.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du skal ikke være så sikker på at det "blåser det ut".. snarere tvert imot, det blir verre å få det ut.

Mye mulig, men har som skrevet aldri hatt rust i mine løp når jeg har gjort det på denne måten :) Dette har vært i kaliber 6,5x55, 7,62x63 og 7,92x57 rifler.

Link to comment
Share on other sites

Det som derimot vil gi rust er om du gjør som jeg gjorde en gang.

 

Sendte i veien 50 skudd med RA 52 i 7,62x63. Satte fra meg rifla hjemme og skulle pusse den etter jeg hadde vært på butikken. Glemte den i 2 uker. Så ikke tegn til lys da jeg kikket gjennom løpet :( Men fikk gravd frem et hull og litt rifler. Men presisjonen var borte. Fikk i bestefall til snusboksamlinger på 100 meter :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...