Jump to content

Magasinbegrensning til jakt for halvautomatisk hagle?


Sleddu

Recommended Posts

Hei. Jeg har nettopp anskaffet meg en halvauto, den har plass til 2+1 skudd. Tenkte da å bruke den til jakt men har sett mange diskusjoner på div. forum om at man må ha magasinet plombert sånn at man bare kan ha 1+1 til jakt, men ingen som er publisert det siste året. Har lest på lovdata men finner ikke noe om at det må være plombert 1+1, bare at man kan ha maks 1+1 patroner i hagla på jakt, eller er det bare jeg som tolker det feil? Dette er det nærmeste jeg kommer fram med, og som jeg tolker at det ikke gjelder at magasinet på være plombert til 1+1. 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

 

"Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt."

Edited by Sleddu
Link to comment
Share on other sites

Av nysgjerrighet. Hvorfor endte man opp med 1+1 i halv/pumpehagler i grunn?
De fleste av disse har jo kun avtrekker sikring og hvem liker egentlig å gå i ulendt terreng med en patron i kammeret da (samtidig med å overholde det godt gjennomtenkte og fornuftige regelverket som ingen andre land i verden har)?

Link to comment
Share on other sites

Her kan nok din egen nyskjærrighet hjelpe deg med å resonnere deg fram til ett sansynlig svar:

 

«Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.»

 

Regelen er gjeldene for ALLE hagler (og er ikke spesielt for halv- eller pumpe mekanisme). Og av alle typer hagler, hvilken er den mest vanlige typen?

 

...... Kanskje 1+1 av type O/U eller S/S?

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bback skrev:

  lovverket ble vedtatt basert på inkompetanse med andre ord. Da er det jo greit.

I dette tilfelle er det nok mere den gode gamle:

 

 «Nei.... to skudd får holde. Det er det vi har hatt i sideliggerne i over 100 år. Dette nymotens automatgeværet skal ikke ha fordeler over bestefars gamle muskedunder med to løp.»

 

16 minutter siden, bback skrev:

Det er med andre ord ikke lov å lade om 2 skudds hagla og avfyre ett tredje skudd for evt oppfølginssskudd på samme vilt om jeg tolker regelverket korrekt.

Da tolker du nok feil. Det finnes ingen regler som forbyr omlading av skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag måste fråga , får ni stoppa i fler än 2 skott i bössan när ni är på sporting eller skeet banan ??  Enda gången vi kan göra avsteg fr det är om det arrangeras

” tripple Sporting ”  vi får

således inte leka fritt Bara för att vi KAN få i 5 skott i ett målskjutnings vapen. Sen finns det alltid de som tycker att allt skulle vara toppen om alla hade brytbössor, samma gubbar är förmodligen emot kvinnlig rösträtt mm. 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...