Jump to content

Finnes det andre gode pakkrammer enn Norrønas og Bergans?


BearBeer

Recommended Posts

Eg har prøvd gramjegerens sekk.  Nermere bestemt denne.

https://gramjegeren.no/shop/product/stone-glacier-sky-5900-xcurve-str-l?tm=nettbutikk

 

Eller eg kjøpte den for 2 år siden og har brukt den på reinsdyr jakt nå i 2 år.

Vi er en gjeng på 6 som har fått jaktlag kort hos statskog.

I fjor fikk vi 5 dyr. eg hadde 1.5 dyr i sekken!!! da nedskjert + ein del av mitt utstyr når vi skulle bære ut.

40kg++ på ryggen gikk veldig greit. 

Vi hadde også norøna reconpack med syncroflex med ca samme vekt men denne var forfærdelig, var feil ved ryggskinne ikke satt fast og kunne låses så det hadde nok gjort opplevelsen en helt annen hadde dette virket.

Norrøna recon pack gammel modell med rør ramme brukte vi også,  eg byttet min stone glacier med denne i ca 1 times gange for test. Eg var veldig glad i få tilbake min sekk etterpå. 

Vi hadde ca samme vekt i sekken.

 

Alt i alt MEGET fornøyd med bærekomfort. Den er nok litt mindre en recon pack men stor nok for det eg har brukt den for. Men ikkje som norrøna sekken der man kan ta ein søppelsekk rundt ei simle eller kalv og bare trø det rett nedi sekken og gå.

Her er det litt mere jobb å ha med kjøttbør på rammen.

Når vi skal på jakt så er det 6 dager med soving på hytte, passer fint å ha sekken i full størrelse å bære alt inn til hytta, så komprimere den ned til minimalt og bære som dagstur sekk med våpenholder (eget tileggsutstyr) da har eg plass til mat g litt klær  og kan komprimere sekken ned til meget liten :D

 

 

Ellers om det er bare ramme man tenker på så har eg sett Fjellreven fire brigade, men aldri testet denne.

Link to comment
Share on other sites

Klart Stone Glacier fra gramjegeren er absolutt ikke billigre enn norrøna eller bergans.

Men Stone Glacier sekken er mye lettere enn de to andre. 

Foresten så på Bergans sekk til 2k på gsport?? 

https://www.gsport.no/produkt/721337/bergans-of-norway-alpinist-110-liter-ryggsekk#001

ikke proøvd den men var billig

 

Eller finn.no på recon pack 

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Beito er vel over kiloet lettere enn nye Recon pack, og har den gamle rammen. De gamle rammene er faktisk ikke veldig mye tyngre enn de "ultralette" i karbon o.l. Det er posen som er relativt stor og tung, og uten smarte løsninger som lomme til våpen og camelbak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du ser litt over dammen, er det flere gode alternativer.

Seek Outside, Kifaru, Exo mountain gear, Mystery Ranch og Stone Glacier.

På pris er det lite å hente. Vekt derimot.....

Jeg endte opp med en Seek Outside Goshawk, med endel ekstrautstyr. Inkl.alt ekstrautstyr er vekta godt under 2,5 kg, eller under halvparten av Bergans Powerframe. 

Har brukt den på reinsdyrjakt i høst, vekt fra 5-40+ kg, og bærekomforten er vel så bra som med Powerframe med tung (25kg+) sekk. Med lett sekk er Seek Outside milevis bedre enn Bergans, i tillegg til 3kg+ mindre å drasse rundt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...