Jump to content

Lovlig eller ikke lovlig?


Hoppestokken

Recommended Posts

Første emne jeg legger ut her da jeg ikke får dem samme svarene og loven sier ikke noe konkret om det.

Først, kan jeg importere ei Cylinder til en revolver og ei sleide til en pistol uten papirer? Er det bare løp og ramme som ikke er lovlig? 

 

Kan jeg lovlig innføre våpen og våpendeler til våpen produsert før 1889?

 

Og hva sier politiet til det å innføre pipeemner som brukes til å kunne bruke andre kaliber? Slike en bare plasserer i løpet også kan du avfyre kaliber 16 med ei kaliber 12 hagle eller avfyre kaliber 45 med ei 12 kalibers hagle?

 

Sier den nye våpenloven noe om import av signalpistoler? Vil det fortatt være lovlig?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke umiddelbart svar på alt, men dette vet jeg:

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler. (Våpenforskriften § 22)

 

Det er for øvrig lovlig å innføre ramme og pipe også, når du har tillatelse.

 

Så av ren nysgjerrighet: Hvorfor vil du importere sylinder eller sleide til våpen uten papirer?

Link to comment
Share on other sites

Først, svarene er nok avhengig av om du ser på den aktive loven, eller den nye som er vedtatt men ikke aktiv ennå.

(jeg sitter ikke med den endelige fasiten på spørsmålene dine, men her er mine svar😞

 

1 - Sleide / glidestykke regnes som søknadspliktig, tønne/sylinder regnes som "vital del" og vil nok være søknadspliktig

2 - Aktiv lov: pistol/revolver med modellår før 1871 er ikke registreringpliktig, således vil deler til disse heller ikke være registreringspliktige våpendeler. For svartkruttvåpen er det produsert før 1890 som gjelder.

3 - Det du kanskje mener/tenker på er "innstikningspiper", et løp som et ferdig til bruk, og registreringspliktig. (Et pipeemne er et "halvferdig løp" som ikke er brosjet opp.)

     Hva politiet sier:  "Har du et dokumentert behov for dette?"

4 - Der hvor den aktive våpenloven spesifiserer både signalpistol og innstikkspiper (§5) ser det ut til at den nye loven som så langt ikke har tredd i kraft, ikke spesifiserer dette.

     Vil derfor utgå fra at dette går innunder henholdsvis "Skytevåpen" og "Våpendel" ref. nye §2 noe som medfører en skjerpelse når det gjelder signalpistol.

     Import av dette vil gå under samme regel om vanlig erverv, og således være søknadspliktig og behovsprøvd.

 

 

Et lite spørsmål tilbake:

Har du lest de aktuelle lover/forskrifter/rundskriv?

Det står mye der som du sikkert kan ha nytte av.

Edited by hcandersen
svartkrutt..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...