Jump to content

Jakt dress Dovre (magasinet) vs Alaska (nettojakt)


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Min erfaring fra dovre er at pustende klær suger vann og skallbekledning som beskytter mot regn et potte tett så man blir våt fra innsiden. Fungerte greit når det var ordentli kaldt på vintern, men da funker jo det meste av bommull eller lignende som puster mye.

Edited by Keino
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg jakt dress.

Dovre har mye bra og til mitt bruk, kan jeg bare skryte av de 2 produktene jeg har. Men det kommer jo an på hvilket bruk du tenker på, kommer også ann på deg og aktuelle jakt terreng. Så en må kjøpe produkt, etter behov. Men jeg har mange jakker/bukser fra andre produsenter også.

 

Trenger du regnbeskyttelse, som GoreTex, skall klær, eller kun impregnerte klær? Går du som en elg i bratt terreng, eller svetter som en gris? Eller skal du hovedsakelig sitte på rompa? Jakter du i kyst terreng (regner ofte og mye), eller mer beskyttet terreng? Kunne nevnt mange andre momenter, som har betydning for hva som påvirker hva en bør kjøpe. Og både Gortex og skall klær har forskjellige egenskaper, selv fra samme produsent. Så det er nok ikke så enkelt, som noen later til å tro. Noe puster bra, men er mindre tette. Og motsatt.

 

Selv om jeg har div jaktbekledninger (også GorTex), bruker jeg som oftest klær med impregnert bomull, eller microfiber. Puster mye bedre, enn alt annet. Og er det utrykt for regn, har jeg oftest med tynt pustende regntøy, med lang jakke og lårings. Egner seg nok ikke, for de som skal sitte på rumpa. Men for de som går og jakter. :) Slike klær veier minimalt og tar lite plass i sekken.

 

Men det er vanskleig å finne et plagg, som er ideelt til alt. Så det er fordel med flere typer plagg, for forskjellig vær, type jakt og terreng. Vinterstid er en annen sak, da bør en vel ikke bruke hverken Gortex, eller skall klær. Selv om alt kan funke, hvis en tar litt hensyn.

 

Kjenner ikke til Alaska produktene, men de har nok også forskjellige type og egenskaper, som produkter fra andre produsenter.

 

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Eg har både Dovrefjell og Alaska dress. 

Har Alaska med høg bukserygg og integrerte selar og Dovrefjell med lav rygg.  Dovrefjell har dermed ein tendens til å tape kampen mot magen.

Alaska er meir vind- og vatntett enn Dovrefjell.

Alaska har små lommar i buksa, og ein radiolomme på jakka som er plassert under ryggsekk selen, men andre lommar som er store nok til ein 10*42 kikkert.

 

Til turgåing brukar eg Alaska, til jakt brukar eg Alaska bukse og ei gammal Jahti-Jakt jakke.  Det er mogeleg at det finnast andre Alaska-jakker som er meir praktiske.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker en tynn 2-lags GoreTex dress med bra lufte muligheter til alt. Sitter jeg på post, hiver jeg på Helsport Extrem fjellduk.

 

Prøvde en tykkere dress først, altfor varm, så ble byttet i den tynne jeg nå bruker.

 

Den tynne til Alaska gjør sikkert jobben, selv om nok Harkila/Norrøna sine er mer holdbare. Men koster litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt alaska sin hundeførerdress i 2 år nå. Den har allerede begynt å revne i sømmer. Dette er ikke bruksslitasje, bare dårlig kvalitet. Soffet er robust men dressen bråker noe inni H*****e. Ihvertfall den varianten jeg har. Så noe "hundeførerdress" er det ikke. Jakka tåler litt vann, puster noe lunde greit. Dette er jo alltid et kompromiss. lommene er vanntette, men herremin de produserer store mengder kondens. Så jeg sluttet å bruke de. Vil helst ikke ødelegge radio eller annet stæsh jeg har der. Kartet mitt ble helt lurvent etter å gå i 15 min. 

 

Alt i alt på disse dressene handler det om hva du trenger av funksjoner. Jeg har ikke noe imot å bli våt på jakt, vann trenger inn på en eller annen måte uansett. Men det er forskjell å bli våt på grunn av dårlig produktkvalitet, enn å bli våt på grunn av situasjonen/ jaktformen (om du vasser mye i myrer, kryper osvosv). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...