Jump to content

Luftpistol til 10m programmet.


Helmet

Recommended Posts

Har vært ute av skyttermiljøet en del år, men nå har lysta begynt å komme tilbake igjen. Tenkte å starte litt pent med selvpining ala 10m luftpistol. Har ingen planer om å kjøpe nytt, og kan godt leve med en pistol som ikke er siste generasjon. Har et par 5-skudd'ere (LP5 og C55P) fra den gang jeg var aktiv på 90- og 00-tallet, men har lyst på en skikkelig enkeltskudd'er nå. Burde kanskje bare kjøpe en LP1 eller LP10, men spør uansett i håp om å få litt utfyllende info om andre muligheter. Så hva har dere å si om alternativene fra Steyr, FWB, Morini, Pardini, Match Guns, Wather osv.

 

Innspill mottas med takk. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på pistolfinalene i WC, er det i enkelte øvelser noen merker som er enerådende. Silhuett (menn) og Sportspistol (damer) er rene Pardiniøvelser. I fripistol og luftpistol er det ikke slik. Steyr er dominerende i luft, men også Morini, Pardini og Walther brukes av en del. Det "råeste" for øyeblikket er nok Steyr Evo 10 som er en videreutvikling av LP10.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del Silhuett med Pardini og .22s tidligere (og trening med LP5 og C55P), men tenkte som nevnt at jeg skulle prøve meg på det vanlige 10m programmet nå. Begynne litt pent... En Steyr LP1 eller LP10 er vel det opplagte valget. Evo10 blir for dyrt. Har googlet litt i dag, og ser at Morini får litt pes pga. "stygg" munningsvipp i forhold til de andre. Hvor plagsom er denne vippen egentlig? Det ser ut som den har noen mm høyere kjernelinje enn LP10, utgjør dette virkelig så stor forskjell i rekylopptaket? Eller er det av mekaniske årsaker at den vipper mer?

 

Er det noen som skyter Silhuett på 10m med luftpistol for tiden? Det kunne vært moro å prøvd seg litt igjen. :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...