Jump to content

Finnes det en bra co2 1911?


Rawlins

Recommended Posts

Hadde tenkt å gjøre comeback på skytebanen i sommer men den har vært stengt omtrent hele sommeren pga brannfare. Så da tenkte jeg at jeg ville handle meg en luftpistol for å få tiden til å gå. Jeg har et par fra før men nå har jeg lyst på en i full metal, blowback og med realistisk vekt. Helst 1911. Finnes det noe der ute som har ok presisjon og avtrekk? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har lett litt etter tilsvarende sjøl, og landa etter hvert på at stort sett alle replika halvauto luftpistoler er ubrukelige.

 

Enten er avtrekket crap, ellers er presisjonen crap, eller kvaliteten eller realismen helt fraværende. Men som oftest er alt galt. Samtidig. Med noen hederlige unntak der det egentlig bare er presisjonen som ødelegger.

 

Fordi BB-våpen er bare leketøy til å skyte blikkbokser på 5 meter. og knapt nok det. Presisjonen er så dårlig at det bare er irriterende.

 

Så rifla løp for blykuler er et must i luftvåpen.

 

Jeg endte med å kjøpe en "vanlig" trykkluftpistol med rifla løp. Den treffer bra, og treninga er absolutt relevant.

 

Mulig noen av single action revolver replikaene med rifla løp er greie, men det blir igjen noe litt annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd to forskjellige fra Umarex: Walther CP 88 og Legend P08. Ganske lik originalene i vekt og størrelse. Fungerer godt begge to, og har grei "blikkbokspresisjon" på fire-fem-seks meter. Andre modeller kan jeg ikke uttale meg om, dessverre.

Det er viktig å tenke på at dette ikke er matchvåpen som sådann. Og om man sammenlikner dem med rene matchpistoler, så har man misforstått noe vesentlig.

Men for en høy "morofaktor" under sikre forhold, så er de etter min mening rett så gode. Som bonus kan du få god siktetrening, avtrekkstrening og slikt. For en kommende skytter kan det faktisk inspirere til videre satsning å ha det moro med slike pistoler. Ut ifra min erfaring, vil jeg driste meg til å anbefale kjøp. XXL har dem. Du kan få mange hyggelige stunder. Men husk å kjøpe med nok kullsyrepatroner - de tømmes erfaringsmessig (altfor) fort.

Men vær litt forsiktig, for siden de lett kan forveksles med originale/skarpe våpen så kan noen ringe politi. Det blir dumt og unødvendig, for de har absolutt viktigere ting å holde på med enn å rykke ut til noen som skyter med luftpistol på et sikkert sted.

Velkommen på skytterbanen når den verste tørken er over :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Jeg er ikke ute etter ett matchvåpen men noe som kan gi meg litt skytemoro i hagen og på hytta mens jeg venter på at regnet skal komme. Jeg har en cz75 kopi idag som er ok med gummierte grep og ok vekt. Men den er ikke full metal og heller ikke blowback. Men den har «realistisk» magasin med både kuler og gass. 

Link to comment
Share on other sites

Hello Rawlins. Forstår behovet ditt. De to jeg nevnte er omtrent hundre prosent lik originalen i vekt og utseende, full metal. De fungerer, og kan derfor anbefales. Kvaliteten på de jeg har er meget god. Husk bare litt olje og puss innimellom. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...